text_structure.xml 12.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Jana Łopaty (nr SPS-024-1812/06) z dnia 9 października br. w sprawie możliwości dofinansowania Szkoły Podstawowej im. Obrońców Pokoju w Szczukach w gminie Wojciechów (województwo lubelskie), uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie następujących informacji.</p>
        <p xml:id="div-2">Zadania oświatowe związane z prowadzeniem (dotowaniem) szkół i placówek oświatowych finansowane są poprzez jednolity system części oświatowej subwencji ogólnej. Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966, z późn. zm.) wysokość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa. Kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich gmin, powiatów i województw samorządowych ustala się w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym, skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań oświatowych (art. 28 ust. 1 ww. ustawy). Część oświatową subwencji ogólnej, po odliczeniu rezerwy ustawowej 0,6% (art. 28 ust. 2), dzieli się między jednostki samorządu terytorialnego (art. 28 ust. 5) według zasad określanych corocznie w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (art. 28 ust. 6). Subwencja oświatowa ustalana jest na dany rok kalendarzowy i przekazywana jest do jednostek samorządu terytorialnego z budżetu państwa.</p>
        <p xml:id="div-3">Algorytm podziału subwencji oświatowej jest corocznie modyfikowany, a potrzeba tej modyfikacji wynika z analizy wskaźników ekonomicznych obrazujących przeciętne koszty kształcenia i działalności szkół oraz placówek oświatowo-wychowawczych. Algorytm podziału subwencji oświatowej uzależnia wysokość przyznawanych środków od skali i struktury realizowanych zadań, mierzonych liczbą uczniów i wychowanków, z uwzględnieniem stopni awansu zawodowego nauczycieli. Konstrukcja algorytmu opiera się na podstawowym założeniu, iż środki subwencyjne dzielone są według kryteriów jednolitych i powszechnych, a zatem identycznych dla wszystkich JST. Z uwagi na wyższe jednostkowe koszty kształcenia uczniów w szkołach położonych na terenach wiejskich i w miastach do 5 000 mieszkańców, spowodowane przede wszystkim niższą liczebnością oddziałów oraz koniecznością wypłat dodatków socjalnych (wiejskiego i mieszkaniowego) dla nauczycieli szkół położonych na terenach wiejskich oraz w małych miastach, w algorytmie podziału subwencji, na podstawie którego dokonano naliczenia ostatecznych kwot subwencji oświatowej na rok 2006, uwzględniona została specyfika takich szkół położonych na terenach wiejskich i w miastach do 5 000 mieszkańców poprzez zastosowanie następujących parametrów:</p>
        <p xml:id="div-4">- wagi P1 = 0,38 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5 000 mieszkańców,</p>
        <p xml:id="div-5">- dodatkowej wagi R = 0,12, w ramach wskaźnika Di, dla uczniów szkół zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5 000 mieszkańców.</p>
        <p xml:id="div-6">Ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2006 określone zostały na podstawie:</p>
        <p xml:id="div-7">- przyjętej w ustawie budżetowej na rok 2006 wysokości części oświatowej subwencji ogólnej,</p>
        <p xml:id="div-8">- rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2006 (Dz.U. Nr 266, poz. 2231),</p>
        <p xml:id="div-9">- danych statystycznych GUS o liczbie uczniów (korzystających) według stanu na początek roku szkolnego 2005/2006 (opracowanych na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2004 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2005, Dz.U. Nr 195, poz. 2004 z późn. zm.), zweryfikowanych przez organy prowadzące (dotujące) szkoły i placówki,</p>
        <p xml:id="div-10">- danych dotyczących liczby nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego wykazanych w sprawozdaniach EN-3 według stanu na dzień 10 września 2005 r.</p>
        <p xml:id="div-11">Z dokonanej analizy ostatecznych kwot części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2006 wynika, że subwencja dla gmin ogółem wzrosła, w stosunku do roku 2005, średnio w kraju o 3,04%. Natomiast dla gmin wiejskich ogółem ostateczne kwoty subwencji oświatowej na rok 2006 są wyższe w porównaniu z rokiem ubiegłym o 3,35%. Należy tu zaznaczyć, że we wszystkich typach jednostek samorządu terytorialnego nastąpiło zmniejszenie, w stosunku do roku 2005, liczby uczniów, które przynajmniej częściowo powinno przełożyć się na spadek nakładów finansowych ponoszonych na działalność oświatową.</p>
        <p xml:id="div-12">Subwencja oświatowa dla Gminy Wojciechów na rok 2006 ustalona została w wysokości 2 875 452 zł. Kwota ta jest wyższa od kwoty subwencji oświatowej w roku 2005 o 20 391 zł (tj. o 0,7%). Należy zaznaczyć, że liczba uczniów w szkołach z terenu gminy Wojciechów w roku szkolnym 2005/2006, w porównaniu do roku szkolnego 2004/2005, uległa zmniejszeniu o 14 uczniów (tj. o 2,1%) i wynosiła 655 uczniów. Kwota subwencji oświatowej przypadająca na jednego ucznia w roku 2006 w Gminie Wojciechów wynosi 4 390 zł i jest wyższa od kwoty subwencji oświatowej przypadającej na jednego ucznia w roku 2005 o 122,35 zł (tj. o 2,9%). Kwota ta jest też wyższa od średniej kwoty subwencji oświatowej przypadającej na jednego ucznia w województwie lubelskim o 245,53 zł (tj. o 5,9%). Szczegółowe rozliczenie subwencji oświatowej (tzw. ˝metryczki˝ subwencji oświatowej) na rok 2006 zostały przesłane wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego przy piśmie MEiN z dnia 31 marca br. nr DEE-3-339-23/06.</p>
