text_structure.xml
7.91 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Adama Szejnfelda z dnia 8 listopada 2006 r. (znak: SPS-024-1898/06) w sprawie potrzeby nowelizacji ustawy - Prawo energetyczne, proszę przyjąć następujące wyjaśnienia:</p>
<p xml:id="div-2">Działania Ministra Gospodarki są ukierunkowane głównie na określenie i zapewnienie rozwiązań systemowych, które w istotny sposób wpływają na dostawę paliw i energii oraz standardy jakościowe obsługi odbiorców. Szczegółowe regulacje w ww. zakresie zawiera ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), określająca zasady kształtowania polityki energetycznej państwa, zasady i warunki zaopatrzenia i użytkowania m.in. energii elektrycznej oraz działalności przedsiębiorstw energetycznych. Celem ustawy jest między innymi rozwój konkurencji, przeciwdziałanie negatywnym skutkom naturalnych monopoli oraz równoważenie interesów przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii. Ustawa określa również organy właściwe w sprawach gospodarki paliwami i energią.</p>
<p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 21 ww. ustawy, zadania z zakresu spraw regulacji gospodarki paliwami i energią oraz promowania konkurencji realizuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, który jest centralnym organem administracji rządowej. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, wykonując ustawowe obowiązki wynikające z ustawy - Prawo energetyczne, monitoruje zachowania koncesjonowanych przedsiębiorstw energetycznych, m.in. w zakresie standardów jakościowych obsługi odbiorców, w tym proces przyłączania nowych podmiotów do sieci elektroenergetycznych. W latach ubiegłych do Urzędu Regulacji Energetyki wpływały sygnały, od osób starających się o przyłączenie do sieci elektroenergetycznych, o stosowaniu przez spółki dystrybucyjne praktyk, które mogą prowadzić do ponoszenia strat przez przedsiębiorstwa energetyczne oraz konieczności ponoszenia zwiększonych kosztów przez podmioty przyłączane do sieci. Z informacji wynikało, że ubiegającym się o przyłączenie do sieci oferowano wykonywanie instalacji odbiorczych przez spółkę dystrybucyjną lub jej pracowników. Sytuacje takie ocenione zostały jako poważne nieprawidłowości, naruszające przepisy art. 7 ust. 6 ustawy - Prawo energetyczne, jednocześnie stanowiące, że budowę i rozbudowę odcinków sieci służących do przyłączenia instalacji należących do podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci zapewnia przedsiębiorstwo energetyczne, umożliwiając ich wykonanie zgodnie z zasadami konkurencji także innym przedsiębiorcom zatrudniającym pracowników o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-4">Według informacji Prezesa URE, przedsiębiorstwa energetyczne podjęły czynności mające na celu zapobieganie występującym nieprawidłowościom. Stosowane przez przedsiębiorstwa energetyczne (spółki dystrybucyjne) środki zaradcze, w głównej mierze polegają na zakazie prowadzenia działalności konkurencyjnej przez pracowników spółki. Na podstawie ustawy - Kodeks pracy, wprowadzany jest powszechnie obowiązek zawarcia z pracownikami ˝Umowy o zakazie konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy˝. Ponadto, praktykowane jest organizowanie przetargów na wykonawstwo zadań inwestycyjnych, wnioskowanych przez potencjalnych odbiorców energii elektrycznej. Proces ten można uznać jako tworzenie nowej jakości obsługi odbiorców. W opinii Prezesa URE, wprowadzane przez przedsiębiorstwa energetyczne środki zaradcze skutecznie zapobiegają powstawaniu nieprawidłowości w ww. zakresie.</p>
<p xml:id="div-5">Odnosząc się do postawionego przez Pana Posła Adama Szejnfelda zarzutu, dotyczącego zmuszania podmiotów ubiegających się o przyłączenie do nieodpłatnego przekazywania na majątek zakładu energetycznego (spółki dystrybucyjnej) wybudowanych i sfinansowanych przez nie urządzeń elektroenergetycznych - praktyki takie mogły mieć miejsce w przeszłości pod rządami ustawy z 6 kwietnia 1984 r. - o gospodarce energetycznej (Dz.U. Nr 21, poz. 96 z późn. zm.). Ponieważ przepisy tej ustawy nie regulowały kwestii własności oraz rozliczania kosztów budowy przyłączy i odcinków sieci, przyłączanych do sieci przedsiębiorstw energetycznych, zdarzały się przypadki stosowania przez zakłady energetyczne wspomnianych przez Pana Posła praktyk.</p>
<p xml:id="div-6">Wobec braku regulacji na ten temat w poprzednio obowiązującej ustawy o gospodarce energetycznej, Trybunał Konstytucyjny w uchwale z dnia 4 grudnia 1991 r. (sygn. akt W4/91) orzekł, że stosunki między dostawcami a odbiorcami energii lub paliw, na których koszt wykonane zostały urządzenia przyłącza i odcinki sieci w celu poboru energii lub paliwa ze wspólnej sieci, w zakresie własności przyłączonych urządzeń i rozliczenia poniesionych kosztów podlegają ocenie na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. W uzasadnieniu uchwały Trybunał Konstytucyjny wyraził też pogląd, że dla oceny kwestii własności urządzeń przyłączonych do sieci przedsiębiorstwa energetycznego właściwe są przepisy art. 49 i 191 K.c. W świetle powyższych argumentów nie ma podstaw prawnych do nieodpłatnego przejmowania na majątek zakładów energetycznych przyłączy i odcinków sieci zbudowanych kosztem i staraniem przyłączanych do sieci podmiotów.</p>
<p xml:id="div-7">Zgodnie z uchwałą składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 8 marca 2006 r. ˝Przepis art. 49 k.c. nie stanowi samoistnej podstawy prawnej przejścia urządzeń służących do doprowadzania (...) gazu, prądu elektrycznego (...) na własność właściciela przedsiębiorstwa przez ich połączenie z siecią należącą do tego przedsiębiorstwa˝.</p>
<p xml:id="div-8">Wejście urządzeń w skład przedsiębiorstwa energetycznego nie stanowi o tytule prawnym do tych urządzeń. Przedsiębiorstwu temu może przysługiwać inny niż własność tytuł prawny. Zgodnie z tekstem uzasadnienia do przywołanej Uchwały ˝O tym, jaki tytuł prawny do przyłączonych urządzeń będzie przysługiwał w takim przypadku przedsiębiorcy sieciowemu, zdecyduje umowa stron, a jeżeli do jej zawarcia nie dojdzie, właściciel przedsiębiorstwa sieciowego będzie jedynie posiadaczem przyłączonych urządzeń˝.</p>
<p xml:id="div-9">Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 20 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci elektroenergetycznych, ruchu i eksploatacji tych sieci (Dz.U. z 2005 r. Nr 2, poz. 6) umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia prac projektowych i budowlano-montażowych, na zasadach określonych w tej umowie. W chwili obecnej powyższe rozporządzenie jest nowelizowane. Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego znajduje się w fazie konsultacji społecznych i międzyresortowych. Wyżej wymieniony projekt nie zawiera regulacji dotyczących zawarcia umowy o przyłączenie, gdyż stanowi to materię art. 7 ust. 1 ustawy Prawo energetyczne. Został on zamieszczony na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki.</p>
<p xml:id="div-10">Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia zostaną przyjęte jako wyczerpująca odpowiedź na problemy podniesione w piśmie Pana Posła Adama Szejnfelda.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Tomasz Wilczak</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 29 listopada 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>