text_structure.xml 8.23 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Piotra Krzywickiego, Posła na Sejm RP, w sprawie dodatkowych zajęć szkolnych rozwijających zainteresowania uczniów (pismo nr SPS-024-1951/06 z dn. 29 listopada 2006 r.), przekazuję poniższą informację.</p>
        <p xml:id="div-2">Ogromne znaczenie w procesie dydaktyczno-wychowawczego oddziaływania na dzieci i młodzież mają zajęcia pozalekcyjne. Zagospodarowując czas wolny, kształtują pożądane potrzeby i nawyki jego spędzania w aktywnym kontakcie z nauką, kulturą, sportem, turystyką. Działalność pozalekcyjna prowadzona przez szkoły promuje uczniów uzdolnionych, rozwija i kształtuje zainteresowania, jest szeroko rozumianą profilaktyką i swoistą preorientacją zawodową.</p>
        <p xml:id="div-3">Znaczenie zajęć pozalekcyjnych w całokształcie oddziaływań wychowawczych znalazło odzwierciedlenie w prawie oświatowym.</p>
        <p xml:id="div-4">System oświaty, mocą ustawy z dn. 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw, nakłada na szkołę obowiązek zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, do opieki nad uczniami szczególnie uzdolnionymi, wspomagania wychowawczej roli rodziny oraz stworzenia warunków ˝do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego˝.</p>
        <p xml:id="div-5">Obowiązki szkoły w tym zakresie określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 listopada 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Stosowne zapisy znajdują się w części wstępnej oraz w celach, treściach i zadaniach wszystkich etapów edukacyjnych.</p>
        <p xml:id="div-6">Działalność pozalekcyjna tworzy spójną całość z pracą edukacyjną szkoły. Każda szkoła ma także obowiązek opracowania własnego statutu w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 stycznia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, w którym uwzględnia organizację zajęć dodatkowych. Statut ten, opiniowany przez radę rodziców i samorząd uczniowski, szczegółowo określa formy i metody pracy rozbudzające i rozwijające indywidualne zainteresowania uczniów oraz działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną.</p>
        <p xml:id="div-7">Działalność pozalekcyjna realizowana jest w różnych formach w czasie wolnym ucznia, a uczestnictwo w nich jest dobrowolne. Są to formy stałe: koła, kluby i zespoły zainteresowań, których uczestnicy spotykają się na zajęciach systematycznie - raz lub dwa razy w tygodniu. Obserwuje się wyraźnie wzrost liczby uczniów uczestniczących w stałych formach zajęć pozalekcyjnych.</p>
        <p xml:id="div-8">Wzrost liczby uczniów w tych zajęciach ilustruje tabela.</p>
        <p xml:id="div-9">Możliwości udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych w poszczególnych województwach, typach szkół oraz w poszczególnych szkołach są jednak zróżnicowane. Najwięcej ofert zajęć tego typu proponują szkoły podstawowe i gimnazja, a ich liczba systematycznie rośnie. W szkołach podstawowych zajęciami pozalekcyjnymi w roku szkolnym 2001/2002 objęto 40% uczniów, w roku szkolnym 2002/2003 - 48,1% uczniów, w roku szkolnym 2003/2004 - 58,3% uczniów, w roku szkolnym 2004/2005 - 68,8% uczniów, a w roku szkolnym 2005/2006 - 76,1% uczniów. W gimnazjach - odpowiednio - 43%, 50,3%, 57,0%, 62,9% i 68,7%. W liceach ogólnokształcących w roku 2002/2003 uczestniczyło 25,1%, w roku 2005/2006 - 44,1% uczniów. W średnich szkołach zawodowych liczba statystycznych uczniów biorących udział w zajęciach pozalekcyjnych organizowanych przez te szkoły wzrosła z 10,1% w roku szkolnym 2002/2003 do 28,6% w roku szkolnym 2005/2006 i odpowiednio w zasadniczych szkołach zawodowych z 10,1% do 10,2%.</p>
