text_structure.xml
22.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Wojciecha Piotra Szaramy (znak: SPS-024-1952/06) z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie dotacji z budżetu państwa przeznaczonych na likwidację azbestu w woj. śląskim uprzejmie przedkładam poniższą informację.</p>
<p xml:id="div-2">W maju 2002 r. Rada Ministrów przyjęła ˝Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski˝.</p>
<p xml:id="div-3">Realizacja przedmiotowego ˝Programu....˝ założona jest na lata 2003-2032, głównie z uwagi na taką trwałość płyt azbestowo-cementowych i innych wyrobów (w tym m.in. różnego rodzaju rur stosowanych w budownictwie), wysokie koszty usuwania wyrobów azbestowych, ich dużą ilość oraz możliwość realizacji zadań wynikających z ˝Programu...˝.</p>
<p xml:id="div-4">Szacuje się, że na terenie kraju znajduje się ogółem 15 466 tys. ton wyrobów zawierających azbest, w tym: 14 866 tys. ton płyt azbestowo-cementowych (1 351 500 tys. m2), 600 tys. ton rur oraz innych wyrobów azbestowych.</p>
<p xml:id="div-5">Wyroby zawierające azbest były produkowane i stosowane w Polsce przez około 100 lat. Największe nagromadzenie wyrobów z azbestem znajduje się na terenie województw: mazowieckiego (ok. 3 mln ton) i lubelskiego (2 mln ton), a następnie łódzkiego, wielkopolskiego, podlaskiego oraz małopolskiego (po ok. 1 mln ton). Najmniejsze nagromadzenie tych wyrobów ma miejsce w województwach: lubuskim, opolskim (po ok. 300 tys. ton). Wg ˝Programu...˝ woj. śląskie posiada 780 tys. ton wyrobów zawierających azbest.</p>
<p xml:id="div-6">Interdyscyplinarność ˝Programu...˝ wymaga koordynacji działań wszystkich jednostek i instytucji przedmiotowo odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań lub pośrednio biorących udział w ich realizacji. Dlatego też zadania przewidziane ˝Programem...˝ są realizowane na trzech poziomach:</p>
<p xml:id="div-7">- centralnym - przez Radę Ministrów, ministra właściwego do spraw gospodarki i działającego w jego strukturze głównego koordynatora ˝Programu...˝,</p>
<p xml:id="div-8">- wojewódzkim - przez wojewodów, samorządy województwa,</p>
<p xml:id="div-9">- lokalnym - przez samorządy powiatowe i samorządy gminne.</p>
<p xml:id="div-10">Usuwanie tak znacznych ilości wyrobów wiąże się z dużymi kosztami, które nawet w zakładanym 30- letnim okresie realizacji ˝Programu...˝ stanowić będą znaczne obciążenie finansowe.</p>
<p xml:id="div-11">Szacunek kosztów realizacji ˝Programu...˝ oraz źródła jego finansowania w ciągu 30 lat przedstawiają się następująco:</p>
<p xml:id="div-12">Globalne koszty realizacji programu oszacowano na 48 232 mln zł,</p>
<p xml:id="div-13">w tym:</p>
<p xml:id="div-14">- środki prywatne - 47 198 mln zł,</p>
<p xml:id="div-15">- środki publiczne - 821,15 mln zł,</p>
<p xml:id="div-16">- środki zagraniczne - 212,85 mln zł,</p>
<p xml:id="div-17">w ramach środków publicznych (821,15 mln zł):</p>
<p xml:id="div-18">- udział funduszy samorządowych i ekologicznych 711 mln zł,</p>
<p xml:id="div-19">- udział budżetu państwa - 65,15 mln zł,</p>
<p xml:id="div-20">- udział Funduszu Pracy - 45 mln zł,</p>
<p xml:id="div-21">z ogólnej kwoty środków budżetu państwa (65,15 mln zł) przewidziano wydatki:</p>
<p xml:id="div-22">- w latach 2003-2006 - 15,75 mln zł (średniorocznie 3,94 mln zł),</p>
<p xml:id="div-23">- w latach 2007-2032 - 49,40 mln zł (średniorocznie 1,90 mln zł).</p>
<p xml:id="div-24">Ze środków budżetu państwa zaplanowanych w ˝Programie....˝ przewidziano udzielenie wsparcia na następujące działania:</p>
