text_structure.xml 12.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Państwa Posłów: Macieja Świątkiewicza i Teresy Piotrowskiej (SPS-024-1773/06) w sprawie likwidacji Publicznej Szkoły Podstawowej w Siedlimowie w woj. kujawsko-pomorskim, uprzejmie informuję:</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z przepisami art. 59 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) likwidacja szkoły publicznej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać przeprowadzona po spełnieniu następujących warunków:</p>
        <p xml:id="div-3">1) zapewnieniu przez organ prowadzący uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej;</p>
        <p xml:id="div-4">2) zawiadomieniu rodziców uczniów oraz właściwego kuratora oświaty co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji o zamiarze likwidacji szkoły;</p>
        <p xml:id="div-5">3) uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty w przedmiocie likwidacji.</p>
        <p xml:id="div-6">Kujawsko-pomorski kurator oświaty wydał pozytywną opinię w sprawie zamiaru likwidacji szkoły w Siedlimowie i na jej podstawie Rada Gminy Jeziora Wielkie podjęła uchwałę o likwidacji tej szkoły z dniem 31 sierpnia 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-7">Jednocześnie informuję, że na postanowienie kuratora oświaty w sprawie pozytywnej opinii o zamiarze likwidacji Publicznej Szkoły Podstawowej w Siedlimowie wydane w 2006 r. nie zostało wniesione zażalenie do Ministra Edukacji Narodowej.</p>
        <p xml:id="div-8">Sprawą zajmował się już Wojewódzki Sąd Administracyjny w 2006 r., a na wyrok sądu wojewoda kujawsko-pomorski wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który rozstrzygnie dalsze losy szkoły w Siedlimowie.</p>
        <p xml:id="div-9">Ponadto informuję, że sprawy dotyczące zasad funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego należą do kompetencji ministra właściwego do spraw administracji publicznej.</p>
        <p xml:id="div-10">Zadania oświatowe związane z prowadzeniem (dotowaniem) szkół i placówek oświatowych finansowane są poprzez jednolity system części oświatowej subwencji ogólnej. Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966, z późn. zm.) wysokość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa. Kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich gmin, powiatów i województw samorządowych ustala się w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym, skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań oświatowych (art. 28 ust. 1 ww. ustawy). Część oświatową subwencji ogólnej - po odliczeniu rezerwy ustawowej 0,6% (art. 28 ust. 2) - dzieli się między jednostki samorządu terytorialnego (art. 28 ust. 5) według zasad określanych corocznie w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (art. 28 ust. 6). Subwencja oświatowa ustalana jest na dany rok kalendarzowy i przekazywana jest do jednostek samorządu terytorialnego z budżetu państwa.</p>
        <p xml:id="div-11">Algorytm podziału subwencji oświatowej jest corocznie modyfikowany, a potrzeba tej modyfikacji wynika z analizy wskaźników ekonomicznych obrazujących przeciętne koszty kształcenia i działalności szkół oraz placówek oświatowo-wychowawczych. Algorytm podziału subwencji oświatowej uzależnia wysokość przyznawanych środków od skali i struktury realizowanych zadań, mierzonych liczbą uczniów i wychowanków, z uwzględnieniem stopni awansu zawodowego nauczycieli. Konstrukcja algorytmu opiera się na podstawowym założeniu, iż środki subwencyjne dzielone są według kryteriów jednolitych i powszechnych, a zatem identycznych dla wszystkich JST. Z uwagi na wyższe jednostkowe koszty kształcenia uczniów w szkołach położonych na terenach wiejskich i w miastach do 5000 mieszkańców - spowodowane przede wszystkim niższą liczebnością oddziałów oraz koniecznością wypłat dodatków socjalnych (wiejskiego i mieszkaniowego) dla nauczycieli szkół położonych na terenach wiejskich oraz w małych miastach - w algorytmie podziału subwencji, na podstawie którego dokonano naliczenia ostatecznych kwot subwencji oświatowej na rok 2006, uwzględniona została specyfika takich szkół położonych na terenach wiejskich oraz w miastach do 5000 mieszkańców poprzez zastosowanie następujących parametrów:</p>
        <p xml:id="div-12">- Wagi P1 = 0,38 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców,</p>
        <p xml:id="div-13">- Dodatkowej wagi R = 0,12 - w ramach wskaźnika Di - dla uczniów szkół zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców.</p>
        <p xml:id="div-14">Ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego na rok 2006 określone zostały na podstawie:</p>
        <p xml:id="div-15">- rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2006 (Dz. U. Nr 266, poz. 2231);</p>
        <p xml:id="div-16">- danych statystycznych ze sprawozdania EN-3 o stanie zatrudnienia w dniu 10 września 2005 r. (rok szkolny 2005/2006);</p>
        <p xml:id="div-17">- danych statystycznych GUS o liczbie uczniów (korzystających) według stanu na początek roku szkolnego 2005/2006 (opracowanych na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2004 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2005 - Dz. U. Nr 195, poz. 2004, z późn. zm.), zweryfikowanych przez organy prowadzące (dotujące) szkoły i placówki.</p>