        <p xml:id="div-10">Obok stałych form zajęć pozalekcyjnych szkoły proponują liczne formy otwarte i przeznaczone dla ogółu uczniów. Są to konkursy, festiwale, koncerty, wystawy, spotkania, zawody, wycieczki itp. organizowane w szkole lub poza jej obiektem bądź wykorzystujące oferty środowiskowe (np. udział w spektaklach teatralnych i muzycznych, imprezach sportowych). W przyszłym roku zwiększy się liczba wycieczek dydaktyczno-wychowawczych organizowanych przez szkoły dzięki środkom finansowym, jakie planuje na ten cel przeznaczyć Ministerstwo Edukacji Narodowej.</p>
        <p xml:id="div-11">Kształtowaniu zainteresowań, rozwijaniu uzdolnień sprzyjają liczne przeglądy, festiwale, konkursy, olimpiady o zasięgu szkolnym, lokalnym, wojewódzkim i ogólnopolskim. Stanowią ofertę mającą na celu stworzenie możliwości udziału i spotkań uczniów, zespołów uczniowskich o różnorodnych zainteresowaniach i osiągnięciach ze wszystkich dziedzin kultury, nauki, sportu itp., spełniają znaczącą rolę w rozwijaniu zainteresowań, kształtowaniu postaw i umiejętności tych uczniów, którzy prezentują swoje osiągnięcia, i tych, którzy są ich odbiorcami. Udział w nich stwarza możliwość wymiany doświadczeń. Z tej bogatej i różnorodnej oferty korzystają każdego roku tysiące uczniów i nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej promuje ten ruch poprzez opracowywanie informatora imprez na każdy rok szkolny, organizowanie bądź dotowanie (w miarę posiadanych środków) imprez, które są wartościowe edukacyjnie.</p>
        <p xml:id="div-12">Wzrastająca liczba zajęć pozalekcyjnych i ich uczestników dowodzi, że dyrektorzy, nauczyciele oraz organy prowadzące przykładają coraz większą uwagę do zagospodarowania czasu wolnego uczniów. Do rozwoju tych zajęć przyczynia się także upowszechnianie informacji (strona internetowa MEN, odrębne broszury, katalogi, publikacje, media, uroczyste podsumowania) o osiągnięciach poszczególnych szkół, placówek. Informacje te w sposób satysfakcjonujący nagłaśniają dokonania i ich autorów, równocześnie aktywizując inne środowiska.</p>
        <p xml:id="div-13">Uczestnictwo dzieci i młodzieży szkolnej w formach działalności pozalekcyjnej podlega licznym ograniczeniom. Najważniejsze z nich to uwarunkowania finansowe rodzin, szkół, placówek oświatowych, wysokie ceny książek, prasy, biletów wstępu na spektakle, seanse filmowe, wystawy, koncerty itp., komercjalizacja instytucji, placówek kultury, które w większości nie prowadzą cyklicznych programów edukacyjnych, oraz niewystarczająca liczba propozycji środowiskowych dla dzieci i młodzieży szkolnej w formie wartościowych wychowawczo i atrakcyjnych ofert dla uczniów. Wszędzie tam, gdzie te oferty są wartościowe, obserwuje się ścisłe współdziałanie szkoły z placówką (instytucją) kultury. Tak jest np. w odniesieniu do placówek wychowania pozaszkolnego i coraz większej liczby placówek muzealnych.</p>
        <p xml:id="div-14">Środki na organizację zajęć pozalekcyjnych ujęte są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednym ze źródeł dochodów własnych samorządu jest część oświatowa subwencji ogólnej. Określając plan wydatków na zadania oświatowe, na podstawie planu dochodów, samorząd powinien uwzględnić w planach finansowych konkretnych szkół środki na zajęcia pozalekcyjne. Działalność pozalekcyjna jest objęta nadzorem pedagogicznym realizowanym przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 33 ustawy o systemie oświaty, w procesie planowanej i systematycznej współpracy organów sprawujących nadzór pedagogiczny, organów prowadzących szkoły, dyrektorów szkół oraz nauczycieli.</p>
        <p xml:id="div-15">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-16">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-17">Sławomir Kłosowski</p>
        <p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 6 grudnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>