text_structure.xml
11.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania Pani poseł Anny Sobeckiej w sprawie wykorzystania funduszy unijnych, przekazanego przy piśmie z dnia 17 października br. (nr SPS-024-1780/06), pragnę przedstawić poniższe informacje.</p>
<p xml:id="div-2">W 2004 r. Polska otrzymała z Komisji Europejskiej zaliczkę w wysokości 10% alokacji funduszy strukturalnych na lata 2004-2006 (tj. ponad 840 mln euro). W 2005 r. KE przekazała ostatnią transzę zaliczki w wysokości 6% alokacji na lata 2004-2006 oraz w ramach płatności okresowych (tj. refundacji poniesionych wydatków) łącznie ok. 787 mln euro. Na koniec września br. wartość refundacji z KE wyniosła 1,3 mld euro, a więc łącznie do Polski (razem z zaliczką 16% alokacji funduszy strukturalnych na lata 2004-2006) trafiło ponad 2,6 mld euro.</p>
<p xml:id="div-3">W okresie od listopada 2005 r. do końca września br. nastąpił ponadpięciokrotny wzrost wydatków z funduszy strukturalnych. We wrześniu br. kwota środków wypłaconych z funduszy unijnych wzrosła o prawie 901 mln zł, zwiększając łączną kwotę wypłaconych środków do prawie 7,7 mld zł, co wykorzystuje 22,54% przyznanych środków wspólnotowych na lata 2004-2006.</p>
<p xml:id="div-4">Znaczący wzrost tempa wydatkowania środków z funduszy strukturalnych UE w ostatnich miesiącach jest wynikiem intensywnych działań podejmowanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w ramach realizacji ˝Programu naprawczego zwiększającego absorpcję funduszy strukturalnych w ramach NPR 2004-2006˝, przyjętego przez Radę Ministrów 6 grudnia 2005 r. Do działań tych należały m.in.:</p>
<p xml:id="div-5">- nowelizacja ustawy o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 149, poz. 1074), która weszła w życie 5 września br., wprowadzająca usprawnienia polegające na odstąpieniu od obowiązku regulowania dokumentów programowych przez akty prawne w randze rozporządzenia, likwidacji ustawowego wymogu istnienia komitetów sterujących, uporządkowaniu zasad kontroli funduszy strukturalnych (w wyniku nowelizacji do końca listopada br. uchylone zostanie około 20 rozporządzeń),</p>
<p xml:id="div-6">- nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 79, poz. 551), która weszła w życie 25 maja br., wprowadzająca regulacje usprawniające proces realizacji projektów współfinansowanych ze środków strukturalnych poprzez m.in. uproszczenie procedur udzielania zamówień publicznych, ograniczenie grupy podmiotów objętych obowiązkiem stosowania powyższej ustawy, uporządkowanie procedur odwoławczych, wprowadzenie nowych trybów udzielania zamówień,</p>
<p xml:id="div-7">- usprawnienie systemu rozliczeń finansowych poprzez wprowadzenie możliwości uzupełnienia lub poprawienia wniosku o płatność (w przypadku drobnych uchybień rachunkowo-technicznych) przez pracownika instytucji przyjmującej wniosek, wprowadzenie w przypadku projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego możliwości przedkładania jedynie zestawień dokumentów potwierdzających poniesione wydatki (bez obowiązku załączania kopii tych dokumentów), powołanie w ramach większości programów operacyjnych grup/zespołów naprawczych, które identyfikowały problemy systemowe we wdrażaniu poszczególnych programów oraz przedstawiły konkretne propozycje ich rozwiązania. W celu wprowadzenia w życie przyjętych uproszczeń znowelizowano dotychczas około 30 aktów wykonawczych do ustawy o Narodowym Planie Rozwoju. Dodatkowo, w oparciu o wskazania instytucji zarządzających programami operacyjnymi, opracowano ˝Prognozę wydatkowania środków z funduszy strukturalnych w 2006 r.˝, ustanawiającą prognozy wydatków do poniesienia w ramach poszczególnych programów operacyjnych do końca 2006 r., która została zaakceptowana przez Radę Ministrów w marcu br.,</p>
<p xml:id="div-8">- wzmocnienie nadzoru poszczególnych ministrów właściwych nad instytucjami wdrażającymi programy operacyjne i działania w ramach tych programów,</p>
<p xml:id="div-9">- realokacje środków w ramach NPR 2004-2006 z obszarów, które nie cieszą się dużym zainteresowaniem potencjalnych beneficjentów, do obszarów, w których zapotrzebowanie na środki jest wysokie, przy jednoczesnym zapewnieniu wykorzystania środków w ramach programu.</p>
<p xml:id="div-10">Pomimo szeregu uproszczeń wprowadzonych do systemu wdrażania funduszy strukturalnych nadal konieczne jest kontynuowanie prac zwłaszcza o charakterze legislacyjnym. Zasadnicze znaczenie dla zapewnienia sprawnego wykorzystywania środków UE w skali całego systemu wdrażania funduszy unijnych w Polsce mają:</p>
<p xml:id="div-11">- nowelizacja ustawy o finansach publicznych</p>
<p xml:id="div-12">Główne propozycje zmian przepisów ustawy o finansach publicznych dotyczą m.in. włączenia środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej do budżetu państwa, wprowadzenia mechanizmu wieloletniego planowania i wykorzystania środków finansowych na realizację wieloletnich programów operacyjnych, ujęcia środków na finansowanie poszczególnych programów operacyjnych w odrębnych częściach budżetowych dla każdego z programów, umożliwienia przekazywania zaliczek na poczet realizacji projektów przez beneficjentów, zmiany zasad dotyczących środków niewygasających, możliwości przesuwania środków między częściami budżetowymi oraz działami, dopuszczenia możliwości zawierania umów na kwotę większą niż alokacja. Projekt ustawy został przyjęty 9 października br. przez Radę Ministrów.</p>
