text_structure.xml
4.29 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Jolanty Szymanek-Deresz (pismo nr SPS-024-1850/06 z dnia 24 października 2006 r.) w sprawie zniesienia wiz do Stanów Zjednoczonych Ameryki uprzejmie informuję, że począwszy od kwietnia 1991 r., kiedy Polska jednostronnie zniosła obowiązek wizowy dla obywateli amerykańskich, władze polskie intensywnie zabiegają o zniesienie obowiązku wizowego dla obywateli RP podróżujących do Stanów Zjednoczonych. Rozmowy w tej sprawie prowadzone są na różnych szczeblach.</p>
<p xml:id="div-2">Dotychczas stanowisko USA nie uległo zmianie, a czynione zabiegi zarówno polskie, jak i unijne, pozostają bez skutku.</p>
<p xml:id="div-3">Unijny mechanizm wzajemności wizowej, przewidujący solidarne wprowadzenie przez wszystkie państwa UE obowiązku wizowego dla obywateli tych państw trzecich, które stosują wymóg wiz wobec części państw UE, nie został dotąd zastosowany wobec Stanów Zjednoczonych.</p>
<p xml:id="div-4">W ostatnim liście komisarzy Frattiniego i Ferrero-Waldner adresowanym do przedstawicieli strony amerykańskiej (Rice, Chertoff) z dnia 12 czerwca 2006 r. Komisja Europejska poinformowała, że ze względu na rosnące naciski ze strony państw członkowskich UE może zaproponować tymczasowe wprowadzenie obowiązku wizowego dla obywateli USA - posiadaczy paszportów dyplomatycznych i służbowych. Jednakże Polska nie rozważa obecnie poparcia sankcji wizowych wobec USA, wychodząc z założenia, że doprowadzeniu do ułatwień w podróżowaniu dla obywateli polskich nie powinno towarzyszyć ograniczanie swobód w podróżowaniu innym.</p>
<p xml:id="div-5">Polska zaapelowała do Stanów Zjednoczonych, aby dokonały przeglądu założeń i kryteriów, na podstawie których konsulaty amerykańskie w Polsce udzielają obywatelom RP wiz pobytowych w celach turystycznych i handlowych. Strona amerykańska jednakże nie wykazuje wyraźnej woli zmiany status quo, a w rozmowach z reguły ogranicza się do eksponowania tych zagadnień, które usprawiedliwiają niemożność spełnienia postulatów państw członkowskich UE nieobjętych Visa Waiver Program. Przedstawiciele USA podkreślają, że są to między innymi trudności legislacyjne we włączeniu nowych państw do VWP (nieprzychylne temu stanowisko Kongresu), wzmożone środki bezpieczeństwa związane z zagrożeniem terrorystycznym (dotyczy to szczególnie zabezpieczeń dokumentów podróży przed fałszowaniem oraz wprowadzenia biometrii) oraz ryzyko imigracyjne i związane z nim ryzyko podejmowania nielegalnego zatrudnienia w USA.</p>
<p xml:id="div-6">W listopadzie 2005 roku powołano Polsko-Amerykańską Grupę Zadaniową ds. Konsularnych (Consular Task Force Group - CTFG) mającą za zadanie wypracowanie stanowisk pozwalających na złagodzenie reżimu wizowego dla obywateli polskich. Zasadniczym celem CTFG jest wypracowanie, z pomocą strony amerykańskiej, praktycznych sposobów realizacji włączenia Polski do Visa Waiver Program. Do tej pory jednak zrealizowano tylko zapowiedź wykreślenia z bazy danych Departamentu Stanu rekordów obywateli polskich, którzy przekroczyli uprawniony okres pobytu przed rokiem 1989.</p>
<p xml:id="div-7">17 maja 2006 r. Senat USA przyjął uchwałę otwierającą Polsce drogę do udziału w programie ruchu bezwizowego (poprawka Mikulski-Santorum-Frist). Poprawka ta, aby umożliwić włączenie Polski do VWP, powinna zostać przyjęta przez Izbę Reprezentantów. Realne szanse na pozytywną decyzję Kongresu i zniesienie obowiązku wizowego w najbliższym czasie są jednak niewielkie. Potwierdziło to spotkanie CTEG, które odbyło się 30 maja 2006 r. w Warszawie, podczas którego strona amerykańska bardzo ostrożnie wypowiadała się na temat możliwości nowelizacji ustawy imigracyjnej.</p>
<p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Paweł Kowal</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 6 listopada 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>