text_structure.xml 5.78 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Ryszarda Kaczyńskiego w sprawie przychodów Skarbu Państwa z prywatyzacji w 2006 r. uprzejmie informuję co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Na ogólny poziom przychodów z prywatyzacji mają wpływ przede wszystkim duże projekty prywatyzacyjne i ich przesunięcie w czasie rzutuje na realizację planowanych przychodów.</p>
        <p xml:id="div-3">Zakładane na 2006 r. projekty prywatyzacyjne z wielu powodów nie zostaną zrealizowane, dotyczy to w szczególności prywatyzacji spółek sektora energetycznego czy Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA.</p>
        <p xml:id="div-4">Przykładem może być zaplanowana na 2006 r. sprzedaż akcji Zespołu Elektrowni Dolna Odra SA (ZEDO SA). W efekcie odrzucenia przez Sejm informacji o prywatyzacji ZEDO SA sprzedaż akcji spółki, a tym samym przychody z jej prywatyzacji w roku 2006, stały się nieaktualne. Rezygnacja z konkretnego projektu prywatyzacyjnego czy też przesunięcie w czasie jego realizacji nie oznacza, że można go niezwłocznie zastąpić innym, gdyż w świetle obowiązujących procedur przygotowanie spółki do prywatyzacji trwa średnio od roku do 2 lat. Ponadto w związku z opracowaniem nowego ˝Programu dla elektroenergetyki˝, przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 26 marca 2006 r., uległa zmianie koncepcja prywatyzacji spółek sektora energetycznego. Przed ewentualną prywatyzacją podmiotów tej branży konieczne jest przeprowadzenie ich restrukturyzacji i konsolidacji, co w efekcie podniesie ich wartość. W związku z powyższym prywatyzacje spółek energetycznych będą realizowane dopiero po zakończeniu procesów konsolidacyjnych w sektorze.</p>
        <p xml:id="div-5">Zakładane w roku 2006 prywatyzacje spółek Wielkiej Syntezy Chemicznej (WSCh), tj. Zakładów Azotowych Puławy SA i Zakładów Chemicznych Police SA, ze względu na przewidywaną likwidację spółki Nafta Polska SA (która zgodnie ze ˝Strategią restrukturyzacji i prywatyzacji sektora Wielkiej Syntezy Chemicznej˝ realizowała procesy prywatyzacji spółek WSCh) najprawdopodobniej ulegną przesunięciu.</p>
        <p xml:id="div-6">Ponadto nowelizacje innych, poza sektorem energetycznym, programów i strategii dla poszczególnych branż, jak np. strategia dla sektora obronnego, stoczniowego, farmaceutycznego, mają także wpływ na realizację zakładanych projektów prywatyzacyjnych.</p>
        <p xml:id="div-7">Należy także podkreślić, że realizacja poszczególnych projektów uzależniona jest od szeregu czynników, takich jak: dynamika wzrostu gospodarczego, popyt inwestycyjny, siła rodzimego kapitału, zainteresowania inwestorów zagranicznych polską gospodarką, koniunkturą na rynkach światowych. Na poziom faktycznych przychodów z prywatyzacji oprócz suwerennych decyzji sprzedającego ma wpływ element niepewności pojawiający się na kolejnych etapach prac. Zidentyfikowane w poprzednich latach ryzyka i uwarunkowania, takie jak: ryzyko zmiany wartości rynkowej aktywów, utrzymujący się w niektórych branżach zły stan finansowy spółek, przesunięcie w czasie danego projektu, zmiana koncepcji prywatyzacji w odniesieniu do wybranych podmiotów, konkurencyjne warunki dla pozyskiwania kapitału zagranicznego stworzone przez władze samorządowe czy też procesy wydawania decyzji przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Urząd Zamówień Publicznych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, mają znaczny wpływ na przebieg i efekty procesów prywatyzacyjnych. Jednym z istotnych czynników mających wpływ na przebieg prywatyzacji jest także społeczne poparcie (lub jego brak) dla prywatyzacji, widoczne w postawach załóg i związków zawodowych, mediów itp.</p>
        <p xml:id="div-8">Precyzyjne planowanie wpływów z prywatyzacji znacząco utrudniają również niezależne od MSP negocjacje prywatyzacyjne (jak np. pakiety socjalne czy zobowiązania inwestycyjne potencjalnych nabywców) oraz postępowania sądowe, co często wydłuża cały proces prywatyzacji.</p>
        <p xml:id="div-9">Natomiast w kwestii przychodów z prywatyzacji możliwych do zrealizowania w IV kwartale br., pragnę poinformować, że w dniu 11 października br. podpisany został protokół uzgodnień dotyczący sprzedaży akcji Zakładów Chemicznych Zachem SA z siedzibą w Bydgoszczy oraz Zakładów Chemicznych Organika Sarzyna SA na rzecz Ciech SA. Cena sprzedaży akcji ZCh Zachem SA wynosi ponad 80 mln zł, podwyższenie ceny z pierwotnej kwoty - 68,5 mln zł, a cena sprzedaży akcji ZCh Organika Sarzyna SA - 244,5 mln zł co oznacza, iż łączne przychody z prywatyzacji dwóch zakładów chemicznych wyniosą 324,5 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-10">Po wyrażeniu zgody przez Radę Ministrów na sprzedaż przez Naftę Polską SA akcji ww. spółek oraz zgody Walnego Zgromadzenia Nafty Polskiej SA dokonane zostanie zamknięcie obu transakcji sprzedaży.</p>
        <p xml:id="div-11">Dodatkowo zwracam uwagę, że dochody z tytułu dywidend planowane w 2006 r. na poziomie 2,4 mld zł zostały przekroczone i według stanu na dzień 30.09.br. wyniosły 2874,5 mln zł. Uzyskana nadwyżka częściowo zrekompensuje niższe od planowanych przychody z prywatyzacji, co w konsekwencji będzie miało wpływ na zmniejszenie deficytu budżetowego.</p>
        <p xml:id="div-12">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-13">Minister</p>
        <p xml:id="div-14">Wojciech Jasiński</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 19 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>