text_structure.xml
3.81 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Nr SPS-024-1816/06 z dnia 17 października 2006 r. przekazujące zapytanie Poseł Anny Sobeckiej w sprawie budowy autostrad wyjaśniam co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Zasygnalizowany w pytaniu problem w wielu aspektach wykracza poza zakres działań, jakie może podjąć Ministerstwo Transportu i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Należy także zauważyć, że skala problemu co do ewentualnych niedoborów kadr i materiałów przy realizacji rządowego programu budowy dróg i autostrad zależy nie tylko od zakresu samego programu, ale także realizowanych równocześnie przez samorządy zadań na drogach innych kategorii, a nawet inwestycji infrastrukturalnych w innych sektorach transportu. Tak więc wszelkie analizy potrzeb i możliwości prowadzone powinny być na szczeblu wyższym niż MT i GDDKiA. Deklaruję pełną gotowość uczestnictwa w takich analizach.</p>
<p xml:id="div-3">Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma pełną świadomość doniosłości problemu podniesionego przez panią poseł Annę Sobecką. Już obecnie w trakcie realizacji prowadzonych inwestycji drogowych dają o sobie znać problemy z zapewnieniem wykwalifikowanej kadry oraz z ciągłością dostaw materiałów. Przy znacznym rozszerzeniu frontu inwestycyjnego problemy te jeszcze się nasilą. Tak więc konieczne wydaje się podjęcie działań w celu przeciwdziałania tym zjawiskom.</p>
<p xml:id="div-4">I tak w zakresie zapewnienia odpowiednich kadr dla drogownictwa (zarówno szczebla zarządzającego jak u niższych szczebli):</p>
<p xml:id="div-5">- rząd we współpracy ze szkolnictwem wyższym, samorządami i przemysłem powinien stymulować z jednej strony zapewnienie jak najlepszych warunków kształcenia (w odpowiedniej ilości) studentów kierunków drogowych, a z drugiej strony tworzenie klas w szkołach średnich dających zawód w jednej ze specjalności drogowych,</p>
<p xml:id="div-6">- należy położyć nacisk na prowadzenie szkoleń bezrobotnych w specjalnościach przydatnych drogownictwu,</p>
<p xml:id="div-7">- należy rozważyć wprowadzenie rozwiązań dopuszczających do polskiego rynku pracy pracowników budowlanych spoza Unii Europejskiej, a w przypadku kadr zarządzających z krajów UE obniżenie wymagań w zakresie znajomości języka polskiego.</p>
<p xml:id="div-8">Natomiast w zakresie rozwiązania problemów materiałowych należy przeanalizować wszelkie aspekty procesu zapewnienia odpowiednich materiałów do budowy, zidentyfikować przeszkody i ˝wąskie gardła˝ raz zaproponować rozwiązania (zarówno w zakresie rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej przez dostawców i producentów materiałów jak i transportu materiałów, a także wymagań i praktyki projektowania).</p>
<p xml:id="div-9">Ze swej strony MT i GDDKiA deklaruje, że we współpracy z organizacjami wykonawców przystąpi do przeglądu Ogólnych Specyfikacji Technicznych w celu wprowadzenia do nich takich zmian, które prowadziłyby do optymalnego wykorzystania dostępnych materiałów (w tym odpadów poprzemysłowych), a także przeanalizowanie możliwości obniżenia nadmiernych wymagań materiałowych tam, gdzie nie spowoduje to obniżenia jakości realizowanych robót.</p>
<p xml:id="div-10">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Piotr Stomma</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 9 listopada 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>