text_structure.xml
8.47 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Wojciecha Olejniczka (SPS-024-1848/06) w sprawie utworzenia zamkniętych ośrodków z internatem dla młodzieży sprawiającej trudności wychowawcze uprzejmie wyjaśniam.</p>
<p xml:id="div-2">Zarówno wyniki przeprowadzonych badań, jak i nadal występujące w szkole zachowania agresywne niektórych uczniów, które zagrażają bezpieczeństwu społeczności szkolnej, skłaniają do podjęcia rozwiązań bardziej radykalnych niż dotychczas stosowane, pomimo wprowadzonego obligatoryjnie do szkół wszystkich typów szkolnego programu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.</p>
<p xml:id="div-3">Wzrastająca ilość zachowań agresywnych uczniów jest wystarczającym powodem do nasilenia działań o charakterze zapobiegawczym, a także działań dyscyplinujących. Niektóre rozwiązania zostały już wprowadzone do projektu nowelizacji ustawy o systemie oświaty, tj. wdrożenie monitoringu wizyjnego wejść do szkół i placówek oraz nałożenie na szkoły i placówki obowiązku zainstalowania oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów.</p>
<p xml:id="div-4">Poprawę istniejącego stanu można uzyskać nie tylko przez upowszechnienie programów profilaktycznych i wprowadzenie działań o charakterze dyscyplinującym, ale przede wszystkim przez wzmocnienie funkcji wychowawczej szkoły. W ramach wzmocnienia funkcji wychowawczej szkoły zostaną podjęte następujące działania:</p>
<p xml:id="div-5">- proponowanie specjalnych nagród dla uczniów przeciwstawiających się agresji i przemocy rówieśniczej,</p>
<p xml:id="div-6">- określenie kierunków pracy wychowawczej szkół w oparciu o system norm i wartości mających swe źródło w polskiej tradycji historycznej i kulturowej, w konsekwencji - kształtowanie u młodych ludzi poczucia patriotyzmu i tożsamości w dobie otwartych granic,</p>
<p xml:id="div-7">- zwiększenie roli rodziców w szkole, przy jednoczesnym wsparciu rodziców w doskonaleniu ich umiejętności wychowawczych (oferty szkoleniowe),</p>
<p xml:id="div-8">- zwiększenie roli organizacji pozarządowych, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji młodzieżowych,</p>
<p xml:id="div-9">- inicjowanie i upowszechnianie projektów profilaktycznych realizowanych przez liderów młodzieżowych w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania agresji i przemocy rówieśniczej,</p>
<p xml:id="div-10">- proponowanie na bazie wzmocnienia elementu odpowiedzialności i samodzielności działań dyscyplinujących,</p>
<p xml:id="div-11">- wprowadzenie do ustawy o systemie oświaty nowego rozdziału dotyczącego praw i obowiązków uczniowskich zawierającego regulacje dotyczące dyscypliny szkolnej, przyjęcie nowego katalogu kar i nagród,</p>
<p xml:id="div-12">- wzmocnienie roli dyrektora szkoły oraz zobowiązanie go do zawiadomienia policji lub sądu o naruszeniu prawa przez ucznia,</p>
<p xml:id="div-13">- doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie poprawy bezpieczeństwa uczniów oraz wdrażania programów wychowawczych i profilaktycznych,</p>
<p xml:id="div-14">- wzmocnienie roli oceny efektów wychowania w awansie zawodowym nauczycieli oraz w nadzorze pedagogicznym,</p>
<p xml:id="div-15">- wprowadzenie przepisów umożliwiających odwołanie nierzetelnych nauczycieli przy jednoczesnym wzmocnieniu nadzoru kuratorów oświaty nad szkołami.</p>
<p xml:id="div-16">Na bazie tak kształtowanej funkcji wychowawczej szkoły planuje się wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego podjęcie szybkich, radykalnych działań w odniesieniu do uczniów - sprawców przemocy oraz tych, którzy w sposób rażący lekceważą obowiązujące w szkole normy zachowań. Stąd podjęcie decyzji o utworzeniu w systemie oświaty nowego rodzaju placówki o nazwie ˝ośrodek wsparcia wychowawczego˝.</p>
