text_structure.xml
11.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odnosząc się do treści zapytania poselskiego złożonego przez Pana Posła Zbigniewa Chmielowca (SPS-024-1942/06) w sprawie sytuacji w polskich szkołach w kontekście zapowiedzi wprowadzenia programu ˝Zero tolerancji dla przemocy w szkołach˝, uprzejmie wyjaśniam:</p>
<p xml:id="div-2">Rozpoznaniu rozmiarów problemowych zachowań uczniów, w tym zasięgu i dynamiki występującego w środowisku szkolnym zjawiska agresji i przemocy, służyły zlecone przez resort edukacji badania nad zjawiskiem agresji i przemocy w środowisku szkolnym (zrealizowano trzy edycje badań w latach 1997-2003). Przy opracowywaniu strategii rozwiązywania problemów związanych z agresją i przemocą w środowisku szkolnym wykorzystywane są także badania porównawcze nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży szkolnej pod auspicjami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) Biura Regionalnego dla Europy (Health Behaviour in School - aged Children HBSC). Do analizy rozmiarów negatywnych zachowań uczniów wykorzystywane są także raporty sporządzane przez kuratorów oświaty w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego nad profilaktyczno-wychowawczą działalnością szkół i placówek. W ramach monitorowania zjawiska zagrożenia niedostosowaniem społecznym i przestępczością w szkołach w roku szkolnym 2003/2004 kuratoria oświaty zostały zobowiązane do diagnozy zachowań problemowych uczniów oraz oceny podejmowanych działań profilaktyczno-wychowawczych. Raport sporządzony na podstawie sprawozdań kuratorów oświaty pn ˝Zagrożenie i zapobieganie niedostosowaniu społecznemu uczniów˝ został opracowany w 2005 roku.</p>
<p xml:id="div-3">Wyniki badań z 2003 r. realizowanych na zlecenie MEN przedstawiono w publikacji: K. Ostrowska, J. Surzykiewicz ˝Zachowania agresywne w szkole. Badania porównawcze 1997-2003˝ Wyd. CMPPP, Warszawa (2005).</p>
<p xml:id="div-4">W badaniach z 2003 r. przedstawionych w cytowanej publikacji przeprowadzonych metodą self-report wykorzystano 41 form zachowań, których sprawcą mógł być uczeń, oraz 29 zachowań, których mógł być ofiarą.</p>
<p xml:id="div-5">Zachowania najczęściej występujące, w świetle odpowiedzi na pytanie: ˝Jak często agresywne zachowania zdarzyły ci się w ciągu ostatnich 12 miesięcy?˝ przedstawiają się następująco:</p>
<p xml:id="div-6">- oszukiwanie nauczycieli - 43,6% badanych;</p>
<p xml:id="div-7">- utrudnianie prowadzenia lekcji nauczycielom - 40,8% badanych;</p>
<p xml:id="div-8">- obrażania i wymyślanie innym uczniom - 40,3% badanych;</p>
<p xml:id="div-9">- bazgranie, pisanie na ścianach, ławkach - 37,5% badanych;</p>
<p xml:id="div-10">- umyślne potrącanie innych - 32,9% badanych;</p>
<p xml:id="div-11">- upijanie się - 30,1% badanych;</p>
<p xml:id="div-12">- rozpowszechnianie kłamstw o innych - 28,2% badanych;</p>
<p xml:id="div-13">- bicie się z koleżankami kolegami - 25,3% badanych.</p>
<p xml:id="div-14">Uczniowie dopuszczają się także zachowań, które noszą znamiona czynów karalnych. Wprawdzie odsetek takich uczniów nie jest duży, to jednak ujawniane przez media drastyczne wydarzenia z zastosowaniem przemocy w szkole znajdują potwierdzenie zarówno w badaniach z 1997, jak i 2003 roku.</p>
<p xml:id="div-15">25,3% uczniów przyznaje się do tradycyjnych bójek koleżeńskich, 11,3% uczniów przyznaje się do zmuszania innych do robienia czegoś, na co oni nie mają ochoty, czyli do klasycznej przemocy, 4,5% badanych przyznało, że biło tak silnie, iż ktoś odniósł obrażenia, a 1,8% badanych, że uderzyło nauczyciela.</p>