<p xml:id="div-25">- opracowanie wojewódzkich, powiatowych i gminnych planów ochrony przed szkodliwością azbestu i programów usuwania wyrobów zawierających azbest;</p>
<p xml:id="div-26">- szkolenia pracowników administracji publicznej w zakresie szczegółowych przepisów i procedur dotyczących azbestu;</p>
<p xml:id="div-27">- inicjatywy samorządu terytorialnego w zakresie oczyszczania miejsc publicznych;</p>
<p xml:id="div-28">- działalność informacyjno-popularyzacyjną na temat bezpiecznego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest oraz sposobów ich usuwania;</p>
<p xml:id="div-29">- monitorowanie realizacji ˝Programu...˝ i działalność Głównego Koordynatora oraz Rady Programowej;</p>
<p xml:id="div-30">- utworzenie Ośrodka Referencyjnego Badań i Oceny Ryzyka Zdrowotnego Związanego z Azbestem i jego działalność.</p>
<p xml:id="div-31">Przewidziane w ˝Programie...˝ środki z budżetu państwa na jego realizację wynoszą 65,150 mln zł w okresie 30 lat, w tym na lata 2003-2006 zapotrzebowano 15,750 mln zł - średniorocznie po 3, 940 mln zł. Finansowanie zadań wynikających z ˝Programu...˝ w ramach środków zarezerwowanych w ustawie budżetowej rozpoczęło się od 2004 r.(w 2004 r. otrzymano 2 mln zł, w 2005 r. i w 2006 r. po 3 mln zł).</p>
<p xml:id="div-32">Podkreślenia wymaga, iż środki z budżetu państwa nie są przeznaczone na działania inwestycyjne, w tym na usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest.</p>
<p xml:id="div-33">Zgodnie z § 7.1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania oraz warunków usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. Nr 71, poz. 649), które nowelizowało rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 14 sierpnia 1998 r. (Dz.U. Nr 138, poz. 895), wyroby zawierające azbest, zakwalifikowane - zgodnie z oceną - do wymiany na skutek nadmiernego zużycia lub uszkodzenia, powinny być usunięte przez właściciela, użytkownika wieczystego lub zarządcę nieruchomości, urządzenia budowlanego, instalacji przemysłowej lub innego miejsca zawierającego azbest. Nie ma natomiast obowiązku natychmiastowej wymiany nieuszkodzonych wyrobów azbestowych, a okres użytkowania najliczniej występujących azbestowo-cementowych pokryć dachowych to minimum 20-30 lat.</p>
<p xml:id="div-34">Przyjęto unijną zasadę ekorozwoju - ˝zanieczyszczający płaci˝. Niewątpliwa dolegliwość finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest, dotycząca właścicieli, nie jest zatem specyficznie polskim rozwiązaniem - taka sama sytuacja występuje w innych krajach UE.</p>
<p xml:id="div-35">W ramach przyznanych z budżetu państwa środków w latach 2004-2005 prowadzone były działania w zakresie:</p>
<p xml:id="div-36">1) opracowania bazy danych o wyrobach i odpadach zawierających azbest oraz systemu elektronicznego zbierania, agregowania i przekazywania stosownych informacji od szczebla podstawowego - gminy, aż do szczebla centralnego. Wdrożenie tego systemu w 2007 r. pozwoli w przyszłości m.in. na precyzyjne określanie realizacji zadań w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest;</p>
<p xml:id="div-37">2) opracowania dla jednego z najbardziej zanieczyszczonych województw w kraju ˝Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla terenu województwa lubelskiego˝, przyjętego przez Sejmik Województwa Lubelskiego;</p>
<p xml:id="div-38">3) akcji szkolenia pracowników administracji publicznej, w tym szczególnie pracowników jednostek samorządu terytorialnego różnego szczebla, w zakresie szczegółowych przepisów i procedur dotyczących bezpiecznego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest, działalności kontrolnej i problematyki ochrony zdrowia.</p>
