text_structure.xml 10 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 24 października br., znak: SPS-024-1836/06, przy którym przesłane zostało zapytanie Pani Poseł Teresy Cegleckiej-Zielonki w sprawie kryteriów nabywania prawa do zasiłku przedemerytalnego i emerytury pomostowej, pragnę uprzejmie przedstawić, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Odnośnie kryteriów nabywania prawa do zasiłku i świadczenia przedemerytalnego oraz zróżnicowania wysokości tych świadczeń, pragnę poinformować, że świadczenia przedemerytalne oraz zasiłki przedemerytalne są formą osłony socjalnej finansowanej z budżetu państwa, przysługującej osobom z długoletnim stażem pracy tracącym zatrudnienie, ze względu na relatywnie trudniejszą sytuację tych osób na rynku pracy. Świadczenia przedemerytalne oraz zasiłki przedemerytalne były rozwiązaniem potrzebnym w okresie restrukturyzacji hutnictwa, PKP i przemysłu związanego z obronnością kraju. Jednak ich ubocznym skutkiem było przedwczesne wyłączenie z aktywności zawodowej dużej liczby osób między 50 a 60 rokiem życia. Nie należy zapominać o tym, iż osoby legitymujące się krótszym okresem aktywności zawodowej otrzymają w przyszłości relatywnie niższą emeryturę.</p>
        <p xml:id="div-3">Różnica pomiędzy świadczeniami przedemerytalnymi a zasiłkami przedemerytalnymi związana była przede wszystkim z warunkami, jakie należało spełnić, aby uzyskać prawo do określonego świadczenia. W przypadku zasiłków przedemerytalnych warunki te były liberalniejsze od tych, które uprawniały do świadczeń przedemerytalnych. Na przykład na zasiłek przedemerytalny może przejść kobieta posiadająca 25-letni staż pracy, jeśli przez 15 lat pracowała w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. W krańcowych sytuacjach oznaczało to, iż prawo do tych zasiłków nabywały osoby czterdziestoletnie. Prawo do zasiłku przedemerytalnego nabywały także osoby, które same zwolniły się z pracy.</p>
        <p xml:id="div-4">Zdaniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej świadczenia przedemerytalne, mające być w założeniu osłoną socjalną, stały się także wygodną formą przechodzenia w niektórych wypadkach na ˝wcześniejszą emeryturę˝ bez wypłacania przez pracodawcę należnej w innych przypadkach odprawy. Dlatego - zdaniem Ministerstwa - świadczenia przedemerytalne nie powinny sprzyjać przedwczesnej rezygnacji z aktywności zawodowej, tym bardziej, że odsetek osób pracujących (poziom zatrudnienia) jest w Polsce niższy niż w większości krajów Unii Europejskiej. Nie należy także porównywać sytuacji osób pobierających świadczenia przedemerytalne finansowane przez budżet państwa z emerytami, których świadczenia pochodzą ze składek na ubezpieczenie społeczne płaconych przez nich przez cały okres pracy zawodowej.</p>
        <p xml:id="div-5">Zróżnicowanie wysokości zarówno zasiłków przedemerytalnych, jak i świadczeń przedemerytalnych wynikało z częstej zmiany przepisów w tym zakresie. W momencie wprowadzania świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych - 1 stycznia 1997 r. ich wysokość została określona następująco: świadczenia przedemerytalnego na 80% emerytury, a zasiłku przedemerytalnego na 120% zasiłku dla bezrobotnych oprócz rejonów określonych jako szczególnie zagrożone bezrobociem strukturalnym i osób objętych zwolnieniami grupowymi, gdyż w tych przypadkach wysokość zasiłku przedemerytalnego wynosiła 160% zasiłku dla bezrobotnych. W 1998 r w związku z rozpoczętą restrukturyzacją wielu dziedzin gospodarki narodowej wysokość świadczenia przedemerytalnego została zwiększona do 90% emerytury. Natomiast od 1 stycznia 2002 r. zasiłki przedemerytalne zostały zlikwidowane, a wysokość świadczenia przedemerytalnego została obniżona do 80% emerytury z jednoczesnym ograniczeniem jego górnej wysokości do dwukrotności zasiłku dla bezrobotnych. W zależności od tego, w jakim okresie dana osoba nabywała prawo do świadczenia przedemerytalnego, wysokość tego świadczenia wynikała ze wspomnianych zmian w przepisach.</p>
        <p xml:id="div-6">Sygnalizowany przez Panią Poseł problem zaliczania niektórym osobom do okresu uprawniającego do nabycia prawa do zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego okresu nauki po skończeniu szkoły podstawowej, wynika z tego, iż niektóre zakłady pracy podpisywały z uczniami szkół zawodowych, odbywających w tych zakładach praktyki zawodowe, umowy o pracę w celu przyuczenia do zawodu, od której odprowadzana była składka na ubezpieczenia społeczne i dlatego okres ten jest traktowany jako okres składkowy w rozumieniu przepisów emerytalnych.</p>
        <p xml:id="div-7">Zasady przyznawania świadczeń przedemerytalnych od 1 sierpnia 2004 r. reguluje ustawa z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz.U. Nr 120, poz. 1252), która wprowadziła zasadę jednolitej wysokości tego świadczenia jako formy osłony socjalnej ze strony państwa dla osób z długoletnim stażem pracy tracących zatrudnienie.</p>
