text_structure.xml
6.86 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem Pani Genowefy Wiśniowskiej, Wicemarszałka Sejmu, z dnia 25 września 2006 r., znak SPS-024-1761/06, przy którym została przekazana interpelacja Pana Ryszarda Kaczyńskiego, Posła na Sejm RP, w sprawie zwrotu podatku akcyzowego pobranego od samochodów osobowych sprowadzanych do kraju z innych państw członkowskich UE uprzejmie przedstawiam wyjaśnienia dotyczące przedmiotowej kwestii.</p>
<p xml:id="div-2">Od dnia akcesji Polski z UE podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie podatku akcyzowego od samochodów osobowych jest ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn zm.) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek akcyzy (Dz. U. Nr 87, poz. 825). Zgodnie z art. 80 ustawy o podatku akcyzowym akcyzie podlegają wszystkie samochody osobowe (nowe i używane) niezarejestrowane na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Konstrukcja stawek akcyzy określona w ww. rozporządzeniu różnicuje stawki akcyzy w zależności od pojemności silnika i wieku samochodu. Stawki akcyzy mają zastosowanie do samochodów importowanych i nabywanych wewnątrzwspólnotowo, jak również do samochodów sprzedawanych w kraju przed ich pierwszą rejestracją. Obowiązujące w Polsce rozwiązania systemowe odnośnie podatku akcyzowego od samochodów osobowych nabytych wewnątrzwspólnotowo określone w wymienionych aktach krajowych podlegają obecnie rozpatrzeniu przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Zajęcie oficjalnego stanowiska przez Ministerstwo Finansów w kwestii zwrotu podatku akcyzowego pobranego od samochodów osobowych sprowadzanych do kraju z innych państw członkowskich UE (nabytych wewnątrzwspólnotowo) będzie możliwe dopiero po wydaniu orzeczenia przez ETS.</p>
<p xml:id="div-3">W dniu 21 września 2006 r. rzecznik generalny ETS wydał opinię w sprawie C-313/05 Maciej Brzeziński przeciwko Dyrektorowi Izby Celnej w Warszawie, dotyczącą niezgodności z prawem wspólnotowym metody obliczania podatku akcyzowego w odniesieniu do starszych używanych samochodów przywożonych z innych państw członkowskich, stwierdzając m.in., że ˝podatek taki jak polska akcyza nakładany jest z naruszeniem art. 90 akapit pierwszy WE w zakresie, w jakim stawka, według której jest on nakładany na używane samochody z innych państw członkowskich, przewyższa ułamek odpowiadający rezydualnemu podatkowi zawartemu w wartości porównywalnego samochodu używanego, na który podatek ten został nałożony w Polsce, kiedy samochód ten był nowy˝.</p>
<p xml:id="div-4">Odnośnie przewidywanej wielkości ewentualnych kwot zwrotu akcyzy, gdy wyrok nie został jeszcze wydany, można mieć na uwadze stanowisko zawarte w ww. opinii rzecznika generalnego. Zdaniem rzecznika polski podatek akcyzowy nałożony na wszystkie samochody osobowe (w tym na wszystkie sprowadzone z innych państw członkowskich UE) do końca roku następującego po roku ich produkcji jest w pełni zgodny z prawem wspólnotowym. Podatek od takich samochodów nie podlegałby więc w ogóle zwrotowi, ponadto jedynie część podatku nałożonego na samochody nabyte wewnątrzwspólnotowo po dłuższym czasie od ich produkcji niż wyżej wskazany podlegałaby obniżeniu. Zdaniem rzecznika zwrotowi mogłaby podlegać jedynie różnica wynikająca z porównania kwoty podatku zapłaconego wcześniej w kraju od samochodu nowego pomniejszona o spadek wartości kwoty faktycznie zapłaconego podatku. Rzecznik sugeruje też, aby władze państwa członkowskiego miały swobodę w zakresie określenia metody obliczania kwoty zwrotu podatku akcyzowego, a metoda obliczania obniżki podatku akcyzowego od samochodów osobowych może być skonstruowana w sposób, który pozwoli wyrównać utratę dochodów w określonym okresie.</p>
<p xml:id="div-5">Ministerstwo Finansów podziela pogląd, że budżet państwa może być zobowiązany do zwrotu części akcyzy od samochodów osobowych, jednakże do czasu ostatecznego wyjaśnienia sprawy trudno jest określić konkretną wielkość skutków finansowych z tego tytułu dla budżetu. Skalę problemu można jedynie oszacować na podstawie ilości przywożonych do Polski używanych samochodów osobowych. Przykładowo możliwe jest przyjęcie założenia, że zwrotowi podlegać będzie część akcyzy zapłaconej od samochodów, od których podatek ten został zapłacony wg stawki większej niż 13,6%. Dodać należy, że zgodnie z informacjami otrzymanymi z izb celnych, większość sprawdzonych deklaracji podatników określających podstawę opodatkowania zawierała zaniżone przez nich kwoty deklarowanej akcyzy i taki fakt może mieć także znaczenie przy określaniu wielkości zwrotów. Można założyć ponadto, że w praktyce nie wszystkie osoby uprawnione do zwrotu wniosą wnioski o dokonanie takiego zwrotu.</p>
<p xml:id="div-6">Po ewentualnie niekorzystnym dla budżetu wyroku Trybunału Ministerstwo Finansów w określonym czasie przedstawi organom podatkowym system dokonywania zwrotów akcyzy od samochodów. W zakresie zwrotu podatku prawo wspólnotowe wymaga jedynie, aby państwo członkowskie dokonało zwrotu nadpłat zgodnie z przepisami krajowymi, pod warunkiem poszanowania zasady równości (principle of equivalence) i skuteczności (principle of effectiveness). Odnośnie nadpłat w dochodach budżetowych z tytułu podatków, regulacje w zakresie sposobu ich zwrotu zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie rodzajów i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach (Dz. U. Nr 116, poz. 785). Stosownie do § 9 ww. rozporządzenia, z rachunków bieżących urzędów obsługujących organy podatkowe, służących do gromadzenia wpływów z tytułu podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych, dokonywane są wpłaty dotyczące wynikających z odrębnych przepisów zwrotów nadpłat i oprocentowania tych nadpłat. Należy zaznaczyć, że prognoza dochodów budżetu państwa jest tworzona w taki sposób, aby kształtowała się na najbardziej prawdopodobnym poziomie, i w szczególności by zaburzenia po stronie dochodów budżetu państwa nie przenosiły się na problemy po stronie wydatków budżetu państwa.</p>
<p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-9">Jarosław Neneman</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 25 października 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>