<p xml:id="div-39">W latach 2004-2005 w ramach realizacji ˝Programu....˝ odbyły się 43 szkolenia (w 2004 r. - 13, a w 2005 r. - 30), podczas których zostało przeszkolonych ok. 3000 osób, w tym:</p>
<p xml:id="div-40">- 70 inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska,</p>
<p xml:id="div-41">- 157 inspektorów Nadzoru Budowlanego,</p>
<p xml:id="div-42">- 82 inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy,</p>
<p xml:id="div-43">- 349 inspektorów Państwowej Inspekcji Sanitarnej,</p>
<p xml:id="div-44">- 190 osób zatrudnionych w publicznej i niepublicznej służbie zdrowia w zakresie diagnostyki chorób azbestozależnych oraz procedur leczenia,</p>
<p xml:id="div-45">- 1865 osób zatrudnionych w jednostkach samorządu terytorialnego wojewódzkiego, powiatowego i gminnego z województw: mazowieckiego, lubelskiego, łódzkiego, śląskiego, podlaskiego, podkarpackiego, małopolskiego,</p>
<p xml:id="div-46">- ok. 300 osób zatrudnionych w różnych instytucjach centralnych.</p>
<p xml:id="div-47">Szkolenia były profesjonalnie przygotowane (wykłady i bogate materiały, w tym plansze, postery, prezentacje elektroniczne), materiały dostarczano uczestnikom w formie książkowej i na nośnikach CD. Na szkoleniach często prezentowano: środki ochrony indywidualnej przeznaczone dla pracowników będących w kontakcie z azbestem, sprzęt niezbędny do prac z azbestem, jak również prowadzono ćwiczenia laboratoryjne, obejmujące pokaz pobierania prób powietrza, pobieranie prób materiałów zawierających azbest, identyfikację rodzaju azbestu i oznaczenie stężeń włókien azbestowych w powietrzu z użyciem wysokiej klasy aparatury specjalistycznej.</p>
<p xml:id="div-48">W działalność edukacyjną zaangażowanych było wielu profesjonalistów, niekwestionowanych ekspertów, mających znaczny dorobek naukowy - dziesiątki publikacji, opracowań z zakresu problematyki azbestowej, uznanie i osiągnięcia na arenie międzynarodowej. Wykładowcy dobierani byli zależnie od potrzeb odbiorców szkolenia. I tak wykładowcami byli m.in. pracownicy naukowi, eksperci w problematyce azbestowej, lekarze, przedstawiciele urzędów centralnych, Banku Ochrony Środowiska, prawnicy, a także przedstawiciele firm zajmujących się usuwaniem azbestu;</p>
<p xml:id="div-49">4) wspierania inicjatyw samorządu terytorialnego w zakresie oczyszczania miejsc publicznych dotyczących prac związanych z eliminacją azbestu.</p>
<p xml:id="div-50">W 2004 r. zainicjowano i wsparto finansowo zadania dotyczące przygotowania odpowiedniej dokumentacji do oczyszczania z azbestu dwóch z trzech najbardziej zanieczyszczonych azbestem miejsc w kraju:</p>
<p xml:id="div-51">- terenów gminy Szczucin w woj. małopolskim,</p>
<p xml:id="div-52">- terenów po byłych Zakładach Wyrobów Azbestowo-Cementowych ˝Izolacja˝ w Wierzbicy k. Radomia.</p>
<p xml:id="div-53">Dokumentacja wykonana w gminie Szczucin posłużyła do pozyskania przez samorząd w 2005 r. środków finansowych z NFOŚiGW oraz Fundacji EkoFundusz na wykonanie zadań inwestycyjnych związanych z czyszczeniem z azbestu terenu gminy.</p>
<p xml:id="div-54">Działalność wspierająca gminę w ramach środków otrzymywanych z budżetu państwa na realizację ˝Programu...˝ w 2005 r. była kontynuowana w zakresie opracowania odpowiedniej dokumentacji technicznej;</p>
<p xml:id="div-55">5) działalności informacyjno-popularyzacyjnej:</p>