        <p xml:id="div-8">Obecnie Rząd stara się wzmocnić instrumenty rynku pracy pomagające osobom powyżej 50. roku życia znaleźć nowe zatrudnienie w przypadku utraty dotychczasowego. W ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przyjęto rozwiązania mające promować zatrudnianie osób powyżej 50. roku życia, które są określone w niej jako ˝osoby będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy˝. W stosunku do nich mogą być dodatkowo stosowane działania określone w art. 50 - 61 tej ustawy.</p>
        <p xml:id="div-9">Art. 50 ust. 1 tej ustawy nakłada na powiatowy urząd pracy obowiązek przedstawienia osobie bezrobotnej powyżej 50. roku życia, w okresie 6 miesięcy od dnia rejestracji propozycji zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych. Ponadto zgodnie z art. 51 i 57 starosta zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych skierowanego bezrobotnego, część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składek na ubezpieczenie społeczne.</p>
        <p xml:id="div-10">Ponadto osoby bezrobotne powyżej 50. roku życia mogą korzystać z tych wszystkich instrumentów rynku pracy, które są przeznaczone do aktywizowania wszystkich bezrobotnych.</p>
        <p xml:id="div-11">Z powodów wyżej podanych - przeciwdziałanie przedwczesnej rezygnacji z aktywności zawodowej, a także z uwagi na możliwości budżetu państwa, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie zamierza podejmować działań zmierzających do podwyższenia wysokości przysługujących obecnie zasiłków i świadczeń przedemerytalnych. Jednocześnie informuję, że art. 5 i 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 120, poz. 1252) regulują możliwość łączenia pobierania świadczenia przedemerytalnego (zasiłku przedemerytalnego) z uzyskiwaniem innego dochodu.</p>
        <p xml:id="div-12">Odnośnie kryteriów nabywania prawa do emerytury pomostowej, pragnę poinformować, że przeprowadzona w 1998 r. reforma systemu emerytalnego była podporządkowana zasadzie równego traktowania wszystkich ubezpieczonych, płacących jednakową składkę na ubezpieczenie emerytalne. Respektowanie tej zasady wymagało ujednolicenia warunków przyznawania i obliczania świadczeń. Dlatego ˝nowy system emerytalny˝ nie przewiduje utrzymania przywileju wcześniejszej emerytury dla żadnej grupy zawodowej, natomiast dla osób pracujących w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze przewidziano system emerytur pomostowych.</p>
        <p xml:id="div-13">System emerytalny został zreformowany z poszanowaniem zasady państwa prawnego, ponieważ regulacje dotyczące wcześniejszej emerytury zachowano dla ubezpieczonych, których nie objął ˝nowy system emerytalny˝, tj. dla osób urodzonych przed 1949 r.</p>
        <p xml:id="div-14">Nie przewiduje się utrzymania przywileju wcześniejszej emerytury dla żadnej grupy zawodowej. Osoby urodzone przed 1 stycznia 1949 r. będą mogły przechodzić na wcześniejsze emerytury według starych zasad, również po 2007 r., zaś osoby urodzone po 1948 r., pod warunkiem, że do 31 grudnia 2007 r. spełniły warunek wieku i stażu emerytalnego i nie przystąpiły do OFE.</p>
        <p xml:id="div-15">Osoby urodzone po 31 grudnia 1948 r., zatrudnione w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze będą mogły skorzystać z prawa do wcześniejszej emerytury, jeśli do 31 grudnia 1998 r. osiągnęły okres zatrudnienia (kobieta - 20 lat okresów składkowych i nieskładkowych, mężczyzna - 25 lat okresów składkowych i nieskładkowych) oraz okres zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wymagany w przepisach dotychczasowych do nabycia prawa do emerytury w wieku niższym niż 60 lat - dla kobiet i 65 lat - dla mężczyzn, mimo że wiek uprawniający do tej emerytury osiągną po 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-16">Osoby, pracujące przed 1999 rokiem w warunkach szczególnych lub w szczególnym charakterze, tj. w zawodach, branżach lub na stanowiskach, które w starym systemie uprawniały do wcześniejszej emerytury, a które bez uchwalenia nowej ustawy nie miałyby szczególnych uprawnień z tego tytułu, będą uprawnione do świadczeń wynikających z ustawy o emeryturach pomostowych.</p>
        <p xml:id="div-17">Aktualnie w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej są przygotowywane nowe założenia do projektu ustawy o emeryturach pomostowych.</p>
        <p xml:id="div-18">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-19">Minister</p>
        <p xml:id="div-20">Anna Kalata</p>
        <p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 16 listopada 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>