<p xml:id="div-13">- nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych</p>
<p xml:id="div-14">Nowy projekt ustawy Prawo zamówień publicznych przewiduje m.in. podwyższenie progów stosowania ustawy oraz liczne rozwiązania ułatwiające udzielenie zamówienia. Projekt ustawy został przyjęty w 24 października br. przez Radę Ministrów.</p>
<p xml:id="div-15">Niezwykle istotna z punktu widzenia sprawnego wykorzystania środków unijnych jest również nowelizacja rozporządzenia Prawo ochrony przyrody - Program Natura 2000. Od zatwierdzenia listy obszarów objętych programem Natura 2000 uzależniona jest bowiem realizacja wielu projektów w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport oraz Funduszu Spójności.</p>
<p xml:id="div-16">Z pozostałych zmian legislacyjnych istotnych dla realizacji poszczególnych programów operacyjnych współfinansowanych z funduszy unijnych należy wymienić:</p>
<p xml:id="div-17">- nowelizację ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (ułatwienie realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego),</p>
<p xml:id="div-18">- nowelizację ustawy Prawo Ochrony Środowiska (zmiany wymagają przepisy dotyczące terminów opiniowania, uzgadniania i wydawania orzeczeń administracyjnych w procesie oceny oddziaływania na środowisko),</p>
<p xml:id="div-19">- nowelizację ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym (stworzenie systemu motywującego gminy do szybkiego opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz logicznego ich powiązania z planami wojewódzkimi i planem na poziomie krajowym),</p>
<p xml:id="div-20">- nowelizację ustawy o transporcie kolejowym (przedłużenia wymaga przepis, na podstawie którego decyzję o ustalenie lokalizacji linii kolejowej wydaje wojewoda, na wniosek ministra właściwego ds. transportu).</p>
<p xml:id="div-21">Ponadto w celu sprawniejszego rozliczania projektów finansowanych ze środków UE należy uprościć klasyfikację budżetową określoną w rozporządzeniu w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.</p>
<p xml:id="div-22">Z pozostałych działań niezbędnych dla płynnego procesu realizacji i rozliczania projektów współfinansowanych z funduszy unijnych należy wymienić:</p>
<p xml:id="div-23">- podjęcie na forum Międzyresortowego Zespołu ds. Informatycznego Systemu Monitoringu i Kontroli Finansowej Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności SIMIK ustaleń odnośnie do kierunku dalszych prac nad systemem informatycznym SIMIK na okres 2004-2006, a także kontynuacja prac nad założeniami krajowego systemu informatycznego na lata 2007-13,</p>
<p xml:id="div-24">- zapewnienie płynności finansowej w ramach programów operacyjnych współfinansowanych z funduszy unijnych,</p>
<p xml:id="div-25">- zapewnienie odpowiedniej sprawności administracyjnej w ramach jednostek administracji publicznej szczebla centralnego i regionalnego, które będą zaangażowane we wdrażanie programów współfinansowanych z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach 2007-2013.</p>
<p xml:id="div-26">W kontekście przygotowań do wdrażania przyszłej perspektywy 2007-2013 finalizowane są prace nad dokumentami programowymi określającymi kształt i kierunki realizacji polityki spójności w Polsce w kolejnych latach:</p>
<p xml:id="div-27">- Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia na lata 2007-2013 wspierającymi wzrost gospodarczy i zatrudnienie (NSRO). NSRO, uwzględniające wyniki oceny ex ante, oceny oddziaływania na środowisko oraz uwagi Komisji Europejskiej, zostały przekazane do rozpatrzenia przez Komitet Rady Ministrów na posiedzeniu 8 listopada br. Po uzyskaniu akceptacji KRM dokument zostanie przedłożony pod obrady Rady Ministrów (przewidywany termin - połowa listopada br.). Po przyjęciu przez Radę Ministrów NSRO zostanie niezwłocznie przekazane do Komisji Europejskiej celem zainicjowania oficjalnych negocjacji, aby po ich zatwierdzeniu możliwe było jak najszybsze przyjęcie przez KE programów operacyjnych na lata 2007-2013 i rozpoczęcie przez Polskę ich realizacji;</p>
<p xml:id="div-28">- krajowymi programami operacyjnymi, które w pierwszej połowie listopada br. zostaną przekazane pod obrady Komitetu Rady Ministrów;</p>
<p xml:id="div-29">- regionalnymi programami operacyjnymi, które do końca listopada br. powinny uzyskać akceptację Komitetu Rady Ministrów. Zakłada się, iż finalne wersje RPO zostaną przekazane pod obrady Rady Ministrów w grudniu br.</p>
<p xml:id="div-30">Jednocześnie trwają prace nad ˝Uszczegółowieniami programów operacyjnych˝.</p>
<p xml:id="div-31">Ponadto w dniu 18 października Sejm RP uchwalił ustawę o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, która obecnie rozpatrywana jest przez Senat. Ustawa ta jest pierwszym kompleksowym rozwiązaniem dotyczącym sposobu prowadzenia polityki rozwoju i odnoszącym się do wszystkich podmiotów realizujących tę politykę i wszystkich źródeł jej finansowania.</p>
<p xml:id="div-32">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-33">Minister</p>
<p xml:id="div-34">Grażyna Gęsicka</p>
<p xml:id="div-35">Warszawa, dnia 8 listopada 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>