text_structure.xml
7.69 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Wielce Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Karola Karskiego (pismo nr SPS-024-1798/06 z dnia 17 października 2006 r.) w sprawie statusu i działalności Międzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża (MKCK), uprzejmie informuję:</p>
<p xml:id="div-2">1. MKCK powstał w 1863 r. na mocy rezolucji międzynarodowej konferencji zwołanej z inicjatywy pomysłodawcy Czerwonego Krzyża, Henri Daunanta. Komitet został następnie formalnie uznany na podstawie Konwencji genewskiej z dnia 22 sierpnia 1864 r. o polepszeniu losu rannych i chorych w armiach czynnych.</p>
<p xml:id="div-3">Obecnie podstawą prawną wszelkich działań podejmowanych przez MKCK są cztery konwencje genewskie z 1949 r. i dwa protokoły dodatkowe do Konwencji genewskich z 1977 r. Konwencje oraz I Protokół dodatkowy powierzają MKCK konkretny mandat do podejmowania działań w wypadku międzynarodowego konfliktu zbrojnego, w szczególności zaś w zakresie odwiedzania jeńców wojennych oraz innych grup internowanych. W sytuacji konfliktu zbrojnego nie mającego charakteru międzynarodowego MKCK posiada prawo inicjatywy humanitarnej uznane przez społeczność międzynarodową oraz zawarte w art. 3 wspólnym dla wszystkich czterech konwencji. We wszystkich pozostałych sytuacjach, nieregulowanych międzynarodowym prawem humanitarnym, MKCK posiada szerokie prawo inicjatywy humanitarnej na mocy statutu ruchu Czerwonego Krzyża. Na podstawie tego statutu może zwrócić się z ofertą pomocy do rządów w sytuacjach katastrof humanitarnych.</p>
<p xml:id="div-4">2. MKCK jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 60 szwajcarskiego Kodeksu cywilnego. Na jego podstawie jest on organizacją o charakterze prywatnym i niezależnym od instytucji państwowych. Niemniej jednak jego pozycja w Szwajcarii zawsze była wyjątkowa, co przełożyło się m.in. na podjęcie się przez rząd Konfederacji roli depozytariusza inspirowanych przez MKCK konwencji genewskich (z 1864 r., a później z 1949 r.).</p>
<p xml:id="div-5">19 marca 1993 r. MKCK podpisał z rządem Szwajcarii umowę o siedzibie podobną do tych, jakie Konfederacja zawiera z organizacjami międzynarodowymi. Na mocy tejże umowy rząd Szwajcarii uznał międzynarodową osobowość prawną MKCK. Komitet cieszy się ponadto w Szwajcarii przywilejami dyplomatycznymi podobnymi do tych, jakie posiadają inne organizacje międzynarodowe, w tym ma prawo do nietykalności siedziby, nietykalności archiwów czy zwolnień podatkowych. Część osobistych przywilejów dyplomatycznych (zwłaszcza immunitet sądowy w okresie pełnienia funkcji) przysługuje również na mocy tejże umowy nieszwajcarskiemu personelowi MKCK.</p>
<p xml:id="div-6">3. MKCK nie jest stroną umów międzynarodowych (traktatów), gdyż nie posiada zdolności traktatowej w świetle prawa międzynarodowego. MKCK zawarł natomiast szereg porozumień o charakterze operacyjnym ze stowarzyszeniami krajowymi Czerwonego Krzyża oraz z niektórymi organizacjami i instytucjami międzynarodowymi działającymi na polu humanitarnym, np. porozumienie trójstronne z Wysokim Komisarzem ONZ ds. Uchodźców (UNHCR) i Biurem ONZ Koordynacji Pomocy Humanitarnej (OCHA), a także ze Światowym Programem Żywnościowym (WFP). Porozumienia te dotyczyły współpracy w konkretnych przypadkach. Istnieje również porozumienie między MKCK a Bankiem Światowym w sprawie pomocy finansowej do budżetu komitetu.</p>
<p xml:id="div-7">4. MKCK był inicjatorem opracowania konwencji genewskich z 1864 r. i 1949 r. oraz protokołów dodatkowych do ww. konwencji. W takich przypadkach pełni on rolę moderatora procesu.</p>
