text_structure.xml 7.68 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Anny Sobeckiej, przesłane przy piśmie Pana Janusza Dobrosza, Wicemarszałka Sejmu, z dnia 21 listopada 2006 r., znak: SPS-024-1933/06, w sprawie odpłatności za porody, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Warunki udzielania i zakres świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zostały uregulowane w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135, ze zm.) oraz aktach wykonawczych do ww. ustawy. Szczegółowe zasady kontraktowania i rozliczania tych świadczeń zostały określone w zarządzeniach Prezesa NFZ dotyczących postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych rodzajach i zakresach.</p>
        <p xml:id="div-3">Odnosząc się do poruszonej przez Panią Poseł kwestii dotyczącej pobierania przez świadczeniodawców opłat za porody, uprzejmie informuję, iż zgodnie z art. 15 ww. ustawy świadczeniobiorcy mają zapewnione prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, których celem jest zachowanie zdrowia, zapobieganie chorobom i urazom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie, pielęgnacja oraz zapobieganie niepełnosprawności i jej ograniczenie. W związku z powyższym zapewnia się i finansuje ze środków publicznych na zasadach i w zakresie określonych w ustawie między innymi opiekę nad kobietą w okresie ciąży, porodu i połogu. Zgodnie z § 5 ust. 2 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (DzU nr 197, poz. 1643), świadczeniodawca jest zobowiązany do udzielania świadczeń świadczeniobiorcom, z zachowaniem należytej staranności, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej.</p>
        <p xml:id="div-4">Ponadto uprzejmie informuję, iż pobieranie opłat przez świadczeniodawców bezpośrednio od świadczeniobiorców, z wyłączeniem świadczeń określonych w załączniku do ww. ustawy, w świetle przepisów obowiązujących aktów prawnych jest nieuzasadnione. Zgodnie z art. 193 pkt 4 ww. ustawy, kto pobiera nienależne opłaty od ubezpieczonych za świadczenia objęte umową z Funduszem o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, podlega karze grzywny.</p>
        <p xml:id="div-5">Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 46 pkt 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (DzU nr 91, poz. 408, z późn. zm.) do rady społecznej samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej należy dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez osoby korzystające ze świadczeń zakładu, z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu. Pobieranie opłat od osób ubezpieczonych powinno być przez te organy piętnowane i eliminowane jako działania nielegalne.</p>
        <p xml:id="div-6">Mając na uwadze poruszone w piśmie Pani Poseł zagadnienie, uprzejmie informuję, iż Minister Zdrowia podjął dwustronne działania w omawianym obszarze. W ramach nadzoru sprawowanego nad działalnością Narodowego Funduszu Zdrowia wystąpił do Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia o stanowisko w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z informacjami udzielonymi przez NFZ świadczenia opieki zdrowotnej związane z porodem są zabezpieczone poprzez zawarcie umów z publicznymi i niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie ginekologii i położnictwa. Świadczenia te realizowane są w ramach niżej wymienionych procedur, określonych w katalogu świadczeń szpitalnych stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 93/2005 Prezesa Funduszu z dnia 17 października 2005 r. w sprawie przyjęcia ˝Szczegółowych materiałów informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz o realizacji i finansowaniu umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: leczenie szpitalne˝, z późn. zm.:</p>
        <p xml:id="div-7">- procedura 5.06.00.00000727 - poród fizjologiczny,</p>
        <p xml:id="div-8">- procedura 5.06.00.00000723 - poród kleszczowy lub poród z użyciem próżnociągu położniczego,</p>
        <p xml:id="div-9">- procedura 5.06.00.00000726 - poród patologiczny - ponowna hospitalizacja z powodu powikłań w połogu,</p>
        <p xml:id="div-10">- procedura 5.06.00.00000728 - poród z pomocą ręczną lub z ręcznym oddzieleniem łożyska lub ciąży obumarłej po ukończonym 22 tygodniu trwania ciąży lub z szyciem pęknięcia krocza III stopnia,</p>
        <p xml:id="div-11">- procedura 5.06.00.00000733 - poród z połogiem patologicznym,</p>
        <p xml:id="div-12">- procedura 5.06.00.00000735 - cesarskie cięcie,</p>
        <p xml:id="div-13">- procedura 5.06.00.00000739 - poród mnogi,</p>
        <p xml:id="div-14">- procedura 5.06.00.00000248 - znieczulenie porodu.</p>
        <p xml:id="div-15">Ponadto w drugim kwartale 2006 r. oddziały wojewódzkie NFZ przeprowadziły na zlecenie Centrali Funduszu kontrolę koordynowaną, której celem była m.in. ocena zgodności realizacji umowy w oddziałach ginekologiczno-położniczych (w zakresie procedur położniczych) z warunkami umowy oraz szczegółowych materiałów informacyjnych stanowiących załącznik do ww. zarządzenia Prezesa NFZ. Ocenie poddano rzetelność i zasadność wykazywanych do rozliczeń z NFZ procedur z katalogu świadczeń szpitalnych w kontrolowanym obszarze. W toku kontroli analizie poddano około 532 zbiory dokumentacji medycznej pacjentek przyjętych do porodu. Z przekazanych do Centrali NFZ ustaleń kontroli wynika, iż nie ujawniono istotnych nieprawidłowości w obszarze wskazanym przez Panią Poseł.</p>
        <p xml:id="div-16">Zgodnie z informacjami udzielonymi przez Centralę Narodowego Funduszu skala skarg wpływających do Funduszu dotyczących pobierania opłat za świadczenia opieki zdrowotnej związane z porodem jest niewielka. Niemniej jednak w każdym przypadku pozyskania przez Narodowy Fundusz Zdrowia informacji dotyczących pobierania dodatkowych opłat niezwłocznie przeprowadzane są działania sprawdzające i wyjaśniające lub zlecona zostaje kontrola.</p>
        <p xml:id="div-17">Jednocześnie mając na uwadze fakt, iż działania Narodowego Funduszu Zdrowia koncentrują się przede wszystkim na wpływających skargach świadczeniobiorców, uprzejmie informuję, iż Ministerstwo Zdrowia zwróciło się w przedmiotowej sprawie również o stanowisko do pana prof. Stanisława Radowickiego, konsultanta krajowego w dziedzinie położnictwa i ginekologii, który potwierdził iż w aktualnej sytuacji nie ma podstaw do pobierania dodatkowych opłat za znieczulenie podczas porodu czy też za obecność członka rodziny przy porodzie. Jednocześnie aktualnie pan profesor gromadzi dane od konsultantów wojewódzkich w dziedzinie położnictwa i ginekologii na temat przypadków pobierania przez świadczeniodawców opłat związanych z porodem. Dane uzyskane od konsultantów wojewódzkich przesądzą o kierunku dalszych działań w omawianym obszarze.</p>
        <p xml:id="div-18">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-19">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-20">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 29 grudnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>