text_structure.xml
6.11 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Bogdana Zdrojewskiego w sprawie interpretacji tekstu artykułu gen. Marka Ojrzanowskiego ˝Afganistan zreformuje NATO˝, opublikowanego w Gazecie Wyborczej (SPS-024-1887/06), proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">W odniesieniu do pytania o zgodność wypowiedzi autora artykułu z oficjalnym stanowiskiem MON w tej sprawie informuję, iż przedmiotowy artykuł jest odzwierciedleniem poglądów Pana gen. Marka Ojrzanowskiego. Nie jest oficjalnym stanowiskiem resortu obrony narodowej, chociaż w wielu aspektach jest z nim zbieżny. Z posiadanej przez Ministerstwo Obrony Narodowej wiedzy wynika ponadto, że wspomniany artykuł w zasadniczych aspektach przedstawia opinię Kwatery Głównej NATO.</p>
<p xml:id="div-3">Główna teza autora artykułu o pierwszoplanowym znaczeniu operacji w Afganistanie dla NATO jest zgodna ze stanowiskiem Sojuszu w tej sprawie. Praktycznym tego potwierdzeniem jest zaangażowanie Sojuszników w odbudowę Afganistanu. Szczegóły dotyczące znaczenia misji w Afganistanie można znaleźć w komunikatach Rady Północnoatlantyckiej.</p>
<p xml:id="div-4">Misja w Afganistanie, zgodnie z tym, co pisze gen. Marek Ojrzanowski, jest postrzegana przez Sojusz jako największe wyzwanie w jego historii. Zasadność obecności wojskowej NATO w Afganistanie nie jest poddawana w wątpliwość. Problemem natomiast pozostaje przełożenie deklaracji politycznych na konkretne działania. Nasz kraj podnosił wielokrotnie na forum NATO potrzebę zwiększenia solidarności sojuszniczej w sprawie Afganistanu, wspierając swoje apele praktycznym przykładem, czego wyrazem było podjęcie przez Rząd oraz Prezydenta RP decyzji o zwiększeniu naszego zaangażowania w ramach operacji ISAF w 2008 r.</p>
<p xml:id="div-5">Autor artykułu rzetelnie opisał wpływ operacji ISAF na proces transformacji Sojuszu. Doświadczenia płynące z tej misji są jednym z ważniejszych czynników wytyczających kierunki transformacji politycznej i wojskowej NATO, i mają na celu jego lepsze przygotowanie do prowadzenia tego typu operacji w przyszłości.</p>
<p xml:id="div-6">W mojej opinii artykuł nie fałszuje przebiegu dyskusji w NATO na temat operacji w Afganistanie i tym samym nie wprowadza opinii publicznej w błąd.</p>
<p xml:id="div-7">Odpowiadając na pytanie o znajomość tekstu artykułu przez kierownictwo MON przed publikacją informuję, że Pan gen. bryg. Marek Ojrzanowski jest zastępcą szefa Zarządu ds. Współpracy i Bezpieczeństwa Regionalnego w Międzynarodowym Sztabie Wojskowym Kwatery Głównej NATO w Brukseli. W związku z tym - jak każdy oficer służący w strukturach Sojuszu - nie ma obowiązku przedkładania do akceptacji MON publikacji swojego autorstwa. Nie podlega również obecnie regulacjom narodowym w zakresie prezentowania opinii publicznej własnych poglądów.</p>
<p xml:id="div-8">Jeśli chodzi o tryb postępowania w przypadku różnic stanowisk między MON a autorem artykułu informuję, że zgodnie z art. 54 Konstytucji RP każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Zasada ta w oczywisty sposób obejmuje żołnierzy zawodowych Wojska Polskiego, którzy jednocześnie zobowiązani są, - podobnie jak przedstawiciele każdej instytucji - do nieprzedstawiania poglądów, które godziłyby w dobre imię reprezentowanego urzędu.</p>
<p xml:id="div-9">Istniejące odstępstwa od tej zasady związane są z ewentualnym zagrożeniem zdrowia i życia żołnierzy, sukcesem operacji, a także postanowieniami ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631 ze zm.).</p>
<p xml:id="div-10">Szczegółowo kwestie powinności dowódców i żołnierzy Wojska Polskiego w zakresie realizacji polityki informacyjnej resortu obrony narodowej, w tym kontaktów z mediami, regulują dwie decyzje Ministra Obrony Narodowej: Nr 299/MON z dnia 1 sierpnia 2006 r. w sprawie zasad realizacji polityki informacyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz.Urz. MON Nr 15, poz. 186) oraz Nr 298/MON z dnia 1 sierpnia 2006 r. w sprawie służby prasowej w resorcie obrony narodowej (Dz.Urz. MON Nr 15, poz. 185).</p>
<p xml:id="div-11">Zgodnie z pkt 13 decyzji w sprawie zasad realizacji polityki informacyjnej w resorcie obrony narodowej, dowódcy, dyrektorzy, szefowie i komendanci jednostek (komórek) organizacyjnych resortu - osobiście lub przez właściwych rzeczników, oficerów (asystentów) prasowych - prezentują, wyjaśniają i informują opinię publiczną, za pośrednictwem mediów, o działaniach podległych sobie jednostek (komórek) organizacyjnych resortu, wyłącznie w sprawach należących do właściwości danej jednostki (komórki).</p>
<p xml:id="div-12">W przypadku, gdy zainteresowanie mediów wykracza poza zakres kompetencyjny danego dowódcy, dyrektora, szefa, komendanta - treść wypowiedzi powinna być uzgodniona z jego przełożonym oraz rzecznikiem prasowym MON lub Dyrektorem Centrum Informacyjnego MON (pkt 15).</p>
<p xml:id="div-13">Zgodnie z pkt 23 wspomnianej decyzji żołnierze oraz pracownicy resortu mają prawo - za wiedzą i zgodą dowódcy - udzielania wypowiedzi przedstawicielom mediów. Korzystając z tego prawa zobowiązani są do dbania o wizerunek i dobre imię resortu, ochronę informacji niejawnych oraz informacji związanych z bezpieczeństwem Sił Zbrojnych RP.</p>
<p xml:id="div-14">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia mam nadzieję, iż uzna je Pan Marszałek za wystarczające.</p>
<p xml:id="div-15">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-16">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-17">Marek Zająkała</p>
<p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 27 listopada 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>