text_structure.xml 8.99 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W związku ze złożonym zapytaniem Pani Poseł Barbary Marianowskiej z dnia 20 października 2006 r. (znak: SPS-024-1767/06) w sprawie prawidłowości wniesienia przez Skarb Państwa aportu do spółki Spedycja Polska SPEDPOL sp. z o.o. w Warszawie pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia:</p>
        <p xml:id="div-2">Spółka pod firmą Spedycja Polska - SPEDPOL sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (zwana dalej SPEDPOL sp. z o.o.) została zawiązana przez Skarb Państwa, reprezentowany przez Pana Ewarysta Waligórskiego - Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej oraz spółkę Bilspedition Aktiebolag z siedzibą w Goeteborgu. Akt notarialny - umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością został podpisany w dniu 17 stycznia 1991 r. (Rep. A Nr III-1201/91). Stosownie do §11 tej umowy, Skarb Państwa objął 18 305 udziałów po 9 500 000 zł (przed denominacją) każdy, wnosząc na pokrycie kapitału zakładowego przedsiębiorstwo w rozumieniu art.55˝ k.c., pozostałe po likwidacji przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Przedsiębiorstwo Spedycji Krajowej w Warszawie (zwane dalej PSK). W umowie spółki ani nie wyłączono poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa, ani też nie powiększano aportu o inne składniki majątkowe Skarbu Państwa. Oznacza to, że przedmiotem aportu Skarbu Państwa do Spółki SPEDPOL sp. z o.o. były wyłącznie te składniki materialne i niematerialne, które pozostały po zlikwidowanym przedsiębiorstwie państwowym. Innymi słowy, przedmiotem aportu Skarbu Państwa były tylko te prawa do nieruchomości, które przysługiwały zlikwidowanemu PSK.</p>
        <p xml:id="div-3">Z danych zawartych w dokumentach przekazanych Ministerstwu Skarbu Państwa wynika, iż zlikwidowane przedsiębiorstwo państwowe było posiadaczem ponad 100 nieruchomości gruntowych oraz około 600 budynków i budowli. Nie wszystkie jednak nieruchomości gruntowe stanowiły przedmiot własności (użytkowania wieczystego) PSK. Grunty posiadane przez PSK na dzień likwidacji można podzielić na trzy kategorie:</p>
        <p xml:id="div-4">1. grunty, które na podstawie ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz.U. Nr 79, poz. 464 z późn. zm.) stały się przedmiotem prawa użytkowania wieczystego przedsiębiorstwa (budynki, budowle i inne urządzenia znajdujące się na tych gruntach stały się własnością PSK),</p>
        <p xml:id="div-5">2. grunty dzierżawione od PKP i innych podmiotów,</p>
        <p xml:id="div-6">3. nieruchomości, którymi władało bez tytułu prawnego.</p>
        <p xml:id="div-7">Ad 1</p>
        <p xml:id="div-8">Ponieważ na gruncie stanu prawnego obowiązującego w 1991 roku umowa spółki nie przenosiła na rzecz spółki własności (użytkowania wieczystego) przedmiotu aportu, Skarb Państwa w wykonaniu zobowiązań wynikających z umowy spółki, w miarę uzyskiwania przez SPEDPOL sp. z o.o. niezbędnych decyzji, zgód i zezwoleń, przenosił na rzecz tej Spółki odrębnymi aktami notarialnymi prawo użytkowania wieczystego gruntów należących do pierwszej kategorii. Jednocześnie następowało przeniesienie na Spółkę własności posadowionych na tych gruntach budynków i budowli.</p>
        <p xml:id="div-9">Ad 2</p>
        <p xml:id="div-10">W przypadku gruntów opisanych w punkcie drugim Skarb Państwa generalnie nie wnosił tytułem aportu prawa ich własności lub użytkowania wieczystego do SPEDPOL sp. z o.o., gdyż w dniu likwidacji stanowiły one własność lub przedmiot użytkowania wieczystego PKP i innych podmiotów. W konsekwencji przedmiotem aportu Skarbu Państwa było - co do zasady - przysługujące PSK wobec tych gruntów prawo dzierżawy. Przejście tego prawa na SPEDPOL sp. z o.o. następowało na podstawie umowy. Jeżeli na wydzierżawianych gruntach PSK wzniósł budynki lub inne budowle, to naniesienia te - zgodnie z zasadą super ficies solo cedit - stanowią własność właściciela (użytkownika wieczystego) gruntu, zaś następcy prawnemu PSK w zdecydowanej większości przypadków - oprócz prawa dzierżawy - będą przysługiwać wobec tych właścicieli roszczenia wynikające z faktu wzniesienia tych naniesień (np. roszczenia o zwrot nakładów). Oczywiście SPEDPOL sp. z o.o. oraz właściciel gruntu mogą w odniesieniu do poszczególnych nieruchomości uzgodnić inny sposób załatwienia sprawy, np. SPEDPOL sp. z o.o. może nabyć własność nieruchomości za cenę uwzględniającą wartość poniesionych przez PSK nakładów.</p>
