text_structure.xml 5.16 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 9 października 2006 r. (sygn. SPS-024-1764/06) przekazującego zapytanie Posłów na Sejm RP Pana Lecha Kuropatwińskiego i Pana Adama Ołdakowskiego w sprawie nieprawidłowości działań starosty powiatu bydgoskiego, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Samorząd terytorialny ma zagwarantowaną samodzielność w realizacji zadań publicznych, czego przejawem jest między innymi nadanie jednostkom samorządu terytorialnego osobowości prawnej. Samodzielności tej nie należy jednak utożsamiać z dowolnością, gdyż wykonywanie władztwa publicznego musi posiadać umocowanie w powszechnie obowiązujących przepisach prawa. Konsekwencją wyposażenia jednostek samorządowych w osobowość prawną jest umożliwienie im występowania w obrocie prawnym w roli podmiotów stosunków cywilnoprawnych również w sferze obrotu nieruchomościami.</p>
        <p xml:id="div-3">Na gruncie stosunków cywilnoprawnych podstawowym czynnikiem determinującym działanie samorządu jest nastawienie na wykonywanie zadań. Powszechnie obowiązująca swoboda zawierania umów, a także możliwość tworzenia jednostek organizacyjnych, w wypadku jednostek samorządu terytorialnego podlega ograniczeniu. Opiera się ono na kryterium celowości. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiaty mogą zawierać umowy z innymi podmiotami oraz tworzyć jednostki organizacyjne jedynie w celu realizacji zadań. Znaczenie pojęcia zadań publicznych zostało zdefiniowane w art. 166 Konstytucji, który dzieli je na zadania własne oraz zlecone. Z treści tego artykułu można wysnuć wniosek, iż pod pojęciem zadań o charakterze publicznym kryją się zadania służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej (zadania własne) oraz zadania wykraczające poza ten zakres (zlecone). Zadania zlecone ze swej istoty służą zaspokajaniu potrzeb o szerszym zasięgu.</p>
        <p xml:id="div-4">Postanowienia Konstytucji RP rozwijane są w ustawie o samorządzie powiatowym, która w Rozdziale 2 określa zakres działania i zadania powiatu. W art. 4 ust. 1 ww. ustawy wymienione zostały zdania realizowane przez powiat. Zalicza się do nich gospodarowanie nieruchomościami, w dalszej części przypisując kompetencje w tym zakresie poszczególnym organom powiatu. Należy jednak pamiętać, iż tryb zbywania nieruchomości jednostek samorządu terytorialnego w drodze przetargów reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), której interpretacja oraz ocena pozostaje w gestii Ministra Budownictwa.</p>
        <p xml:id="div-5">Odnośnie regulacji ustrojowych należy wskazać, iż zgodnie z art. 12 pkt 8 lit. a ustawy o samorządzie powiatowym do wyłącznej właściwości organu stanowiącego powiatu należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Rolą zarządu powiatu, jako organu wykonawczego jest nie tylko wykonywanie uchwał rady, ale również gospodarowanie mieniem, do którego niewątpliwie należy zaliczyć nieruchomości. Istotnym przy tym pozostaje, iż w zakresie realizacji zadań zarząd powiatu ze starostą na czele podlega wyłącznie radzie.</p>
        <p xml:id="div-6">Reasumując należy stwierdzić, iż ani organy nadzoru, ani Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, który nie jest organem nadzoru nad samorządem nie mogą wkraczać w sferę, w której powiat korzysta z chronionej prawem samodzielności. Możliwość oddziaływania wojewodów oraz regionalnych izb obrachunkowych na jednostkę samorządu terytorialnego w zakresie realizowanych działań własnych jest ograniczona kryterium zgodności z prawem. Oznacza to, iż poza sferą oddziaływania tych organów nadzoru pozostaje weryfikowanie wykonywania zadań własnych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie innych kryteriów, takich jak np. celowość.</p>
        <p xml:id="div-7">Pragnę ponadto dodać, iż w związku z przedmiotowym wystąpieniem Minister SWiA wystąpił do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy o odniesienie się do sprawy oraz przekazanie stosownych informacji. W piśmie z dnia 23 października br. Izba poinformowała, iż dokonanie oceny przestrzegania przez powiat bydgoski procedur określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami będzie możliwe po przeprowadzeniu kontroli doraźnej w tym zakresie.</p>
        <p xml:id="div-8">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Jarosław Zieliński</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 31 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>