text_structure.xml
7.54 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pani Poseł Marii Zbyrowskiej, przesłane przy piśmie Pana Marszałka z dnia 17 października br., znak: SPS-024-1790/06, dotyczące wysokiej umieralności noworodków w szpitalach województwa podkarpackiego, uprzejmie informuję:</p>
<p xml:id="div-2">Umieralność niemowląt stanowi istotny element oceny stanu zdrowia danej populacji. Stanowi także czuły miernik zmian warunków ekonomicznych, socjalnych i środowiskowych, bowiem na poziom umieralności niemowląt największy wpływ mają: poziom ekonomiczny kraju, styl życia i poziom kultury społeczeństwa oraz jakość usług zdrowotnych. W Polsce umieralność niemowląt jest w dużym stopniu związana z wcześniactwem i małą masą urodzeniową oraz występowaniem wad wrodzonych.</p>
<p xml:id="div-3">Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie Instytutu Matki i Dziecka ˝Umieralność okołoporodowa wczesna płodów i noworodków w Polsce - rok 2005 oraz w latach 1999-2005˝ w województwie podkarpackim wskaźnik umieralności okołoporodowej w roku 2005 wyniósł 9,0 promila - oznacza to, że w województwie tym umiera 9 noworodków na 1000 urodzonych. Wynika z tego, że Pani Poseł Marii Zbyrowskiej przekazano błędne informacje wskazujące na dziesięciokrotnie wyższą umieralność noworodków niż w rzeczywistości występuje w wymienionym województwie. Tym niemniej poziom umieralności niemowląt w tym województwie jest wysoce niezadowalający, choć ulega stopniowej poprawie - w 1999 roku wskaźnik umieralności okołoporodowej wynosił 11,3 promila.</p>
<p xml:id="div-4">Według oceny funkcjonowania systemu trójstopniowej opieki perinatalnej, dokonanej przez Zespół do spraw aktualizacji systemu trójstopniowej opieki perinatalnej w Polsce, województwo podkarpackie jest jednym z województw, w których rodzi się największa liczba noworodków z masą ciała poniżej 1000g. Przyczyny większej niż w innych województwach liczby porodów noworodków ze skrajnie małą masą urodzeniową są nieznane, niemniej jest to grupa pacjentów najsilniej rzutująca na wskaźniki umieralności niemowląt oraz generująca największe koszty opieki medycznej.</p>
<p xml:id="div-5">Odnosząc się do pytań Pani Poseł, informujemy, że w związku z dążeniem do poprawy opieki medycznej nad kobietami ciężarnymi i noworodkami, uwzględniając dążenie do obniżenia poziomu umieralności niemowląt, Ministerstwo Zdrowia wdrożyło w 1995 roku ˝Program poprawy opieki perinatalnej w Polsce˝. Koncepcja wymienionego programu uwzględnia trójstopniowy system opieki perinatalnej, zgodnie z którym:</p>
<p xml:id="div-6">- I poziom obejmuje opiekę nad fizjologicznie przebiegającą ciążą, porodem i połogiem oraz zdrowym noworodkiem,</p>
<p xml:id="div-7">- II poziom obejmuje opiekę nad patologią średniego stopnia,</p>
<p xml:id="div-8">- III poziom obejmuje opiekę nad najcięższą patologią.</p>
<p xml:id="div-9">Jak wynika z informacji Wojewódzkiego Centrum Analiz i Nadzoru w Ochronie Zdrowia w Rzeszowie, w województwie podkarpackim trójstopniowy Regionalny System Opieki Perinatalnej wprowadzono w 1999 roku, zgodnie z uchwałą 61/206/99 Zarządu Województwa Podkarpackiego.</p>
<p xml:id="div-10">W województwie podkarpackim III poziom opieki tworzą trzy rzeszowskie szpitale: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny, Wojewódzki Szpital Nr 2 i Szpital Miejski. II poziom opieki perinatalnej sprawują szpitale wojewódzkie w Krośnie, Tarnobrzegu i Przemyślu. Pozostałych 17 szpitali sprawuje opiekę na I poziomie referencji.</p>
