text_structure.xml 6.63 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pani Posłanki Anny Sobeckiej w sprawie 65-godzinnego tygodnia pracy, przekazanego przy piśmie z dnia 8 grudnia 2006 r., znak: SPS-024-1985/06, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Rząd nie zamierza podwyższyć norm czasu pracy zawartych w Kodeksie pracy ani wprowadzić 65-godzinnego tygodnia pracy jako powszechnej regulacji czasu pracy. Od dnia 1 stycznia 2003 r. w Polsce - w stosunku do pracowników objętych kodeksową regulacją czasu pracy - obowiązują normy czasu pracy: 8-godzinna dobowa i 40-godzinna przeciętnie tygodniowa w okresie rozliczeniowym. Od dnia 1 stycznia 2004 r. obowiązuje ˝dodatkowa˝ norma czasu pracy - tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym. Wprowadzenie tej ostatniej regulacji nastąpiło w wyniku dostosowania prawa polskiego do unijnego.</p>
        <p xml:id="div-3">Pragnę wyjaśnić, że ustawodawstwo unijne nie określa norm czasu pracy pozostawiając ich ustalenie suwerennej decyzji państw członkowskich. Natomiast obowiązująca dyrektywa 2003/88/WE w sprawie niektórych elementów organizacji czasu pracy wprowadza tzw. łączony limit czasu pracy, czyli określa maksymalny dopuszczalny czas pracy, łącznie z pracą nadliczbową w wymiarze 48 godzin przeciętnie w tygodniu w okresie rozliczeniowym. Jednakże sama dyrektywa zezwala na świadczenie pracy w wymiarze ponad 48 godzin przeciętnie w tygodniu za indywidualną uprzednią zgodą pracownika (zwaną klauzulą opt-out). Dopuszczając stosowanie klauzuli opt-out dyrektywa nie określa jednak liczby godzin pracy w tygodniu, jaką może przepracować pracownik korzystający z takiej klauzuli. Pośrednio z innych regulacji dotyczących gwarantowanych okresów odpoczynku (dobowego - 11 godzin i tygodniowego - 35 godzin) wynika, iż tygodniowy czas pracy nie może przekraczać 78 godzin.</p>
        <p xml:id="div-4">Prace nad zmianą dyrektywy 2003/88/WE (poprzednio dyrektywy 93/104/WE) zostały podjęte zgodnie z postanowieniami tej dyrektywy, które przewidują, że przed dniem 23 listopada 2003 r. Rada, na podstawie wniosku Komisji wraz ze sprawozdaniem z analizy postanowień dotyczących okresu rozliczeniowego i klauzuli opt-out zadecyduje, jakie podjąć działania (art. 22 dyrektywy). Równocześnie, w związku z orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Jaeger (zgodnie z którym cały okres dyżuru pełnionego na terenie zakładu pracy wlicza się do czasu pracy) wyłoniła się potrzeba uregulowania kwestii dyżuru pełnionego przez pracownika na terenie zakładu pracy.</p>
        <p xml:id="div-5">W toku prac nad zmianą dyrektywy zgłoszony został wniosek uregulowania kwestii maksymalnego dopuszczalnego czasu pracy w razie stosowania klauzuli opt-out. Jedna z rozważanych w toku tych prac propozycji dotyczyła wprowadzenia 65 godzin pracy jako maksymalnego limitu dopuszczonego w przypadku pracowników, którzy wyrazili zgodę na pracę powyżej 48 godzin.</p>
        <p xml:id="div-6">Trwające na forum unijnym prace mają na celu doprecyzowanie warunków stosowania klauzuli opt-out i zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników. Polska aktywnie wspiera propozycje dotyczące m.in.:</p>
        <p xml:id="div-7">- możliwości wyrażenia przez pracownika zgody na pracę ponad 48 godzin dopiero po upływie 4 tygodnia pracy,</p>
        <p xml:id="div-8">- możliwości wycofania zgody przez pracownika w każdym czasie, z tym, że w przypadku rezygnacji w okresie pierwszych 3 miesięcy stosowania tej klauzuli - ze skutkiem natychmiastowym, a w razie późniejszej rezygnacji - po upływie ustalonego okresu,</p>
        <p xml:id="div-9">- wyrażania zgody na maksymalnie okres jednego roku, z możliwością jej przedłużenia,</p>
        <p xml:id="div-10">- gwarancji nie ponoszenia przez pracownika konsekwencji w razie odmowy wyrażenia zgody na pracę powyżej 48 godzin,</p>
        <p xml:id="div-11">- ustalenia maksymalnego czasu pracy.</p>
        <p xml:id="div-12">Postulowane przez Polskę rozwiązania, m.in. wprowadzenie limitu 65 godzin byłoby więc korzystniejsze dla pracowników od postanowień obecnej dyrektywy. Należy podkreślić, że ewentualne wykonywanie pracy w wymiarze ponad 48 godzin przeciętnie w tygodniu dotyczyłoby tylko sytuacji, kiedy pracownik całkowicie dobrowolnie wyraziłby na to pisemną zgodę.</p>
        <p xml:id="div-13">Pragnę również wyjaśnić, iż pomimo istniejącej od 2004 r. możliwości wprowadzenia klauzuli opt-out do polskiego porządku prawnego nie skorzystano dotychczas z tej opcji. Jednakże obecnie, ze względu na bardzo poważne konsekwencje społeczne i finansowe wspomnianego orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i konieczność zapewnienia prawidłowej organizacji służby zdrowia, rozważa się wprowadzenie klauzuli opt-out w tym sektorze. Z posiadanych informacji wynika, że obecnie czas dyżuru medycznego łącznie z czasem pracy niejednokrotnie znacznie przekracza 65 godzin w tygodniu.</p>
        <p xml:id="div-14">Jak wynika z informacji przedstawionych przez Komisję Europejską, tylko dwa państwa członkowskie mają prawo krajowe dostosowane do wymogów wynikających z orzecznictwa Trybunału - pozostałe 23 państwa mają problemy z zapewnieniem właściwej organizacji czasu pracy w służbie zdrowia z uwagi na treść tego orzeczenia.</p>
        <p xml:id="div-15">W razie wprowadzenia limitu 65 godzin w przypadku stosowania klauzuli opt-out będzie to sztywna, korzystniejsza dla pracownika granica maksymalnego dopuszczalnego czasu świadczenia pracy. Trzeba podkreślić, że limit ten nie będzie oznaczał nakazu pracy przez 65 godzin, a tylko wskazywał możliwość pracy przez taką liczbę godzin i to w wyjątkowych sytuacjach. Z uwagi na proponowane przepisy chroniące pracownika, który nie wyrazi zgody na pracę powyżej 48 godzin, stosowanie klauzuli opt-out będzie ograniczone rzeczywiście tylko do tych pracowników, którzy całkowicie dobrowolnie będą chcieli pracować dłużej niż 48 godzin przeciętnie na tydzień.</p>
        <p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-17">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-18">Elżbieta Rafalska</p>
        <p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 3 stycznia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>