text_structure.xml 3.56 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 24 października 2006 r., nr SPS-024-1837/06, przy którym przesłane zostało zapytanie Pani Poseł Teresy Cegleckiej-Zielonki w sprawie planów utworzenia dodatkowej liczby etatów do obsługi zadań kuratorskich - uprzejmie przedstawiam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">W ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił w sądach powszechnych zasadniczy przyrost etatów urzędniczych. Etaty te zostały skierowane przede wszystkim do tych okręgów sądów okręgowych, w których liczba etatów urzędniczych w odniesieniu do liczby etatów sędziowskich i asesorskich była najmniejsza w kraju. W ten sposób zlikwidowano rażące dysproporcje w etatyzacji w grupie urzędników sądowych.</p>
        <p xml:id="div-3">Przewiduje się, że podstawą podziału etatów urzędniczych z ustawy budżetowej na 2007 rok i z kolejnych ustaw budżetowych będzie nadal wskazane wyżej kryterium.</p>
        <p xml:id="div-4">Podejmowane obecnie w Ministerstwie Sprawiedliwości działania w zakresie etatyzacji sądownictwa powszechnego przewidują osiągnięcie w najbliższych latach proporcji: 2,5 etatu urzędniczego na etat sędziowski (asesorski) oraz 1 etat urzędniczy na każdy etat referendarski, we wszystkich okręgach sądów okręgowych, które nie mają jeszcze takiej etatyzacji.</p>
        <p xml:id="div-5">Realizacja powyższego założenia pozwoliłaby na istotną zmianę systemu organizacji pracy sędziów oraz referendarzy, stanowiącą jeden z elementów wprowadzanej obecnie reformy sądownictwa powszechnego.</p>
        <p xml:id="div-6">Priorytetem jest bowiem dzisiaj zmiana optyki funkcjonowania stanowiska sędziego, celem racjonalnego, w pełni efektywnego wykorzystania wysokich umiejętności sędziów przede wszystkim do rozstrzygania spraw i podejmowania decyzji procesowych. Czynności administracyjne powinny być zredukowane do niezbędnego minimum, a ich wykonaniem powinna zająć się przede wszystkim kadra urzędnicza. Zakłada się, że każdy sędzia orzekający w pierwszej instancji będzie pracował w stałym zespole z asystentem i sekretarzem, który, docelowo, nie będzie wykonywać obowiązków protokolanta (zaś referendarz w zespole z sekretarzem).</p>
        <p xml:id="div-7">Podział dodatkowych etatów urzędniczych z ustawy budżetowej na 2007 r. nie będzie zatem przewidywał kierunkowego przydziału ściśle określonej liczby etatów na poszczególne odcinki pracy, w tym na obsługę służby kuratorskiej, Natomiast w ramach opisanego na wstępie mechanizmu podziału etatów Minister Sprawiedliwości zaleci prezesom sądów okręgowych skierowanie etatów na poszczególne z realizowanych zadań, w tym stosowne wzmocnienie obsługi służby kuratorskiej.</p>
        <p xml:id="div-8">W ten sposób osiągniecie w perspektywie najbliższych lat zamierzonej etatyzacji w grupie urzędniczej spowoduje wzmocnienie etatowe innych pozaorzeczniczych odcinków pracy w sądach, w tym powinno umożliwić zabezpieczenie, w stosownym stopniu, obsługi służby kuratorskiej w każdym sądzie.</p>
        <p xml:id="div-9">Z uszanowaniem</p>
        <p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Andrzej Kryże</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 13 listopada 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>