        <p xml:id="div-18">Z dokonanej analizy ostatecznych kwot części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2006 wynika, że subwencja dla gmin ogółem wzrosła - w stosunku do roku 2005 - średnio w kraju o 3,04%. Natomiast dla gmin wiejskich ogółem ostateczne kwoty subwencji oświatowej na rok 2006 są wyższe w porównaniu z rokiem ubiegłym o 3,35%. Należy tu zaznaczyć, że we wszystkich typach jednostek samorządu terytorialnego nastąpiło zmniejszenie - w stosunku do roku 2005 - liczby uczniów, które przynajmniej częściowo powinno przełożyć się na spadek nakładów finansowych ponoszonych na działalność oświatową.</p>
        <p xml:id="div-19">Subwencja oświatowa dla gminy Jeziora Wielkie na rok 2006 ustalona została w wysokości 2 816 610 zł. Kwota ta jest wyższa od kwoty subwencji oświatowej w roku 2005 o 11 969 zł (tj. o 0,2%). Należy zaznaczyć, że liczba uczniów w szkołach z terenu gminy Jeziora Wielkie w roku szkolnym 2005/2006 - w porównaniu do roku szkolnego 2004/2005 - uległa zmniejszeniu o 35 uczniów (tj. o 5,5%) i wynosiła 601 uczniów. Kwota subwencji oświatowej przypadająca na jednego ucznia w roku 2006 w gminie Jeziora Wielkie wynosi 4686,54 zł i jest wyższa od kwoty subwencji oświatowej przypadającej na jednego ucznia w roku 2005 o 276,73 zł (tj. o 7,0%). Kwota ta jest też wyższa od średniej kwoty subwencji oświatowej przypadającej na jednego ucznia w roku 2006 w woj. kujawsko-pomorskim o 651,05 zł (tj. o 16,1%). Szczegółowe rozliczenie subwencji oświatowej (tzw. ˝metryczki˝ subwencji oświatowej) na rok 2006 zostały przesłane wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego przy piśmie MEiN z dnia 31 marca br., nr DEE-3-339-23/06.</p>
        <p xml:id="div-20">Ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2006 dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego mogą być zwiększone jedynie ze środków 0,6% rezerwy subwencji oświatowej. Podział środków finansowych z tej rezerwy dokonywany jest wyłącznie w oparciu o ˝Kryteria podziału 0,6% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2006˝. O tytułach kryteriów, wymaganych dokumentach i terminach składania wniosków w zakresie poszczególnych kryteriów wszystkie jednostki samorządu terytorialnego zostały poinformowane odrębnym pismem MEiN z dnia 13 marca br. Nr DEE-3-339/22/06. Ponadto kryteria te zostały wówczas zamieszczone na stronie internetowej resortu edukacji i nauki (www.men.gov.pl).</p>
        <p xml:id="div-21">W dniu 18 września br. do MEN wpłynęło pismo nr OO 4317-72/06 wójta gminy Jeziora Wielkie wraz z 3 wnioskami o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej ze środków 0,6% rezerwy subwencji z następujących tytułów:</p>
        <p xml:id="div-22">- pomocy JST w przypadkach losowych,</p>
        <p xml:id="div-23">- wyposażenia w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne nowych pomieszczeń do nauki,</p>
        <p xml:id="div-24">- dofinansowania odpraw dla nauczycieli zwalnianych w trybie art. 20 Karty nauczyciela.</p>
        <p xml:id="div-25">Tylko wniosek dotyczący dofinansowania wyposażenia jednej sali gimnastycznej, pozyskanej w wyniku robót adaptacyjnych dokonanych w budynku Szkoły Podstawowej w Jeziorach Wielkich, spełnia wymogi określone w kryteriach podziału 0,6% rezerwy i zostanie przedłożony do zaopiniowania Zespołowi ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W przypadku pozytywnej opinii ww. Zespołu Minister Edukacji Narodowej wystąpi do Ministra Finansów z wnioskiem o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2006 dla gminy Jeziora Wielkie z powyższego tytułu o kwotę 50 000 zł. Natomiast pozostałe wnioski gminy Jeziora Wielkie nie spełniają wymogów określonych dla poszczególnych tytułów kryteriów - wymagają korekty i uzupełnienia. O konieczności korekty i uzupełnienia wniosków Departament Ekonomiczny telefonicznie informował Urząd Gminy Jeziora Wielkie. Ponadto w powyższej sprawie skierowane zostało pismo nr DE-3-BN-339-110/2006 z dnia 12 października br. do wójta gminy Jeziora Wielkie.</p>
        <p xml:id="div-26">Należy zauważyć, że kwoty subwencji oświatowej nie można wprost odnosić do zadań oświatowych nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego. W obowiązującym systemie prawnym nie ma przepisu, z którego wynikałoby, iż budżet państwa gwarantuje w ramach części oświatowej subwencji ogólnej środki na pokrycie wszystkich wydatków na realizację zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) środki niezbędne na realizację zadań oświatowych, w tym na wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie szkół i placówek, zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W myśl art. 167 Konstytucji RP dochodami jednostek samorządu terytorialnego są dochody własne, subwencje ogólne (w tym oświatowa) i dotacje celowe z budżetu państwa. Oznacza to, iż część oświatowa subwencji ogólnej jest jedynie jednym ze źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Kształtowanie wysokości subwencji oświatowej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego musi zatem uwzględniać obiektywne wskaźniki, umożliwiające dokonanie podziału środków subwencji według kryteriów jednolitych i powszechnych dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego. Nie byłoby zatem uzasadnione dokonywanie restrukturyzacji systemu (algorytmu) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego, rozumianej jako zwiększenie wskaźników finansowych dla gmin wiejskich, kosztem zmniejszania ww. wskaźników dla miast i powiatów.</p>
        <p xml:id="div-27">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-28">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-29">Sławomir Kłosowski</p>
        <p xml:id="div-30">Warszawa, dnia 19 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>