<p xml:id="div-16">Wyniki badań dotyczące zachowań noszących znamiona naruszania prawa i mogące wyrządzić poważne szkody przedstawiają się następująco:</p>
<p xml:id="div-17">- 1,4% uczniów przyznaje się do grożenia użycia pistoletu;</p>
<p xml:id="div-18">- 1,8% uczniów przyznaje się do uderzenia nauczyciela;</p>
<p xml:id="div-19">- 1,8% uczniów do przywłaszczenia pieniędzy powyżej 100 zł;</p>
<p xml:id="div-20">- 2,0% do przymuszania do zachowań seksualnych;</p>
<p xml:id="div-21">- 2,3% do grożenia użycia gazu, noża, żyletki;</p>
<p xml:id="div-22">- 2,5% do niszczenia rzeczy nauczyciela;</p>
<p xml:id="div-23">- 2,8% do używania w czasie bójki ostrych narzędzi;</p>
<p xml:id="div-24">- 2,8% do podpalania miejsc w szkole i wokół szkoły;</p>
<p xml:id="div-25">- 2,9% uczniów przyznaje się do zaczepiania i prowokowania zachowań seksualnych.</p>
<p xml:id="div-26">Do zachowań noszących znamiona naruszania prawa przyznaje się od 1,4 do 2,9% badanych uczniów.</p>
<p xml:id="div-27">Kolejne badania przeprowadziło Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) w marcu 2006 r. w ramach przygotowania do akcji społecznej ˝Szkoła bez przemocy˝ realizowanej przez grupy wydawnicze Polskapresse i Orkla Press Polska. Badania przeprowadziła dr Anna Giza-Poleszczuk z Uniwersytetu Warszawskiego na próbie reprezentatywnej, w oparciu o metodologię stosowaną w przywołanych wcześniej badaniach MEN.</p>
<p xml:id="div-28">Porównując zbiorcze wyniki badań dotyczących zachowań agresywnych uczniów z roku 1997, 2003 i 2006, można zauważyć, że na przestrzeni tych lat nie zmieniła się hierarchia kategorii uwzględniająca liczbę uczniów dopuszczających się określonych form zachowań. Najczęściej uczniowie przyznawali się do różnych form agresji werbalnej, następnie samoagresji, wandalizmu, agresji wobec nauczycieli, agresji fizycznej, niesubordynacji rodzinnej, agresji psychicznej, kradzieży, agresji i przemocy seksualnej i agresji z użyciem niebezpiecznych przedmiotów.</p>
<p xml:id="div-29">Wyniki przeprowadzonych badań dotyczących skali i dynamiki zjawisk związanych z agresywno-przemocowymi zachowaniami uczniów oraz nasilające się w szkole zachowania agresywne niektórych uczniów, które zagrażają bezpieczeństwu społeczności szkolnej, skłaniają do podjęcia rozwiązań bardziej radykalnych niż dotychczas stosowane, pomimo wprowadzonego obligatoryjnie do szkół wszystkich typów szkolnego programu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. Wzrastająca ilość zachowań agresywnych uczniów jest wystarczającym powodem do nasilenia działań o charakterze zapobiegawczym, a także wprowadzenia środków dyscyplinujących.</p>
<p xml:id="div-30">W związku z powyższym w Ministerstwie Edukacji Narodowej zostały podjęte decyzje w sprawie wypracowania rozwiązań systemowych w zakresie pracy pedagogicznej i opiekuńczej z uczniami sprawującymi trudności wychowawcze, w szczególności zagrożonymi niedostosowaniem społecznym i niedostosowanymi społecznie. Przewodniczącym powołanego specjalnie w tym celu zespołu został Pan Sławomir Kłosowski, Sekretarz Stanu w MEN. W skład zespołu weszli dyrektorzy departamentów w MEN odpowiedzialnych za sprawy nauczania i wychowania młodzieży oraz doskonalenia nauczycieli. Członkowie zespołu odbyli szereg spotkań z przedstawicielami środowisk oświatowych i akademickich zajmujących się edukacją i profilaktyką problemów dzieci i młodzieży. Specjaliści ci reprezentowali różne szkoły, placówki, instytucje i organizacje pozarządowe.</p>