<p xml:id="div-56">- w 2005 r. kontynuowano działalność informacyjną, organizowane były również - bez udziału środków z budżetu państwa - programy publicystyczne w mediach (prasa, radio i TVP) poświęcone informacjom o ˝Programie...˝, sposobom bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest, a także ochronie zdrowia i środowiska przed szkodliwością azbestu. Media były zainteresowane szeroko rozumianą problematyką azbestową i zwracały się o wywiady dla prasy, radia i audycji telewizyjnych. Także w specjalistycznych pismach publikowano szereg artykułów na tematy azbestowe oraz prezentowano w nich ˝Program...˝,</p>
<p xml:id="div-57">- w latach 2004-2005 r. zorganizowano 14 konferencji prasowych w miastach wojewódzkich, (w tym m.in. Katowice, Olsztyn, Wrocław, Opole, Zielona Góra, Kielce, Rzeszów, Bydgoszcz, Łódź) pod hasłem ˝Nikt za nas nie usunie azbestu˝. Celem tych konferencji było przedstawienie zagrożeń związanych z azbestem, omówienie sytuacji w danym województwie, przedstawienie przez władze wojewódzkie i członków Rady Programowej realizacji ˝Programu...˝ na terenie danego województwa.</p>
<p xml:id="div-58">Po konferencjach prasowych w latach 2004-2005 pojawiło się: ponad 120 publikacji i prezentacji, w tym 44 publikacje w prasie, 59 audycji radiowych, 16 materiałów telewizyjnych, 5 informacji na portalach internetowych,</p>
<p xml:id="div-59">- opracowywano i rozpowszechniano plakaty, broszury i ulotki przeznaczane zarówno dla mieszkańców terenów wiejskich, jednostek samorządu terytorialnego i skierowanych do ogółu społeczeństwa,</p>
<p xml:id="div-60">- opracowano i rozpropagowano poradnik stosowania przepisów i procedur dotyczących pozyskiwania z krajowych i zagranicznych funduszy pomocowych dodatkowych środków finansowych na usuwanie wyrobów zawierających azbest,</p>
<p xml:id="div-61">- podjęto współpracę zagraniczną, zorganizowano w kraju dwie międzynarodowe konferencje poświęcone sprawom azbestu i ochrony przed jego szkodliwością, zdobywano wiedzę w krajach UE w zakresie: bezpiecznego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest i zastępowania ich wyrobami bezazbestowymi oraz obowiązujących przepisów i procedur. Reprezentanci Rady Programowej także uczestniczyli aktywnie (referaty, postery, dyskusje) w światowym kongresie poświęconym problemom azbestu, z udziałem 600 osób z 40 krajów,</p>
<p xml:id="div-62">- w grudniu 2005 r. ogłoszony został konkurs dla gmin ˝Polska bez azbestu˝, którego celem było wyłonienie i nagrodzenie najbardziej aktywnych gmin, które podejmują działania zmierzające do zabezpieczania i usuwania azbestu ze swojego terenu, a tym samym wspierają w tym swoich mieszkańców. Konkurs ma również na celu motywację wszystkich gmin do intensyfikacji działań. Konkurs ogłoszony był na stronie Ministerstwa Gospodarki oraz został opublikowany w grudniowych numerach: magazynu Fundacji Promocji Gmin Polskich ˝Gmina˝, ˝Gazety Samorządu i Administracji˝, Pisma Samorządu Terytorialnego ˝Wspólnota˝, i ˝Przeglądu Samorządowego˝, które objęły patronat medialny.</p>
<p xml:id="div-63">Konkurs został rozstrzygnięty w październiku 2006 r., a laureaci 5 najlepszych gmin otrzymało nagrody pieniężne.</p>
<p xml:id="div-64">6) monitoringu ˝Programu...˝. W 2005 r. zaawansowano prace nad elektronicznym systemem zbierania, agregowania i przekazywania stosownych informacji w ramach monitoringu realizacji zadań ˝Programu usuwania azbestu...˝ na lata 2007-2032. System ten pozwoli od 2007 r. na zbieranie drogą elektroniczną pełnego zakresu informacji dotyczących realizacji ˝Programu...˝ oraz służyć będzie wykonywaniu szeregu niezbędnych prac na szczeblu centralnym, szczególnie dotyczących kontroli realizacji oraz określania i wytyczania zadań szczegółowych na następne lata;</p>