<p xml:id="div-11">W opinii Dyrektora Wojewódzkiego Centrum Analiz i Nadzoru w Ochronie Zdrowia w Rzeszowie prawidłowa realizacja programu trójstopniowej opieki perinatalnej przyniosła wymierne korzyści w postaci ogólnej poprawy opieki okołoporodowej. Poprawa ta nie wpłynęła jednak na istotne obniżenie umieralności okołoporodowej. Uwzględniając powyższy fakt oraz współwystępującą niekorzystną sytuację demograficzną, Wojewódzkie Centrum Analiz i Nadzoru w Ochronie Zdrowia w Rzeszowie zwróciło się do władz województwa z prośbą o interwencję i pomoc w rozwiązaniu wymienionego problemu.</p>
<p xml:id="div-12">Staraniem Wicewojewody Podkarpackiego doszło do szeregu spotkań z udziałem przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, konsultantów wojewódzkich w dziedzinach neonatologii oraz ginekologii i położnictwa, a także ordynatorów i dyrektorów placówek. Na spotkaniach tych zdefiniowano potrzeby kadrowe oraz sprzętowe poszczególnych oddziałów. Podczas spotkań ponownie omówiono zasady trójstopniowej opieki perinatalnej oraz poszukiwano najlepszych rozwiązań w systemie przekazywania noworodków pomiędzy jednostkami poszczególnych poziomów opieki. Zachęcano również dyrektorów szpitali do stworzenia systemu odpowiedniej motywacji finansowej dla pracowników zatrudnionych w oddziałach neonatologicznych - w celu zahamowania odpływu wykształconej kadry lekarskiej i pielęgniarskiej oraz pozyskania nowej kadry. Ponadto w bieżącym roku oddziały rzeszowskie otrzymały akredytację do szkolenia z zakresu neonatologii, co może częściowo wpłynąć na wyrównanie istniejących niedoborów kadrowych.</p>
<p xml:id="div-13">Na prośbę Wicemarszałka Województwa sporządzono listę potrzebnego sprzętu dla dwóch wiodących oddziałów neonatologii oraz ginekologii i położnictwa. Uczestnicy spotkań otrzymali zapewnienie, że w roku przyszłym problemy podkarpackiej neonatologii znajdą swoje rozwiązanie między innymi poprzez zaplanowanie w budżecie województwa niezbędnych kwot na rozwój i doposażenie tej dziedziny medycyny.</p>
<p xml:id="div-14">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, chciałbym podkreślić, że nie jest możliwe rozwiązanie przez Ministerstwo Zdrowia problemów przedstawionych przez Panią Poseł. Zgodnie z obowiązującym prawem szpitale województwa podkarpackiego mogą liczyć przede wszystkim na pomoc organów, które te szpitale utworzyły. Zgodnie z postanowieniami art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych podejmowanie działań wynikających z rozeznanych potrzeb zdrowotnych mieszkańców województwa - w tym opracowanie i realizacja programów zdrowotnych - należy do zadań samorządu wojewódzkiego. Oceny zabezpieczenia opieki zdrowotnej na terenie województwa dokonuje wojewoda.</p>
<p xml:id="div-15">Informacje uzyskane przez Ministerstwo Zdrowia wskazują, że w województwie podkarpackim została dokonana ocena zabezpieczenia opieki zdrowotnej w zakresie neonatologii. Określone też zostały niezbędne kierunki działań. Dla rozwiązania stwierdzonych problemów aktualnie niezbędne jest konsekwentne realizowanie ustaleń przyjętych na szczeblu wojewódzkim. Należy też zwrócić uwagę, że bardzo istotnym elementem działań skutkujących obniżeniem umieralności niemowląt jest edukacja zdrowotna oraz promocja zdrowia, szczególnie wśród młodych kobiet.</p>
<p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-17">Podsekretarz stanu Marek Ludwik Grabowski</p>
<p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 6 listopada 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>