<p xml:id="div-31">Efektem prac zespołu i przeprowadzonych konsultacji było podjęcie decyzji o utworzeniu w systemie oświaty nowego rodzaju placówki o nazwie ˝ośrodek wsparcia wychowawczego˝ oraz podjęcie działań zmierzających do opracowania i wdrożenia programu rządowego pn. ˝Zero tolerancji dla przemocy w szkole˝.</p>
<p xml:id="div-32">Wśród najważniejszych zadań tego programu mającego na celu poprawę stanu bezpieczeństwa w szkołach należy wymienić:</p>
<p xml:id="div-33">- monitoring wizyjny,</p>
<p xml:id="div-34">- rozszerzenie pakietu dostępnych dla szkół instrumentów poprawy bezpieczeństwa uczniów, w tym np. multimedialnego systemu wspomagającego identyfikację i zwalczanie zjawisk patologicznych w szkołach,</p>
<p xml:id="div-35">- zwiększenie odpowiedzialności dyrektorów szkół, nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami za zapewnienie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły,</p>
<p xml:id="div-36">- wzmocnienie roli oceny efektów działalności wychowawczej i opiekuńczej w awansie zawodowym nauczycieli,</p>
<p xml:id="div-37">- uwzględnienie oceny efektów działalności wychowawczej w ocenie pracy nauczyciela,</p>
<p xml:id="div-38">- doskonalenie kwalifikacji nauczycieli w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniów oraz umiejętności wychowawczych i profilaktycznych,</p>
<p xml:id="div-39">- zaakcentowanie szczególnej odpowiedzialności nauczyciela i dyrektora szkoły za bezpieczeństwo uczniów,</p>
<p xml:id="div-40">- rozwój działalności pozalekcyjnej, pozaszkolnej i sportowej, w tym działalności liderów młodzieżowych zaangażowanych w działania profilaktyczno-wychowawcze w środowiskach lokalnych,</p>
<p xml:id="div-41">- ochronę uczniów przed niepożądanymi treściami w Internecie,</p>
<p xml:id="div-42">- podniesienie poziomu dyscypliny w szkołach i placówkach (ujmowanie praw ucznia w kontekście czytelniej określonych obowiązków, rozszerzenie katalogu instrumentów wychowawczych (nagrody i kary),</p>
<p xml:id="div-43">- redukowanie zachowań agresywnych uczniów poprzez interaktywne działania wychowawcze,</p>
<p xml:id="div-44">- możliwości wprowadzenia jednolitego stroju uczniowskiego jako metody budowania społeczności i wzmacniania identyfikacji ze szkołą,</p>
<p xml:id="div-45">- konsekwentne reagowanie przez dyrektora, wszystkich nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych szkoły na wszystkie przejawy naruszania dyscypliny szkolnej, w tym na przemoc, agresję, obraźliwe i wulgarne zachowanie, niszczenie mienia i inne,</p>
<p xml:id="div-46">- przypomnienie i rekomendowanie szkołom istniejących instrumentów prawnych możliwych do wykorzystania wobec uczniów zagrożonych demoralizacją i popełniających czyny zabronione.</p>
<p xml:id="div-47">Uprzejmie informuję, że część zadań z tego zakresu jest aktualnie realizowanych przez wojewodów jako wykonanie postanowień uchwały Nr 186/2006 Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2006 r. w sprawie działań administracji rządowej przeciwko przemocy w szkołach i placówkach, zmienionej uchwałą Nr 200/2006 z dnia 22 listopada 2006 r. Są to działania związane z dokonaniem przeglądów szkół i placówek w obszarze związanym z zapewnieniem bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w związku z nasilającymi się aktami przemocy w szkołach.</p>
<p xml:id="div-48">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-49">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-50">Sławomir Kłosowski</p>
<p xml:id="div-51">Warszawa, dnia 8 grudnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>