<p xml:id="div-65">7) ochrony zdrowia. Prowadzono prace dla zwiększenia wykrywalności i skutecznego zwalczania chorób azbestozależnych i rozszerzane na coraz większą część populacji. Ośrodek Referencyjny Badań i Oceny Ryzyka Zdrowotnego Związanych z Azbestem (utworzony w strukturze Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi) prowadzi badania, analizy, opracowuje ekspertyzy na podstawie gromadzonych danych, służące ocenie realizacji celu, jakim jest minimalizacja u mieszkańców Polski negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych azbestem.</p>
<p xml:id="div-66">W ramach prac prowadzonych przez Ośrodek Referencyjny... wykonano pomiary stężenia włókien azbestu w powietrzu atmosferycznym oraz oceniono poziom zagrożenia zdrowia ludności na terenie pięciu województw: lubelskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego i świętokrzyskiego, które łącznie stanowią 34% powierzchni kraju zamieszkałej przez 38% ludności Polski. Na podstawie wyników monitoringu oraz zużycia materiałów zawierających azbest na objętych badaniem obszarach określone zostało ryzyko występowania nowotworów azbestozależnych, według aktualnego stanu zanieczyszczenia środowiska.</p>
<p xml:id="div-67">Zakres prowadzonych w Polsce prac związanych z eliminowaniem azbestu ze środowiska przedstawiony został w 2005 r. Parlamentowi Europejskiemu na zorganizowanej przez niego europejskiej konferencji poświęconej problematyce ˝azbestowej˝. Na konferencji przedstawiono 2 referaty, w których omówiony został rządowy ˝Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski˝, a także m.in. ocena zagrożenia środowiskowego, sytuacja epidemiologiczna osób azbestozależnych, aspekty prawne dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa pracy z azbestem, eliminacja wyrobów zawierających azbest, opieka zdrowotna dla byłych pracowników zakładów przetwórstwa azbestu.</p>
<p xml:id="div-68">Zarówno z referatów i dyskusji zaprezentowanych podczas konferencji, jak i zaleceń zawartych w projekcie deklaracji brukselskiej wynika, że realizowane w naszym kraju działania dotyczące bezpieczeństwa pracy z azbestem, eliminacji azbestu ze środowiska, ochrony zdrowia sytuują nasz kraj w czołówce krajów europejskich w zakresie działań zmierzających do minimalizowania ryzyka zdrowotnego wynikającego z zanieczyszczenia środowiska azbestem. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż rządowy ˝Program...˝ jest wyrazem spójności działań podejmowanych w naszym kraju z polityką UE w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-69">Wszystkie te prace kontynuowano w 2006 r.</p>
<p xml:id="div-70">Podzielam niepokój Pana Posła co do przewidzianej w budżecie państwa na 2007 r. kwoty w wysokości 0,5 mln zł na realizację ˝Programu...˝. W praktyce oznacza to decyzję o częściowym (na poziomie centralnym) wstrzymaniu jego realizacji i możliwość utraty efektywnej kontroli nad realizacją ˝Programu...˝ na poziomach: wojewódzkim i lokalnym.</p>
<p xml:id="div-71">1. Bank Ochrony Środowiska w ramach realizacji ˝Programu...˝ uruchomił w 2005 r. - zarówno dla osób fizycznych jak i prawnych - dwie linie preferencyjnego kredytowania inwestycji związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest oraz zagospodarowaniem odpadów azbestowych:</p>
<p xml:id="div-72">1) linia kredytowa na inwestycje z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest, która może być przeznaczona na budowę składowisk, wodociągów w technologii rur bezazbestowych, wymiany dachów lub elewacji azbestowych,</p>
