text_structure.xml
3.85 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 9 października 2006 r., znak: SPS-024-1774/06, przy którym nadesłano zapytanie Posła Krystiana Łuczaka w sprawie zwiększenia stawki rekompensaty za olej opałowy uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Wysokie zróżnicowanie stawek akcyzy na olej napędowy i olej opałowy przeznaczony na cele opałowe, co znajduje odzwierciedlenie w cenach tych wyrobów, powoduje powstawanie zjawisk patologicznych polegających na wykorzystywaniu oleju opałowego niezgodnie z jego przeznaczeniem, tj. do napędu pojazdów samochodowych. Dotychczas stosowane instrumenty ograniczania tego procederu okazały się niewystarczające, dlatego też poszukując skuteczniejszych rozwiązań eliminujących nieprawidłowości w obrocie olejami opałowymi, przy jednoczesnym wprowadzeniu działań osłonowych, zaproponowane zostały nowe rozwiązania systemowe w tym zakresie w postaci projektu ustawy o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006-2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych oraz o zmianie niektórych ustaw.</p>
<p xml:id="div-3">Projekt ustawy przekazany został do Sejmu (druk nr 739). Po pierwszym czytaniu, które odbyło się w dniu 21 lipca br., projekt został skierowany do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych.</p>
<p xml:id="div-4">W związku z powyższym wszelkie zmiany wyżej wymienionego projektu mogą odbywać się wyłącznie w toku prac parlamentarnych.</p>
<p xml:id="div-5">Wprowadzenie w życie proponowanej zmiany w opodatkowaniu olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe z jednej strony zapewni likwidację źródła nieprawidłowości występujących w obrocie olejami opałowymi, z drugiej zaś strony spowoduje wzrost kosztów ogrzewania. W związku z powyższym projekt ustawy przewiduje ochronę użytkowników przed zwiększonymi kosztami ogrzewania poprzez zwrot części wydatków poniesionych na zakup oleju opałowego przeznaczonego do ogrzewania powierzchni bytowej.</p>
<p xml:id="div-6">Odnosząc się bezpośrednio do propozycji Pana Posła dotyczącej zwiększenia przewidzianej w projekcie ustawy rekompensaty wydatków na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych do kwoty 1,39 zł za 1 litr oleju opałowego, w celu uwzględnienia podatku VAT, uprzejmie informuję, że zaproponowany w projekcie przedmiotowej ustawy zwrot w wysokości 1,11 zł za litr zakupionego oleju opałowego uwzględnia podatek VAT i odpowiada przewidzianemu wzrostowi cen tego wyrobu z tytułu wzrostu podatku akcyzowego. Zakładany wzrost kosztów ogrzewania wyniesie 1107 zł/1000 l. Jest to różnica pomiędzy projektowaną stawką podatku akcyzowego w wysokości 1139zł/1000 l a stawką obowiązującą w wysokości 232zł/1000 l, wraz z uwzględnieniem 22% stawki podatku VAT (1139zł/1000 l - 232zł/1000 l = 907zł/1000 l x 22%VAT = 1106,54zł/1000 l ' 1107zł/1000 l). Różnica ta w przeliczeniu na 1 litr oleju opałowego wynosi 1,11zł, co odpowiada zwrotowi przewidzianemu w projekcie ustawy.</p>
<p xml:id="div-7">Pragnę podkreślić, iż zaproponowane rozwiązania mają na uwadze zarówno konieczność eliminowania nieprawidłowości występujących na rynku paliw płynnych, jak i ochronę podmiotów zużywających oleje opałowe na cele opałowe przed zwiększonymi kosztami ogrzewania.</p>
<p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Jarosław Neneman</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 26 października 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>