text_structure.xml 2.74 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Stanisława Rydzonia (nr SPS-024-1901/06 z dnia 10 listopada 2006 r.) w sprawie cen biletów kolejowych, uprzejmie informuję, że cena przejazdu kolejowego w relacji Kraków Główny-Szczecin Główny uwzględnia podróż pociągiem ekspresowym, co przekłada się na wyliczenie ceny przejazdu wg taryfy ekspresowej. Natomiast bilet na podróż powrotną Szczecin Główny-Kraków Główny został wystawiony na pociąg kategorii Tanich Linii Kolejowych, dla którego cena biletu jest obliczana w oparciu o taryfy dla pociągu pospiesznego. Pociągi Tanich Linii Kolejowych zostały wprowadzone przez spółkę jako tańsza alternatywa dla pozostałych pociągów oferowanych przez przewoźnika. Podróżny nabył różną usługę (co do jakości) i dlatego zapłacił różną cenę.</p>
        <p xml:id="div-2">Do końca 1998 r. ceny biletów ustalane były w drodze rozporządzenia ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 8 stycznia 1998 r. w sprawie ustalania cen urzędowych za niektóre przewozy osób koleją (Dz.U. Nr 6, poz. 22). Od 1 stycznia 1999 r. ceny zostały uwolnione na podstawie ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 668, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-3">Obecnie każdy z przewoźników kolejowych prowadzi swoją własną politykę cenową. Konstrukcja cen biletów przejazdowych opiera się na degresji stawek, co oznacza, iż preferowane są przejazdy na dłuższe odległości. Jest to wynikiem rynkowego podejścia przewoźnika do polityki cenowej. Przy zwiększeniu odległości przejazdu lub wraz ze wzrostem skali świadczonych usług, jednostkowe koszty stałe maleją, co w konsekwencji umożliwia obniżenie ceny oferowanej usługi.</p>
        <p xml:id="div-4">Różnica w cenie biletów kolejowych na tym samym odcinku wynika z zastosowania przez przewoźnika tzw. różniczki poziomej, uwzględniającej, przy konstrukcji cen biletów, takich zmiennych jak klasa wagonu i kategoria pociągu użytego do przewozu. Zastosowanie tych zmiennych powoduje różnicę cen pomiędzy taryfą pospieszną a ekspresową.</p>
        <p xml:id="div-5">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-6">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-7">Mirosław Chaberek</p>
        <p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 8 grudnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>