<p xml:id="div-73">2) linia kredytowa na inwestycje z zakresu termomodernizacji finansująca wymianę elementów budowlanych zawierających azbest i usuwanie materiałów azbestowych z budynków (ich demontaż, transport, unieszkodliwianie).</p>
<p xml:id="div-74">Preferencyjne kredyty charakteryzowały się niezwykle niskim 3% oprocentowaniem w stosunku rocznym, były więc bardzo konkurencyjne w stosunku do kredytów komercyjnych.</p>
<p xml:id="div-75">Podmioty uprawnione do ubiegania się o kredyt to: przedsiębiorcy i jednostki samorządu terytorialnego. W tym czasie bank udzielił 80 kredytów na kwotę ponad 11 mln zł.</p>
<p xml:id="div-76">Jednocześnie Bank Ochrony Środowiska z niektórymi wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska (w tym z funduszem śląskim) zawarł stosowne umowy na udzielanie kredytów, co daje możliwość preferencyjnego finansowania demontażu i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest.</p>
<p xml:id="div-77">2. Istotnym źródłem finansowania zadań z zakresu usuwania azbestu mogą być także środki funduszy strukturalnych UE, w tym środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego czy Europejskiego Funduszu Spójności. W celu konsumpcji tych funduszy przyjęto w Narodowym Planie Rozwoju następujące programy operacyjne:</p>
<p xml:id="div-78">- Sektorowy Program Operacyjny Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw,</p>
<p xml:id="div-79">- Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR),</p>
<p xml:id="div-80">które ustanowiły tzw. priorytety inwestycyjne, w tym na ochronę środowiska.</p>
<p xml:id="div-81">Ze środków przeznaczonych na te programy i priorytety mogą zatem być finansowane zadania, które wiążą się z ochroną środowiska przed azbestem, kwalifikowanym zarówno jako substancja, jak i odpad niebezpieczny.</p>
<p xml:id="div-82">Jednostki samorządowe mogą występować o te środki samodzielnie lub w układach porozumień, np. międzygminnych, co zwiększa szanse na uzyskanie wsparcia finansowego.</p>
<p xml:id="div-83">3. Specjalne środki znajdują się w posiadaniu Fundacji ˝EkoFunduszu˝ na dofinansowanie zadań związanych z azbestem, obejmujących:</p>
<p xml:id="div-84">- zabezpieczenie azbestu użytego do stabilizacji gruntu przed przedostawaniem się do atmosfery,</p>
<p xml:id="div-85">- budowę składowisk przeznaczonych do składowania azbestu,</p>
<p xml:id="div-86">- czyszczenie, usuwanie azbestu z dawnych zakładów przemysłowych prowadzących produkcję z azbestu - pod warunkiem wskazania właściciela odpowiedzialnego za efekt wykonanej pracy i sprecyzowania celu przeznaczenia po dokonaniu oczyszczenia terenu.</p>
<p xml:id="div-87">Wspieranie właścicieli obiektów, którzy usuwają wyroby azbestowe, pozostaje w kompetencjach jednostek samorządu terytorialnego, które mają możliwości uzyskiwania dodatkowych funduszy ze środków ekologicznych czy też unijnych.</p>
<p xml:id="div-88">Jednocześnie pozwalam sobie wyrazić opinię, że realizacja ˝Programu...˝ - w miarę posiadanych środków finansowych - przebiega prawidłowo i zmierza we właściwym kierunku. Różnorodność źródeł pozyskiwania wsparcia finansowego przez podmioty zobligowane do usuwania azbestu z gospodarki, zapewnienie dostępu do środków publicznych, preferencyjnych kredytów i środków unijnych powinny umożliwić w zakładanym w ˝Programie...˝ czasie to, by osiągnąć w Polsce pełne wyeliminowanie azbestu w sposób bezpieczny i racjonalny ekonomicznie.</p>
<p xml:id="div-89">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-90">Minister</p>
<p xml:id="div-91">Piotr Grzegorz Woźniak</p>
<p xml:id="div-92">Warszawa, dnia 20 grudnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>