text_structure.xml
4.25 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie z dnia 28.09.2006 r., złożone przez Panią Poseł Halinę Murias w sprawie upadłości Zakładów Mięsnych w Dębicy S.A. z siedzibą w Dębicy, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">W dniu 7 czerwca 2006 r. Sąd Rejonowy w Rzeszowie ogłosił upadłość Zakładów Mięsnych w Dębicy S.A. z siedzibą w Dębicy. Zgodnie z postanowieniem sądu upadłość obejmuje likwidację majątku dłużnika ze względu na jego niewypłacalność. Na podstawie zgromadzonej dokumentacji sąd stwierdził, że dłużnik nie wykonuje swoich wymaganych zobowiązań zarówno w stosunku do kontrahentów, jak i instytucji publicznych. Z postanowienia o ogłoszeniu upadłości wynika, iż zamierzeniem sądu jest zabezpieczenie wierzycieli, co jest nadrzędnym celem postępowania upadłościowego. Po drugie, postępowanie upadłościowe powinno sprzyjać zachowaniu przedsiębiorstwa upadłego. Po ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku upadłego wskazane jest prowadzenie przedsiębiorstwa upadłego przez syndyka masy upadłości, co umożliwi zachowanie przedsiębiorstwa w znaczeniu przedmiotowym (tym samym niezbędną liczbę miejsc pracy) oraz jego ewentualną sprzedaż w całości, o czym zadecydował Sąd Rejonowy w Rzeszowie w postanowieniu sygn. akt V GU 14/06 z dnia 7 czerwca 2006 r.</p>
<p xml:id="div-3">W okresie przed ogłoszeniem upadłości Ministerstwo Skarbu Państwa, widząc potrzebę poprawy sytuacji spółki, prowadziło rozmowy z Zarządem Zakładów Mięsnych w Dębicy S.A. dotyczące możliwości prywatyzacji spółki poprzez podwyższenie jej kapitału zakładowego i pokrycie akcji w podwyższonym kapitale wkładem finansowym inwestora strategicznego. Działania związane z powyższym projektem miały na celu dokapitalizowanie spółki przez inwestora strategicznego, co pozwoliłoby na poprawę sytuacji ekonomiczno-finansowej zakładów, w szczególności na poprawę płynności finansowej. Zarówno te działania, jak również inne projekty mające na celu poprawę płynności spółki (zbycie nieruchomości) przerwane zostały przez ogłoszenie jej upadłości.</p>
<p xml:id="div-4">Należy zaznaczyć, iż tokiem postępowania upadłościowego kieruje sędzia komisarz, który sprawuje nadzór nad czynnościami syndyka i oznacza czynności, których syndykowi nie wolno wykonywać bez jego zezwolenia. Syndyk jest organem postępowania upadłościowego uprawnionym do zarządu i likwidacji majątku dłużnika, który wchodzi w skład masy upadłości.</p>
<p xml:id="div-5">Ze specyfiki postępowania upadłościowego wynika, że Ministerstwo Skarbu Państwa nie ma instrumentów prawnych oddziaływania na tę sferę, gdyż uprawnienia w tym zakresie przyznane są przez sąd syndykowi oraz sędziemu komisarzowi kierującym postępowaniem upadłościowym. Tak więc odnośnie do pytań Pani Poseł odnoszących się do bieżącej sytuacji spółki (bieżące rozliczania dostaw żywca, obecny stan zadłużenia zakładu) podmiotem uprawnionym do udzielenia stosownej odpowiedzi jest sędzia komisarz i syndyk.</p>
<p xml:id="div-6">Odnosząc się do pytania Pani Poseł dotyczącego nieodpłatnego przekazania akcji Zakładów Mięsnych w Dębicy S.A. na rzecz wierzycieli spółki, pragnę poinformować, iż Ministerstwo Skarbu Państwa nie otrzymało od wyżej wymienionych żadnej oferty w tej sprawie i tym samym nie mgło się do niej ustosunkować. Ponadto chciałbym poinformować, iż z uwagi na fakt, że syndyk zarządza majątkiem upadłego, ewentualność przejęcia zakładu przez grupę wierzycieli może być rozważana obecnie jedynie przez syndyka i w jego kompetencjach leży podejmowanie decyzji w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-7">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-9">Paweł Piotrowski</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 27 października 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>