        <p xml:id="div-11">Ad 3</p>
        <p xml:id="div-12">W przypadku gruntów wskazanych w punkcie trzecim przedmiotem aportu Skarbu Państwa mogło być w zasadzie jedynie posiadanie i związane z nim uprawnienia (np. prawo zasiedzenia). Podobnie jak w przypadku gruntów dzierżawionych SPEDPOL sp. z o.o. i aktualni właściciele gruntów mogą uzgodnić formy prawne korzystania z konkretnej nieruchomości przez SPEDPOL sp. z o.o.</p>
        <p xml:id="div-13">Należy podkreślić, iż z uwagi na fakt, że Skarb Państwa od 3 lat nie posiada już udziałów w Spółce SPEDPOL sp. z o.o., Ministerstwu Skarbu Państwa nie są już przekazywane żadne informacje dotyczące przyjętego sposobu postępowania w odniesieniu do poszczególnych nieruchomości. Ministerstwo Skarbu Państwa nie ma również podstaw prawnych wystąpienia do Spółki SPEDPOL z o.o. z żądaniem ujawnienia takich informacji.</p>
        <p xml:id="div-14">Odnosząc się do kwestii możliwości uzyskania przez pracowników wpisu własności ˝części składowych gruntu˝ do księgi wieczystej prowadzonej dla gruntu po zakupieniu jedynie znajdujących się na tym gruncie budynków, uprzejmie informuję, iż zgodnie z art.48 k.c., z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. Budynki stanowiące część składową gruntu przestają być samodzielnymi rzeczami, przy czym tracą one samodzielny byt także w sensie prawnym i w konsekwencji dzielą los prawny gruntu, na którym są posadowione. Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych (art. 47 §1 k.c.). Oznacza to, że budynki stanowiące części składowe gruntu nie mogą być przedmiotem samodzielnego obrotu (nie można ich kupić), nie mogą być przedmiotem własności innego podmiotu niż właściciel gruntu i nie można uzyskać wpisu do księgi wieczystej własności ˝części składowych gruntu˝. W wyjątkowych przypadkach budynki nie stanowią części składowej gruntu. Są to:</p>
        <p xml:id="div-15">1. budynki znajdujące się na gruncie użytkownika wieczystego - budynki te zawsze stanowią własność użytkownika wieczystego i nie mogą być przedmiotem samodzielnego obrotu ani przedmiotem własności innego podmiotu niż użytkownik wieczysty (art.235 §2 k.c.), w konsekwencji nie można ich kupić bez prawa użytkowania gruntu ani uzyskać wpisu do księgi wieczystej własności ˝części składowych gruntu˝,</p>
        <p xml:id="div-16">2. budynki i inne urządzenia wzniesione przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną na użytkowanym przez nią gruncie Skarbu Państwa lub jej członka (art. 272 i 279 k.c.), sytuacja ta nie dotyczy jednak budynków znajdujących się na gruntach posiadanych przez PSK,</p>
        <p xml:id="div-17">3. budynki, jakie zatrzymali rolnicy, którzy na podstawie przepisów obowiązujących do dnia 1 stycznia 1983 roku przekazali Państwu swoje nieruchomości rolne w zamian za rentę - sytuacja ta również nie dotyczy budynków znajdujących się na gruntach posiadanych przez PSK,</p>
        <p xml:id="div-18">4. nasadzenia, urządzenia i obiekty znajdujące się na pracowniczych ogrodach działkowych (por. z dnia 6 maja 1981 r. o pracowniczych ogrodach działkowych - Dz.U. z 1996 r. Nr 85, poz. 390 ze zm.) - sytuacja ta zasadniczo nie dotyczy budynków znajdujących się na gruntach posiadanych przez PSK,</p>
        <p xml:id="div-19">5. budynki, które uzyskały status odrębnej własności na podstawie prawa dzielnicowego, a w szczególności kodeksu cywilnego Napoleona.</p>
        <p xml:id="div-20">Wobec powyższego należy uznać, iż bez zakupienia praw do gruntu (własności, użytkowania wieczystego lub chociażby udziału w tych prawach) nie ma możliwości uzyskania przez pracowników wpisu własności do księgi wieczystej prowadzonej dla gruntu.</p>
        <p xml:id="div-21">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-22">Minister</p>
        <p xml:id="div-23">Wojciech Jasiński</p>
        <p xml:id="div-24">Warszawa, dnia 23 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>