text_structure.xml 5.49 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Jolanty Hibner, przekazane przy piśmie SPS-024-1821/06, w sprawie rezultatów usuwania skutków powodzi, zgodnie z programami przyjmowanymi od 1997 do 2006 r. przez administrację rządową, ze szczególnym uwzględnieniem przyjętego w Polsce w 1997 r. Narodowego Programu Odbudowy i Modernizacji, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji.</p>
        <p xml:id="div-2">Z zakresu działań Ministerstwa Zdrowia realizowany był Projekt mający na celu usuwanie skutków powodzi i ochronę przeciwpowodziową, finansowany z budżetu państwa i pożyczki Banku Rozwoju Rady Europy, F/P 1325 (1998).</p>
        <p xml:id="div-3">Jednym z beneficjentów powyższego Projektu było Ministerstwo Zdrowia odpowiedzialne za realizację Komponentu C Projektu, a jednostką wdrażającą było Biuro ds. Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-4">Nie mamy informacji, czy przedmiotowy Projekt był ujęty w Narodowym Programie Odbudowy i Modernizacji, gdyż w podstawowych dokumentach Projektu, takich jak wniosek rządu RP o pożyczkę lub umowa pożyczki, informacja ta nie została zawarta.</p>
        <p xml:id="div-5">I. Informacje ogólne o projekcie</p>
        <p xml:id="div-6">W związku ze zniszczeniami spowodowanymi przez powodzie w 1997 r. i 1998 r. rząd Rzeczypospolitej Polskiej podpisał 16 kwietnia 1999 r. z Funduszem Rozwoju Społecznego Rady Europy Ramową Umowę Pożyczki na finansowanie realizacji Projektu mającego na celu usuwanie skutków powodzi i ochronę przeciwpowodziową, Projekt F/P 1325 (1998). W skład Projektu wchodziły trzy komponenty. Beneficjenci Projektu i właściwe im jednostki wdrażające były następujące:</p>
        <p xml:id="div-7">1. Komponent A - Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,</p>
        <p xml:id="div-8">2. Komponent B - Ministerstwo Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Okręgowa Dyrekcja Gospodarki Wodnej we Wrocławiu,</p>
        <p xml:id="div-9">3. Komponent C - Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej, Biuro ds. Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-10">W czasie realizacji Projektu Fundusz zmienił nazwę na Bank Rozwoju Rady Europy (BRRE). Łączna kwota środków pożyczki BRRE dla 3 komponentów wynosiła 387.225.000 zł, co stanowiło 50% kosztów netto inwestycji. Środki na pozostałe 50% kosztów netto, VAT i inne opłaty pochodziły ze specjalnie utworzonej rezerwy celowej budżetu państwa.</p>
        <p xml:id="div-11">II. Dane o Komponencie C Projektu - Ministerstwo Zdrowia</p>
        <p xml:id="div-12">Udział finansowy Komponentu C wynosił 21.799.986 zł, co stanowiło 5,63% kwoty pożyczki.</p>
        <p xml:id="div-13">W realizacji Komponentu C Projektu brało udział 11 jednostek opieki zdrowotnej: szpitale i sanatoria. Jednostki te zostały wybrane i zatwierdzone przez Szefa Kancelarii Prezesa RM po przedstawieniu propozycji przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej. Jednym z najważniejszych kryteriów wyboru jednostek, oprócz rozmiaru szkód wyrządzonych przez powódź, było ich położenie i udział tych jednostek jako pracodawcy w rynku pracy na obszarach o dużej stopie bezrobocia. Jednostki realizowały prace inwestycyjne, w tym remonty i odbudowę ośrodków służby zdrowia ze zniszczeń po powodzi, modernizację obiektów w ramach prac odtworzeniowych oraz zakupy sprzętu medycznego w ramach odtworzenia i modernizacji. Prace ujęte w Komponencie C zostały zrealizowane w pełnym zakresie rzeczowym i finansowym w latach 1999-2000.</p>
        <p xml:id="div-14">Syntetyczne dane o Komponencie C przedstawiamy w załączonej Tabeli 1. Jednocześnie informujemy, że w przypadku uznania zamieszczonych danych za niewystarczające możemy przedstawić dla poszczególnych jednostek dane bardziej szczegółowe odnośnie do zakresu prac i ich kosztów.</p>
        <p xml:id="div-15">III. Misja ewaluacyjna ex-post Banku Rozwoju Rady Europy</p>
        <p xml:id="div-16">W okresie od października 2004 r. do maja 2005 r. została przeprowadzona przez pożyczkodawcę - Bank Rozwoju Rady Europy, ewaluacja ex-post Projektu F/P 1325 (1998), w tym również Komponentu C. Ewaluacji dokonano na podstawie dokumentów projektu, wizyt w miejscach zrealizowanych inwestycji oraz wywiadów z osobami, które w jakikolwiek sposób były lub są powiązane z Projektem.</p>
        <p xml:id="div-17">Kryteriami ewaluacji były adekwatność, skuteczność, wydajność, wpływ i trwałość. Każde z kryteriów uzyskało wynik co najmniej satysfakcjonujący i taka też była łączna nota dla projektu, przyznana przez ewaluatorów (poniższa tabela).</p>
        <p xml:id="div-18">Ponadto informuję, iż w celu uzyskania pełniejszych informacji w tym zakresie wystąpiłem z zapytaniem do Pełnomocnika ds. Powodzi działającego przy Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji. Po uzyskaniu dodatkowych informacji odpowiedź zostanie uzupełniona.</p>
        <p xml:id="div-19">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-20">Podsekretarz stanu Marek Ludwik Grabowski</p>
        <p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 6 listopada 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>