        <p xml:id="div-13">Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2006 dla poszczególnych JST mogą być zwiększone ze środków 0,6% rezerwy tej części subwencji ogólnej oraz ewentualnych środków rezerwy celowej utworzonej na podstawie art. 49 ustawy budżetowej na rok 2006.</p>
        <p xml:id="div-14">Podział środków finansowych z 0,6% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej dokonywany jest wyłącznie w oparciu o kryteria jej rozdysponowania, które zostały przyjęte przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego na posiedzeniu w dniu 9 lutego br. O kryteriach podziału ww. rezerwy, w tym również o wymaganych dokumentach oraz możliwych terminach składania wniosków, Ministerstwo Edukacji i Nauki poinformowało wszystkie jednostki samorządu terytorialnego pismem z dnia 13 marca br. nr DEE-3-339/22/06. Ponadto kryteria te zostały zamieszczone na stronie internetowej resortu edukacji i nauki (www.mein.gov.pl).</p>
        <p xml:id="div-15">Część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2006 została zwiększona o kwotę dodatkową w łącznej wysokości 117 715 304 zł. Po odliczeniu 0,6% rezerwy ustawowej pozostała kwota w wysokości 117 007 028 zł podzielona została pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z zasadami przyjętymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2006. W wyniku tego podziału część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2006 dla gminy Wojciechów zwiększona została o 12 694 zł.</p>
        <p xml:id="div-16">Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że nie jest możliwe naliczenie ostatecznych kwot części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2006 dla wybranych jednostek samorządu terytorialnego według zasad innych niż ujęte w ww. rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki. Subwencja oświatowa naliczana jest dla poszczególnych gmin, powiatów i województw samorządowych. Nie jest więc możliwe przekazanie jakichkolwiek środków subwencyjnych bezpośrednio dla poszczególnych szkół i placówek oświatowych, zarówno w podstawowym podziale subwencji oświatowej jak i w podziale rezerwy subwencji.</p>
        <p xml:id="div-17">Należy zauważyć, że kwoty subwencji oświatowej nie można wprost odnosić do zadań oświatowych nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego. W obowiązującym systemie prawnym nie ma przepisu, z którego wynikałoby, iż budżet państwa gwarantuje w ramach części oświatowej subwencji ogólnej środki na pokrycie wszystkich wydatków na realizację zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) środki niezbędne na realizację zadań oświatowych, o których mowa w ust. 2 tej ustawy, w tym na wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie szkół i placówek zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W myśl art. 167 ust. 2 Konstytucji RP dochodami jednostek samorządu terytorialnego są dochody własne, subwencje ogólne (w tym oświatowa) i dotacje celowe z budżetu państwa. Oznacza to, iż część oświatowa subwencji ogólnej jest jedynie jednym ze źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Kształtowanie wysokości subwencji oświatowej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego musi zatem uwzględniać obiektywne wskaźniki, umożliwiające dokonanie podziału środków części oświatowej subwencji według kryteriów jednolitych i powszechnych dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-18">Z powyższego wynika, że budżet państwa nie subwencjonuje wszystkich kosztów funkcjonowania sieci szkolnej ukształtowanej decyzjami lokalnych władz samorządowych. Corocznie przeważająca część jednostek samorządu terytorialnego odczuwa uzasadnioną, w swojej ocenie, potrzebę uzupełnienia uzyskiwanych z budżetu państwa środków subwencyjnych (część oświatowa subwencji ogólnej) środkami pochodzącymi z dochodów własnych, tak aby wszystkie wydatki związane z prowadzeniem przez JST zadań szkolnych i pozaszkolnych przewidzianych w arkuszach organizacyjnych opracowanych przez dyrektorów szkół i placówek mogły znaleźć swoje pokrycie w środkach finansowych.</p>
        <p xml:id="div-19">W aktualnych uwarunkowaniach finansów publicznych trudno byłoby liczyć na rychłą znaczącą poprawę poziomu subwencjonowania JST, w tym także gmin wiejskich, w omawianym zakresie. Nie byłoby zatem uzasadnione dokonywanie restrukturyzacji systemu (algorytmu) subwencjonowania JST, rozumianej jako zwiększenie wskaźników finansowych dla gmin wiejskich, kosztem zmniejszenia ww. wskaźników dla miast i powiatów.</p>
        <p xml:id="div-20">Publiczna Szkoła Podstawowa im. Obrońców Pokoju w Szczukach prowadzona przez osobę fizyczną powinna otrzymywać, zgodnie z postanowieniami art. 80 ust.3 ustawy o systemie oświaty, na każdego ucznia dotację z budżetu gminy Wojciechów w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach podstawowych prowadzonych przez tę gminę.</p>
        <p xml:id="div-21">Przedstawiając powyższe, jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w budżecie Ministra Edukacji Narodowej nie ma żadnych środków, które mogłyby być przeznaczone na dofinansowanie działalności ww. szkoły. Dofinansowania takiego nie otrzymała też Szkoła Podstawowa w Siedlimowie w gminie Jeziora Wielkie. Gmina Jeziora Wielkie wystąpiła do Ministerstwa Edukacji Narodowej z wnioskami zgodnymi z kryteriami podziału 0,6% rezerwy subwencji oświatowej o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2006. Jeden z wniosków został już pozytywnie rozpatrzony.</p>
        <p xml:id="div-22">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-23">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-24">Sylwia Sysko-Romańczuk</p>
        <p xml:id="div-25">Warszawa, dnia 30 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>