text_structure.xml 5.15 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Odpowiadając na zapytanie posła Pawła Poncyljusza przesłaną przy piśmie, znak: SPS-024-1839/06, z dnia 24 października 2006 r. w sprawie parceli budowlanej pani Magdaleny Gendek położonej na terenie kolonii ˝Pod Kaczym Dołem˝, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Do Ministerstwa Środowiska napływają różnego rodzaju skargi i roszczenia w kwestii wyjaśnień statusu prawnego gruntów na terenie kolonii Pod Kaczym Dołem, położonych zarazem w obszarze Mazowieckiego Parku Krajobrazowego (MPK). Większość spraw dotyczy zmian prawnego statusu działek parcelacyjnych zalesionych w latach 50. i włączonych w późniejszym okresie czasu do obszaru MPK. Mazowiecki Park Krajobrazowy został ustanowiony uchwałą Rady Narodowej Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 17 grudnia 1987 r. (Dz. Urz. Woj. Stołecznego Warszawskiego Nr 9 z 1998 r. poz. 81), w okresie, kiedy nieruchomość pani Magdaleny Gendek (podobnie jak i innych właścicieli) na obszarze kolonii Pod Kaczym Dołem stanowiła grunt leśny, a nie budowlany. Tak więc obecny status działek gruntowych, o których mowa, jest jednoznacznie uregulowany. Są to nadal tereny leśne. Równocześnie zgodnie z § 33 rozporządzenia Wojewody Mazowieckiego nr 13 z dnia 16.04.2004 r. w sprawie ustanowienia planu ochrony MPK (Dz. Urz. Woj. Mazow. Nr 87, poz. 2131) nie przewiduje się przeznaczenia gruntów leśnych kolonii Pod Kaczym Dołem na cele nieleśne, z wyjątkiem terenów osadniczych wskazanych w § 34. Plan ochrony jest obowiązującym aktem prawa miejscowego.</p>
        <p xml:id="div-3">Ponadto uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późn. zm.) jedynym i kompetentnym organem do zmiany rozporządzenia w sprawie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego jest Wojewoda Mazowiecki, pod warunkiem że zachodzą merytoryczne przesłanki do takich działań. Zgodnie z powyższym artykułem grunty kolonii Pod Kaczym Dołem mogłyby być wyłączone z granic MPK tylko w sytuacji bezpowrotnej utraty ich wartości przyrodniczych, historycznych czy też walorów krajobrazowych. Taka sytuacja jednakże nie ma miejsca. Wspomniane powyżej rozporządzenie nr 13 Wojewody Mazowieckiego w sprawie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego zostało wydane zgodnie z obowiązującym prawem i nie ogranicza ono prawa własności do gruntów mających status działek leśnych. Zgodnie bowiem z art. 64 Konstytucji RP ˝własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności˝. Również art. 140 Kodeksu cywilnego mówi, iż ˝w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego właściciel może, z wyłączeniem innych osób, korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, w szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy˝. Należy w tym miejscu również zwrócić uwagę na fakt, iż zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 r., Nr 45, poz. 435 z późń. zm.) do obowiązków właścicieli działek leśnych należy trwałe utrzymywanie lasu i zapewnienie ciągłości jego użytkowania.</p>
        <p xml:id="div-4">Pragnę jednocześnie wyjaśnić, iż w skargach właścicieli gruntów położonych na terenie kolonii Pod Kaczym Dołem poruszana jest często problematyka planu parcelacyjnego z 1920 r. oraz podważana jest legalność działań rządu PRL co do zalesień tych obszarów, przeprowadzonych w latach 1952-1955. Rozstrzyganie kwestii prawnych związanych z powyższymi działaniami pozostaje poza kompetencjami zarówno Wojewody Mazowieckiego, jak również Ministra Środowiska. Rozpatrywanie legalności działań rządu PRL może być na przykład przedmiotem postępowania przed sądem powszechnym.</p>
        <p xml:id="div-5">Reasumując, należy podkreślić, że w świetle obowiązującego prawa, a w szczególności zgodnie z art. 16 ust. 6 ustawy o ochronie przyrody grunty rolne i leśne oraz inne nieruchomości znajdujące się w granicach parków krajobrazowych pozostawia się w gospodarczym wykorzystaniu. Zdaniem Ministra Środowiska obowiązująca ustawa o ochronie przyrody oraz przepisy wykonawcze do ustawy w wystarczającym stopniu zapewniają skuteczną ochronę dóbr przyrodniczych naszego kraju, przy jednoczesnym zachowaniu prawa własności i prawa do użytkowania gruntów. Nie oznacza to oczywiście, że nie są podejmowane działania zmierzające do poszukiwania coraz lepszych rozwiązań sprzyjających kompleksowemu godzeniu interesu publicznego i szeroko rozumianej ochrony środowiska, o której pisze pan poseł.</p>
        <p xml:id="div-6">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-7">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-8">Krzysztof Zaręba</p>
        <p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 13 listopada 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>