<p xml:id="div-8">Obecnie MKCK bierze aktywny udział w opracowywaniu treści umów międzynarodowych w zakresie prawa humanitarnego, co ułatwia mu status obserwatora przy ONZ (pkt 4). Występuje również z inicjatywami opracowania nowych umów. Zgodnie z przekazaną ostatnio informacją, jeszcze w 2006 r. zamierza wystąpić z inicjatywą umowy o zakazie niedyskryminacyjnego stosowania amunicji kasetonowej.</p>
<p xml:id="div-9">5. MKCK na mocy konwencji genewskich posiada prawo do działań humanitarnych w przypadku konfliktu zbrojnego, w tym prawo ochrony osób i pojazdów oznakowanych emblematem Ruchu Czerwonego Krzyża. Ma też prawo dostępu do jeńców wojennych i pozostałych osób internowanych w trakcie konfliktu oraz dostępu do więzień i innych miejsc internowania.</p>
<p xml:id="div-10">6. Podstawą działania MKCK jest zachowanie neutralności i bezstronności komitetu oraz jego personelu humanitarnego w podejmowanych działaniach.</p>
<p xml:id="div-11">7. MKCK wraz ze stowarzyszeniami krajowymi Czerwonego Krzyża tworzy Międzynarodowy Ruch Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca. Wchodzi również w skład Międzynarodowej Federacji Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca.</p>
<p xml:id="div-12">Członkostwo w większości organizacji międzynarodowych zarezerwowane jest dla rządów i MKCK jako organizacja pozarządowa (NGO) nie ma prawa członkostwa. Na mocy statusu obserwatora przy NZ (zob. pkt 8 poniżej), utrzymuje jednak intensywne kontakty z organami NZ, jak Zgromadzenie Ogólne oraz ich wyspecjalizowanymi agendami, jak WHO, UNHCR czy innymi działającymi w dziedzinie humanitarnej. MKCK bierze także aktywny udział we wszystkich ważniejszych konferencjach z zakresu prawa humanitarnego.</p>
<p xml:id="div-13">8. Na mocy precedensowej rezolucji Zgromadzenia Ogólnego (A/45/6) z października 1990 r. MKCK posiada status obserwatora w Narodach Zjednoczonych. Do tego momentu, podobnie jak pozostałe organizacje pozarządowe, mógł jedynie posiadać specjalny status doradczy przy Radzie Gospodarczo-Społecznej NZ (ECOSOC).</p>
<p xml:id="div-14">Status doradczy umożliwia uczestnictwo w posiedzeniach ONZ oraz agend wyspecjalizowanych wyłącznie na konkretne zaproszenie, podczas gdy status obserwatora pozwala na praktycznie nieograniczony dostęp do wszelkich forów oenzetowskich (w tym na otwarcie Stałego Przedstawicielstwa), co przekłada się na możliwość zwiększonego udziału w procesie decyzyjnym.</p>
<p xml:id="div-15">9. Ministerstwo Spraw Zagranicznych bardzo pozytywnie ocenia działalność MKCK zarówno jako organizacji świadczącej pomoc humanitarną w sytuacjach konfliktów zbrojnych (np. Liban), jak i katastrof naturalnych (np. tsunami, trzesięnie ziemi w Pakistanie).</p>
<p xml:id="div-16">MKCK posiada tę przewagę nad innymi organizacjami działającymi w dziedzinie humanitarnej, iż współpracując z Federacją Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca, a przez to z narodowymi stowarzyszeniami, ma możliwość świadczenia pomocy przy udziale tysięcy wolontariuszy na całym świecie. Należy również podkreślić, iż w przypadku konfliktów zbrojnych, neutralny i humanitarny mandat MKCK ułatwia organizacji kontakt ze wszystkimi stronami konfliktu.</p>
<p xml:id="div-17">Ministerstwo pozytywnie ocenia działalność MKCK także w zakresie popularyzacji i monitorowania przestrzegania międzynarodowego prawa humanitarnego.</p>
<p xml:id="div-18">W 2007 roku planowana jest wizyta prezydenta MKCK Jakoba Kellenbergera w Polsce.</p>
<p xml:id="div-19">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-20">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-21">Paweł Kowal</p>
<p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 7 listopada 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>