text_structure.xml
5.52 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 9 października 2006 r. znak: SPS-024-1769/06, przy którym nadesłano zapytanie Pana Posła Adama Szejnfelda w sprawie planów podniesienia stawki podatku akcyzowego na olej opałowy uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Wysokie zróżnicowanie stawek akcyzy na olej napędowy i olej opałowy przeznaczony na cele opałowe, co znajduje odzwierciedlenie w cenach tych wyrobów, powoduje powstawanie zjawisk patologicznych polegających na wykorzystywaniu oleju opałowego niezgodnie z jego przeznaczeniem, tj. do napędu pojazdów samochodowych. Dotychczas stosowane instrumenty ograniczania tego procederu okazały się niewystarczające, dlatego też poszukując skuteczniejszych rozwiązań eliminujących nieprawidłowości w obrocie olejami opałowymi zaproponowane zostały nowe rozwiązania systemowe w tym zakresie, czego wyrazem jest projekt ustawy o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006 - 2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych oraz o zmianie niektórych ustaw.</p>
<p xml:id="div-3">Przedmiotowy projekt został przekazany do Sejmu (druk nr 739). Po pierwszym czytaniu, które odbyło się w dniu 21 lipca br., projekt został skierowany do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych.</p>
<p xml:id="div-4">W związku z powyższym wszelkie zmiany wyżej wymienionego projektu mogą odbywać się wyłącznie w toku prac parlamentarnych.</p>
<p xml:id="div-5">Wprowadzenie w życie proponowanej zmiany w opodatkowaniu olejów opałowych, przeznaczonych na cele opałowe z jednej strony zapewni likwidację źródła nieprawidłowości występujących w obrocie olejami opałowymi, z drugiej zaś strony spowoduje wzrost kosztów ogrzewania. W związku z powyższym projekt ustawy przewiduje ochronę użytkowników przed zwiększonymi kosztami ogrzewania poprzez zwrot części wydatków poniesionych na zakup oleju opałowego przeznaczonego do ogrzewania powierzchni bytowej. Ograniczenie możliwości otrzymania zwrotu części wydatków na ogrzewanie olejem opałowym do podmiotów wymienionych w projekcie ustawy podyktowane jest tym, że podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają możliwość rozliczenia tych kosztów w kosztach prowadzonej działalności, co znacznie zmniejsza obciążenia z tytułu wzrostu wydatków na ogrzewanie.</p>
<p xml:id="div-6">Mając na uwadze opisaną przez Pana Posła sytuację m.in. spółdzielni mieszkaniowych dokonujących zakupu ciepła wytworzonego z oleju opałowego od ciepłowni, możliwe jest, jeżeli będzie to wolą parlamentu, rozważenie możliwości zwrotu części wydatków ponoszonych na zakup tego ciepła przez podmioty dokonujące tego zakupu.</p>
<p xml:id="div-7">Odnosząc się natomiast do poruszonej przez Pana Posła kwestii zwolnienia z podatku akcyzowego ciepłowni na zasadach przysługujących elektrociepłowniom należy zauważyć, że kwestia ta wykracza poza zakres omawianego projektu ustawy.</p>
<p xml:id="div-8">Należy bowiem zauważyć, że Dyrektywa Rady 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji ram wspólnotowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych oraz elektryczności regulując opodatkowanie produktów energetycznych i energii elektrycznej wprowadziła w art. 14 ust. 1 lit. a obowiązek zwolnienia przez Państwa Członkowskie z podatku akcyzowego produktów energetycznych (do których zalicza się paliwa silnikowe i oleje opałowe) oraz energii elektrycznej używanych do produkcji energii elektrycznej oraz energii elektrycznej używanej do utrzymania zdolności do produkcji energii elektrycznej. Ponadto zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. c Państwa Członkowskie mogą zwolnić produkty energetyczne i energię elektryczną wykorzystywanych do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w elektrociepłowniach. Powyższe uregulowania zostały implementowane do polskiego porządku prawnego w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późń. zm.).</p>
<p xml:id="div-9">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż w przedmiotowej dyrektywie nie zostało przewidziane zwolnienie z podatku akcyzowego energii elektrycznej oraz wyrobów energetycznych wykorzystywanych w ciepłowniach.</p>
<p xml:id="div-10">Nawiązując do ostatniej z poruszonych przez Pana Posła kwestii należy zauważyć, że źródłem wspomnianych nieprawidłowości jest duże zróżnicowanie stawek podatku akcyzowego na olej napędowy i olej opałowy. Wprowadzenie zbliżonych stawek na te wyroby spowoduje, że dokonywanie zmiany przeznaczenia oleju opałowego poprzez wykorzystanie go do napędu, w celu zmniejszenia obciążenia z tytułu podatku akcyzowego, stanie się nieuzasadnione.</p>
<p xml:id="div-11">Pragnę podkreślić, iż zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązania mają na uwadze zarówno konieczność eliminowania ww. nieprawidłowości jak i ochronę podmiotów zużywających oleje opałowe na cele opałowe przed zwiększonymi kosztami ogrzewania.</p>
<p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Jarosław Neneman</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 27 października 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>