text_structure.xml
8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację Pana Posła Adama Szejnfelda (pismo z dnia 24 października 2006 r. znak: SPS-024-0833/06) uprzejmie informuję, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Członkostwo Polski w UE oraz rosnący wpływ procesów globalizacyjnych, a w szczególności znoszenie barier w handlu międzynarodowym wymusiły wprowadzenie w miejsce interwencji sektorowych, działania o charakterze horyzontalnym. Istotne jest jednak, aby owo nowe podejście wyważyć pomiędzy dominującym dotychczas podejściem sektorowym a podejściem horyzontalnym.</p>
<p xml:id="div-3">Do tej pory sektorowa polityka przemysłowa, skupiona na trudnościach i szansach rozwojowych poszczególnych gałęzi przemysłu, wskazywała tylko na specyficzne rozwiązania dla wsparcia poszczególnych sektorów, a nie całego przemysłu. W małym więc stopniu uwzględniała działania horyzontalne. W ramach podejścia horyzontalnego zwracano głównie uwagę na realizację programów rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Działania ochronno-restrukturyzacyjne przeważały nad promocyjnymi działaniami wobec nowo powstających i eksportowych gałęzi. Podejście takie dominowało w Europie w okresie rozwoju gospodarczego od lat powojennych do początku lat 90.</p>
<p xml:id="div-4">Horyzontalna polityka przemysłowa określana jest przez wspólne dla całej gospodarki polityki prorozwojowe, w szczególności w zakresie poprawy otoczenia prawnego, innowacyjności, przedsiębiorczości czy własności przemysłowej, które stanowią bazę do wykorzystania i poszukiwania najkorzystniejszych warunków rozwoju przez przedsiębiorstwa poszczególnych branż.</p>
<p xml:id="div-5">Polityka przemysłowa Unii Europejskiej skierowana jest obecnie na poprawę konkurencyjności całego przemysłu, a nie jego określonych sektorów, ze względu na zagrożenie konkurencyjne krajów azjatyckich i Stanów Zjednoczonych.</p>
<p xml:id="div-6">Również polityka przemysłowa w Polsce musi być podporządkowana głównemu celowi, jakim jest tworzenie warunków dla poprawy konkurencyjności całej gospodarki (a więc w skali makroekonomicznej) i podmiotów gospodarczych (w skali mikroekonomicznej). Konieczność wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej wynika ponadto z jej wieloletniego zacofania odzwierciedlonego w istniejącej luce technologicznej i gospodarczej (wielokrotnie niższy poziom PKB per capita dla Polski w stosunku do krajów Unii Europejskiej) i z otwarcia się na rynki europejskie.</p>
<p xml:id="div-7">Aktualna polityka przemysłowa Polski, zgodnie z tendencjami występującymi w krajach OECD czy UE, powinna mieć charakter kompleksowy i obejmować wszelkie aspekty działalności przemysłu. Powinna więc stopniowo odchodzić od działań sektorowych i prowadzić do wycofywania potencjału produkcyjnego z gałęzi nieefektywnych oraz przestawiać się w kierunku pomocy horyzontalnej. Inaczej mówiąc, strategia rozwoju gospodarczego Polski powinna być oparta na intensyfikacji procesów innowacyjnych, a nie na korzyściach komparatywnych wynikających z wymiany produktów surowco- i pracochłonnych. Jest to wyzwanie, jakie musi przyjąć polityka przemysłowa Polski w procesach dostosowawczych gospodarki polskiej do wymogów konkurencyjnych na rynkach Unii Europejskiej. Do wzrostu efektywności gospodarowania prowadzą również takie działania jak: prywatyzacja, liberalizacja przepływów kapitałowych, wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, rozwój sektora bankowego, kreacja miejsc pracy w sektorze usług, również na terenach wiejskich, ochrona środowiska naturalnego. Przyjęcie strategii rozwoju opartej na powyższych działaniach odpowiadałoby nowej polityce przemysłowej prowadzonej według zasad obowiązujących obecnie w Unii Europejskiej.</p>
