text_structure.xml
6.43 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poseł Haliny Rozpondek z dnia 10.10.2006 r. przesłane przy piśmie Marszałka Sejmu z dnia 17.10.2006 r. (znak: SPS-024-1800/06) w sprawie zasad sprzedaży surowców drzewnych przedstawiam poniższe informacje w uzgodnieniu z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 50 ustawy o lasach z 1991 r. Lasy Państwowe prowadzą działalność na zasadzie samodzielności finansowej i pokrywają koszty działalności z własnych przychodów. Źródłem przychodów Lasów Państwowych jest sprzedaż drewna. Jako zarządca majątku Skarbu Państwa jednostki Lasów Państwowych mają więc obowiązek sprzedawać surowiec drzewny, tak aby dbając o równowagę na rynku, zapewnić odpowiedni poziom przychodów, respektując jednocześnie ustawę o konkurencji i ochronie konsumentów.</p>
<p xml:id="div-3">Lasy Państwowe, prowadząc gospodarkę leśną według planów urządzenia lasu, sporządzanych dla poszczególnych nadleśnictw, konsekwentnie zwiększają powierzchnie lasów oraz pozyskują drewno w rozmiarze nieprzekraczającym możliwości biologicznych lasu. Dzięki takiej polityce Lasów Państwowych zasoby drzewne na pniu stale rosną. Taki wzrost zapewnia stabilny rozwój polskiego przemysłu drzewnego. Wielkość sprzedaży grubizny ogółem w ostatnich latach rosła systematycznie od ok. 20,4 mln m3 w roku 1997 do ok. 28,2 mln m3 w roku 2005. W roku bieżącym jednostki organizacyjne Lasów Państwowych planują sprzedaż grubizny ogółem na poziomie podobnym do roku ubiegłego, a na rok 2007 wstępnie zaplanowano sprzedaż 28,7 mln m3 grubizny.</p>
<p xml:id="div-4">Informacja o poziomie pozyskania drewna oraz o podaży surowca pochodzącego z jednostek organizacyjnych PGL LP jest przedstawiana co roku w różnych formach (np. na stronach internetowych LP, raportach itp.). Przemysł drzewny ma pełny dostęp do takiej informacji. Planowanie nowych inwestycji oraz zwiększenia poziomu przerobu surowca powinno być planowane w oparciu o dostępne zasoby. Dodatkowym źródłem surowca jest jego import, a także zasoby drewna w lasach poza zarządem PGL LP (w tym m.in. lasy prywatne, lasy miejskie itd.).</p>
<p xml:id="div-5">Według wszelkich ekspertyz baza surowcowa w LP stale i systematycznie rośnie. Zakłada się, że w 2010 r. poziom pozyskania grubizny netto wyniesie ok. 30-32 mln m3. W związku z tym można również zakładać, że przemysł drzewny zlokalizowany w naszym kraju będzie miał możliwość rozwijania swojej produkcji w oparciu o zwiększającą się bazę surowcową. Należy jednak przy tym pamiętać, że zgodnie z zapisami ustawy o lasach z 1991 r. działania leśników powinny mieć stosowne uzasadnienie przesłankami hodowli lasu, a nie tylko popytem na rynku.</p>
<p xml:id="div-6">Ze względu na utrzymującą się od kilku lat na rynku drewna nadwyżkę popytu nad podażą, rozwój funkcjonujących na polskim rynku branż przemysłu drzewnego, zmiany struktury tego rynku oraz na zgłaszane przez przedstawicieli przemysłu drzewnego uwagi do dotychczas obowiązującego systemu Lasy Państwowe podjęły trud kompleksowego znowelizowania zasad sprzedaży drewna. Budowa wdrażanego obecnie systemu poprzedzona była wieloma konsultacjami z przedstawicielami przemysłu drzewnego i w pełni odpowiada wymogom ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, zapewniając przede wszystkim równość partnerów na rynku.</p>
<p xml:id="div-7">Zważywszy na fakt, że podaż surowca z Lasów Państwowych wynika wprost z możliwości biologicznych lasu przy zachowaniu jego trwałości wdrażane w chwili obecnej nowe sposoby prowadzenia sprzedaży drewna przez PGL LP, które zaczną obowiązywać od 2007 r., stanowią jeden z elementów podstaw budowy systemu zaopatrzenia w drewno głównych nabywców.</p>
<p xml:id="div-8">Nad właściwym funkcjonowaniem nowelizowanego systemu sprzedaży drewna czuwa m.in. Komisja Leśno-Drzewna. Komisja jest ciałem opiniodawczo-doradczym Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych. Komisja na pierwszą kadencję na 2007 r. została wybrana według wskazań izb gospodarczych, zrzeszeń, stowarzyszeń reprezentujących przemysł drzewny i dyrektorów poszczególnych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.</p>
<p xml:id="div-9">Do zadań Komisji między innymi należy podejmowanie uchwał w sprawie:</p>
<p xml:id="div-10">- ustalania wskaźników korygujących normatywną ilość drewna możliwą do pozyskania w danym roku kalendarzowym w nadleśnictwach oraz zakładach,</p>
<p xml:id="div-11">- ustalania poziomu należności przeterminowanych na potrzeby rozstrzygnięcia nabycia przez nabywcę uprawnienia do podpisania przyrzeczenia surowcowego również poziomu wywołującego skutek wypowiedzenia,</p>
<p xml:id="div-12">- ustalania wolumenu pul drewna do sprzedaży poza trybem ofert zakupu w nadleśnictwach,</p>
<p xml:id="div-13">- zatwierdzania projektów ostatecznej oferty sprzedaży drewna w nadleśnictwach i zakładach,</p>
<p xml:id="div-14">- ustalania przedziału cen jako kryterium oceny ofert zakupu drewna,</p>
<p xml:id="div-15">- ustalania kryteriów oraz sposobu wartościowania ofert.</p>
<p xml:id="div-16">Reasumując, w momencie pełnego funkcjonowania nowego systemu sprzedaży drewna uzyska się szereg informacji rynkowych, dotychczas niekompletnych lub nieaktualnych, w oparciu o które będzie można oprzeć budowę systemu zaopatrzenia przemysłu drzewnego w surowiec, a mianowicie:</p>
<p xml:id="div-17">- ilość firm na rynku oraz profil produkcji (rodzaj przerabianego surowca),</p>
<p xml:id="div-18">- potencjalne moce przerobowe poszczególnych zakładów,</p>
<p xml:id="div-19">- faktyczne zapotrzebowanie firm i branż na surowiec drzewny,</p>
<p xml:id="div-20">- realny poziom cen surowca drzewnego do akceptacji przez poszczególne branże przemysłu.</p>
<p xml:id="div-21">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-22">Minister</p>
<p xml:id="div-23">Jan Szyszko</p>
<p xml:id="div-24">Warszawa, dnia 13 listopada 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>