text_structure.xml 6.44 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Pana Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 listopada 2006 roku, znak: SPS-024-1959/06, w sprawie zapytania Pana Posła Bogusława Wontora z dnia 27 listopada 2006 roku w sprawie rozdziału żywności w ramach Europejskiego Programu Pomocy Żywnościowej PEAD 2007, uprzejmie informuję:</p>
        <p xml:id="div-2">1. Na terenie kraju funkcjonują Banki Żywności zrzeszone w Federacji Polskich Banków Żywności oraz te, które nie wchodzą w jej skład.</p>
        <p xml:id="div-3">Z informacji uzyskanych w Federacji wynika, że Bank w Gorzowie Wielkopolskim i Zielonej Górze nie jest zrzeszony w Federacji.</p>
        <p xml:id="div-4">W ocenie Prezesa Federacji współpraca z Gorzowem Wielkopolskim i Zieloną Górą nie przebiega pomyślnie.</p>
        <p xml:id="div-5">W Gorzowie Wielkopolskim działa Stowarzyszenie, przy którym powołano nieformalny Bank Żywności. Stowarzyszenie to nie działa na zasadach zgodnych z Kartą Banków Żywności. Chcąc dotrzeć do osób najbardziej potrzebujących w tym regionie Polski, Federacja Polskich Banków Żywności podjęła współpracę ze Stowarzyszeniem im. Brata Krystyna w Gorzowie Wielkopolskim. Półtora roku temu odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli przedstawiciele Federacji Polskich Banków Żywności, Stowarzyszenia im. Brata Krystyna, Urzędu Wojewódzkiego i Miasta Gorzowa. Ustalono wówczas, że w ciągu roku powstanie tam niezależna organizacja pod nazwą Bank Żywności i złoży deklarację przystąpienia do Federacji. Do dziś nie funkcjonuje w Gorzowie Wielkopolskim niezależny Bank Żywności.</p>
        <p xml:id="div-6">Natomiast Bank Żywności w Zielonej Górze powstał 4 lata temu i od początku jego istnienia Federacja Polskich Banków Żywności podjęła z nim współpracę. Bank był wielokrotnie odwiedzany przez przedstawicieli Federacji. Wizyty wskazywały, co należałoby usprawnić, aby Bank działał przejrzyście i mógł pretendować do Federacji (największe zastrzeżenia budziła prowadzona księgowość). Bank pomimo wielu wezwań nie wykazał się rzetelnością w tej kwestii.</p>
        <p xml:id="div-7">Federacja Polskich Banków Żywności odpowiada merytorycznie i finansowo za realizację Programu PEAD i nie może podejmować ryzyka związanego z nierzetelną realizacją Programu w jakiekolwiek części kraju. W związku z tym podjęto decyzję, że organizacjom, które nie spełniły standardu, Federacja jest zmuszona ograniczyć przyznaną pulę żywności.</p>
        <p xml:id="div-8">2. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej odpowiada za podział puli żywności pomiędzy poszczególne organizacje pozarządowe.</p>
        <p xml:id="div-9">Podział otrzymanej puli żywności wewnątrz poszczególnych organizacji jest ich suwerenną decyzją.</p>
        <p xml:id="div-10">Zarząd Federacji Polskich Banków Żywności, dzieląc pulę żywności pomiędzy poszczególne Banki Żywności, uwzględnił następujące czynniki: obszar działania Banku Żywności, liczbę osób faktycznie obsługiwanych na tym obszarze (tzw. ilość podopiecznych), z uwzględnieniem tonażu żywności rozdanej (przyjęto, że w skali roku powinno przypadać 50 kg żywność na 1 osobę), możliwości banku (infrastruktura), ocenę działalności statutowej Banku Żywności, przynależność do Federacji.</p>
        <p xml:id="div-11">W poczuciu odpowiedzialności za wykonanie Programu Zarząd Federacji Polskich Banków Żywności postanowił, że wszystkie Banki Żywności, które z powodu niespełnienia warunków formalnych bądź zastrzeżeń dotyczących niektórych działań nie zostały członkami Federacji, otrzymują 0,5% puli żywności.</p>
        <p xml:id="div-12">3. Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące podziału puli żywności pomiędzy organizacje pozarządowe, informuję, że dokonując podziału żywności na rok 2007 pomiędzy wyznaczone organizacje pozarządowe, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej posłużyło się analizą informacji przekazanych przez organizacje w zakresie sposobu realizacji Programu w 2006 r., w tym:</p>
        <p xml:id="div-13">- liczby podopiecznych korzystających z pomocy organizacji - stan na dzień 30 lipca 2006 roku,</p>
        <p xml:id="div-14">- liczby podopiecznych korzystających z pomocy w ramach Programu - stan na dzień 30 lipca 2006 roku,</p>
        <p xml:id="div-15">- liczby magazynów,</p>
        <p xml:id="div-16">- powierzchni magazynowej w m2 ,</p>
        <p xml:id="div-17">- powierzchni chłodniczej,</p>
        <p xml:id="div-18">- innych danych podanych przez organizacje, które mogły mieć znaczenie dla realizacji Programu.</p>
        <p xml:id="div-19">Na podstawie analizy dostarczonych przez organizacje danych dokonano wstępnego podziału puli żywności:</p>
        <p xml:id="div-20">1) Federacja Banków Żywności - 45%,</p>
        <p xml:id="div-21">2) Caritas Polska - 32%,</p>
        <p xml:id="div-22">3) Polski Komitet Pomocy Społecznej - 17%,</p>
        <p xml:id="div-23">4) Polski Czerwony Krzyż - 6%.</p>
        <p xml:id="div-24">Następnie na początku września bieżącego roku w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej zostało zorganizowane spotkanie z zainteresowanymi organizacjami pozarządowymi, na którym przedstawiono propozycję podziału puli żywności. Zaproponowany podział utrzymano i przekazano do Agencji Rynku Rolnego.</p>
        <p xml:id="div-25">Sposób realizacji Programu PEAD podlega monitoringowi tak przez Agencję Rynku Rolnego, jak i przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.</p>
        <p xml:id="div-26">Wobec powyższego uważam, że podział żywności przeprowadzany jest w sposób uczciwy i sprawiedliwy.</p>
        <p xml:id="div-27">Niemniej jednak przedstawiony powyżej podział puli żywności nie jest podziałem sztywnym i nie jest wykluczone, że w kolejnych latach rozdzielenie puli żywności pomiędzy organizacje pozarządowe będzie miało inne proporcje.</p>
        <p xml:id="div-28">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-29">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-30">Bogdan Socha</p>
        <p xml:id="div-31">Warszawa, dnia 27 grudnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>