<p xml:id="div-8">Polska polityka przemysłowa musi sprostać tym wyzwaniom. Dlatego w Ministerstwie Gospodarki podjęto już działania ukierunkowane na stworzenie nowego, horyzontalnego podejścia do polityki przemysłowej.</p>
<p xml:id="div-9">Sektorowa polityka przemysłowa powinna jednak nadal pozostać podstawowym podejściem wobec branż o dominującym udziale własności Skarbu Państwa oraz dla branż o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. Wobec pozostałych sektorów zaproponowane wkrótce będą działania wpisujące się w nową horyzontalną politykę przemysłową.</p>
<p xml:id="div-10">W Ministerstwie Gospodarki opracowane zostaną analizy konkurencyjności dla najważniejszych sektorów polskiej gospodarki. Analizy te pokażą pozycję polskich sektorów na tle analogicznych sektorów w Unii Europejskiej i świecie wraz z przewidywanymi trendami rozwoju w perspektywie krótko i średniookresowej. Przedstawione zostaną również analizy słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń dla tych sektorów. Analizy konkurencyjności uzupełnione zostaną rekomendacjami dla przedsiębiorców poszczególnych sektorów wskazującymi na szanse rozwojowe oraz możliwości wykorzystania polskich i unijnych instrumentów wsparcia. Analizy konkurencyjności powinny stać się dla przedsiębiorców źródłem wiedzy o sektorze przemysłowym w skali kraju, unii europejskiej i świata wraz z informacją o możliwych formach pomocy.</p>
<p xml:id="div-11">Zakładamy, że analizy staną się podstawą do dalszych prac nad dokumentami strategicznymi opracowywanymi przez środowiska przedsiębiorców dla perspektywy średniookresowej. Natomiast dla określenia trendów rozwojowych poszczególnych sektorów w perspektywie długookresowej, sięgającej powyżej 7-10 lat, opracowane będą przewidywania rozwoju trendów technologicznych metodą tzw. foresight˝u technologicznego.</p>
<p xml:id="div-12">Należy jednak podkreślić, iż warunkiem koniecznym jest, aby procesy te zachodziły w oparciu o partnerstwo między administracją publiczną a środowiskami przedsiębiorców. Podejście horyzontalne do polityki przemysłowej wraz z wykorzystaniem powyższych instrumentów kreowania tej polityki pozwoli bowiem na systemowe podejście do wielu sektorów gospodarki, a także otworzy szanse na wskazanie możliwości rozwojowych w nowych obszarach tworzących się na pograniczu tradycyjnych sektorów.</p>
<p xml:id="div-13">W nawiązaniu do powyższych informacji pozwalam sobie poinformować Pana Posła, że prace nad analizami konkurencyjności poszczególnych sektorów, w tym sektora papierniczego zostaną podjęte z początkiem 2007 r. Przy ich sporządzaniu - w możliwie największym stopniu - zostaną wykorzystane wyniki dotychczasowych działań, np. takie, jak opracowana przez Stowarzyszenie Papierników Polskich ˝Strategia rozwoju przemysłu papierniczego w Polsce do 2013 r.˝.</p>
<p xml:id="div-14">Z uwagi na początkowy okres działań w zakresie horyzontalnej polityki przemysłowej prowadzonych w Ministerstwie Gospodarki nie jest możliwe podanie dokładnej daty opublikowania analiz konkurencyjności dla poszczególnych sektorów, w tym dla sektora papierniczego. Z uwagi na rangę i powszechne zapotrzebowanie środowisk gospodarczych na dokumenty rządu o tym charakterze, pierwsze analizy powinny zostać przygotowane w pierwszej połowie 2007 r.</p>
<p xml:id="div-15">Jednocześnie pragnę poinformować, że podzielam pogląd Pana Posła, że dokumenty opracowane przez rząd mówiące o możliwych trendach rozwojowych poszczególnych branż mogą istotnie wzmocnić stanowisko polskich negocjatorów w sprawie ETS II.</p>
<p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-17">Minister</p>
<p xml:id="div-18">Piotr Grzegorz Woźniak</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 14 listopada 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>