<p xml:id="div-17">Odpowiadając na pytania Pana Posła, uprzejmie informuję, że za podstawę wyliczenia skutków finansowych funkcjonowania ośrodków wsparcia wychowawczego od 1 września 2007 r. wzięto pod uwagę wykonanie wydatków budżetów jednostek samorządu terytorialnego za 2005 r. w rozdziale 85 420: Młodzieżowe ośrodki wychowawcze (w części internatowej). Środki na funkcjonowanie OWW w latach 2007-2010 będą zabezpieczone w wyodrębnionej na ten cel rezerwie celowej. Pozwoli to na precyzyjne skierowanie środków do JST prowadzących OWW. Po osiągnięciu pełnego cyklu kształcenia w OWW, tj. począwszy od roku 2011, możliwe będzie zwiększenie kwoty części oświatowej subwencji ogólnej o środki na funkcjonowanie OWW. Umożliwi to finansowanie OWW poprzez jednolity system części oświatowej subwencji ogólnej.</p>
<p xml:id="div-18">W Ministerstwie Edukacji Narodowej 31 sierpnia 2006 r. został powołany Zespół ds. wypracowania rozwiązań systemowych w zakresie pracy pedagogicznej i opiekuńczej z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, w szczególności zagrożonymi niedostosowaniem społecznym i niedostosowanymi społecznie. Przewodniczącym Zespołu został Pan Sławomir Kłosowski, Sekretarz Stanu w MEN. W skład Zespołu weszli dyrektorzy departamentów w MEN odpowiedzialnych za sprawy nauczania i wychowania młodzieży oraz doskonalenia nauczycieli. Członkowie Zespołu odbyli szereg spotkań z przedstawicielami środowisk oświatowych i akademickich zajmujących się edukacją i profilaktyką problemów dzieci i młodzieży. Specjaliści ci reprezentowali różne szkoły, placówki, instytucje i organizacje pozarządowe.</p>
<p xml:id="div-19">Jak wspomniano wyżej, placówka o nazwie: ośrodek wsparcia wychowawczego ma być nowym rodzajem placówki działającej w systemie oświaty, której głównym zadaniem będzie przeciwdziałanie marginalizacji młodych ludzi zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Zatem nie może być mowy o pozbywaniu się młodzieży sprawiającej trudności. Proces dydaktyczny będzie prowadzony m.in. w oparciu o programy autorskie, głównie metodą projektów, z zastosowaniem zindywidualizowanego podejścia do ucznia, aby wzmocnić i rozwijać mocne strony ucznia/wychowanka. W procesie dydaktycznym duże znaczenie będą miały przedmioty związane z rozwojem umiejętności manualnych i sportowych, a także rozwijaniem uzdolnień artystycznych. Praca dydaktyczna będzie prowadzona na poziomie takim samym jak w innych szkołach funkcjonujących w systemie edukacji.</p>
<p xml:id="div-20">W OWW będzie realizowany specjalny program wychowawczy opracowany przez funkcjonujący w Ośrodku zespół wychowawczy w składzie powoływanym przez dyrektora OWW. Program wychowawczy musi uwzględniać specyfikę przejawianych przez wychowanków zaburzeń. Praca wychowawcza poparta będzie szeroką ofertą zagospodarowania czasu wolnego (między innymi zajęcia sportowe, artystyczne). Wprowadzenie do systemu oświaty nowej placówki o nazwie: ośrodek wsparcia wychowawczego nie oznacza jednoczesnej likwidacji obecnie istniejących w systemie młodzieżowych ośrodków wychowawczych czy młodzieżowych ośrodków socjoterapii.</p>
<p xml:id="div-21">Trudna młodzież, wobec której sąd rodzinny zastosował środek wychowawczy na podstawie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich w związku z demoralizacją lub popełnieniem czynów karalnych, jest poddawana oddziaływaniom resocjalizacyjnym w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych działających w systemie oświaty oraz w schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych resortu sprawiedliwości. Skuteczność oddziaływań wychowawczych w stosunku do młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym będzie w dużym stopniu zależała od dobrej współpracy rodziców z ośrodkami wsparcia wychowawczego. Nie przewiduje się podejmowania decyzji o umieszczeniu ucznia w takim ośrodku bez uzgodnienia z rodzicami zasad postępowania wobec ich dziecka.</p>
<p xml:id="div-22">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-23">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-24">Sławomir Kłosowski</p>
<p xml:id="div-25">Warszawa, dnia 14 listopada 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>