text_structure.xml
8.79 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Joachima Brudzińskiego przesłane przy piśmie SPS-024-1746/06, dotyczące dotacji dla Uniwersytetu Szczecińskiego na pomoc materialną dla studentów, uprzejmie wyjaśniam:</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z poźn. zm.) podział dotacji na pomoc materialną dla studentów uczelni publicznych (łącznie z KUL i PAT) i niepublicznych nadzorowanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz kościelnych szkół wyższych Kościoła Katolickiego, a także trzech akademii wojskowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nastąpił według zasad pozytywnie zaopiniowanych przez Radę Główną Szkolnictwa Wyższego i zatwierdzonych przez Ministra Edukacji i Nauki. Uczelnie zostały powiadomione o zasadach podziału dotacji.</p>
<p xml:id="div-3">Porównując dotację na pomoc materialną dla studentów uczelni publicznych w roku 2006 do dotacji przekazanej w roku 2005 (bez uwzględnienia podziałów uzupełniających), odnotowuje się wzrost w wysokości 1,9%.</p>
<p xml:id="div-4">Kwota dotacji dla poszczególnych uczelni została obliczona z uwzględnieniem dziesięciomiesięcznego okresu wypłacania studentom świadczeń pomocy materialnej w następujący sposób:</p>
<p xml:id="div-5">1. Część dotacji (15,0% ogólnej kwoty dotacji), z przeznaczeniem na remonty domów i stołówek studenckich w uczelniach publicznych (łącznie z KUL i PAT), do rozdysponowania na poszczególne uczelnie proporcjonalnie do liczby studentów zakwaterowanych w domach studenckich uczelni macierzystych;</p>
<p xml:id="div-6">2. Zasadniczą część dotacji (84,0% ogólnej kwoty dotacji) z przeznaczeniem na świadczenia pomocy materialnej dla studentów w uczelniach publicznych i niepublicznych.</p>
<p xml:id="div-7">Zasadniczą część dotacji podzielono przy zastosowaniu następujących proporcji:</p>
<p xml:id="div-8">- 47,8% dotacji - proporcjonalnie do liczby studentów;</p>
<p xml:id="div-9">- 30,0% dotacji - proporcjonalnie do liczby studentów otrzymujących świadczenia socjalne;</p>
<p xml:id="div-10">- 20,0% dotacji - proporcjonalnie do liczby studentów uprawnionych do zakwaterowania, tj. studentów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, którym codzienny dojazd z miejsca stałego zamieszkania do uczelni uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie;</p>
<p xml:id="div-11">- 2,2% dotacji proporcjonalnie do liczby studentów niepełnosprawnych.</p>
<p xml:id="div-12">W wyniku podziału dotacji według przyjętych reguł wystąpiły różnice w wysokościach dotacji na 2006 r. w odniesieniu do roku ubiegłego.</p>
<p xml:id="div-13">Z uwagi na różnice wyliczonej według powyższych propozycji kwoty dotacji na 2006 r. dla poszczególnych uczelni, w stosunku do przekazanych kwot dotacji na 2005 r. zastosowano korektę poziomu planu dotacji na 2006 r., przyjmując, że poziom planu dotacji na 2006 r. nie może być niższy od 90% i wyższy od 115% dotacji z roku ubiegłego, bez uwzględniania kalkulacyjnego naliczenia części dotacji odnoszonej do remontów domów i stołówek studenckich zarówno w roku 2005, jak i 2006 r. oraz przyznanych kwot dotacji na wnioskowane przez uczelnie publiczne potrzeby remontowe w 2005 r.</p>
<p xml:id="div-14">Studenci studiów niestacjonarnych uzyskali prawo do pomocy materialnej w 2004 r. na mocy ustawy z dnia 28 maja 2004 r. o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 152, poz. 1598). Na ten cel zaplanowano w budżecie państwa na 2004 r. dodatkowe środki w kwocie 700 mln zł do podziału na wszystkie uczelnie. Kwota dotacji na pomoc materialną dla studentów planowana w budżecie państwa na kolejne lata (2005 r. i 2006 r.) utrzymuje się na podobnym poziomie - ok. 1,5 mld zł i uwzględnia konieczność realizacji przez uczelnie zadań związanych z pomocą materialną dla studentów niestacjonarnych.</p>
<p xml:id="div-15">W związku z objęciem pomocą materialną studentów studiów niestacjonarnych Uniwersytet Szczeciński otrzymał w roku 2004 dodatkowe środki w wys. 13 186,5 tys. zł.</p>
<p xml:id="div-16">W 2005 r. dotacja na pomoc materialną dla Uniwersytetu Szczecińskiego wyniosła 28 293,8 tys. zł, a na 2006 r. - 26 531,7 tys. zł. Na zmniejszenie dotacji w roku 2006 miały wpływ następujące czynniki:</p>
<p xml:id="div-17">- zmniejszenie liczby studentów Uniwersytetu z 36 456 do 34 746 (o 4,9%);</p>
<p xml:id="div-18">- zwiększenie ogólnej liczby studentów w Polsce, co przy podobnym poziomie dotacji na pomoc materialną w roku 2006 wpłynęło na poziom dotacji przyznawanej poszczególnym uczelniom.</p>
<p xml:id="div-19">Ponadto dotacja na 2005 r. zawiera dodatkowe środki, które zostały przyznane uniwersytetowi w ramach podziału uzupełniającego nierozdysponowanej kwoty dotacji z roku 2005 (w wysokości 581,4 tys. zł).</p>
<p xml:id="div-20">Należy podkreślić, iż na zadania związane z realizacją świadczeń pomocy materialnej dla doktorantów, którzy uzyskali uprawnienie do ubiegania się o te świadczenie z dniem 1 października 2006 r., uczelnie otrzymają w bieżącym roku dodatkowe środki, które powiększą uczelniane fundusze pomocy materialnej dla studentów i doktorantów.</p>
<p xml:id="div-21">Uczelnie, dla których przyznana dotacja na pomoc materialną dla studentów nie jest wystarczająca na wypłatę świadczeń studentom, mają możliwość zwrócenia się do ministerstwa o zwiększenie dotacji. W budżecie są zarezerwowane środki przewidziane do podziałów uzupełniających w trakcie roku na wnioskowane przez uczelnie zwiększone potrzeby w zakresie pomocy materialnej dla studentów, w tym remonty domów i stołówek studenckich. Obecnie ministerstwo oczekuje na określenie przez Uniwersytet Szczeciński potrzeb w zakresie dofinansowania świadczeń pomocy materialnej dla studentów.</p>
<p xml:id="div-22">Warto również wspomnieć, iż plan dotacji na pomoc materialną dla studentów poszczególnych uczelni jest określany na początku każdego roku kalendarzowego. Jednym z elementów algorytmu podziału dotacji jest liczba studentów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, pobierających świadczenia socjalne oraz uprawnionych do zakwaterowania w domach studenckich, tj. studentów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, którym codzienny dojazd z miejsca stałego zamieszkania do uczelni uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie (łącznie 50% dotacji). Uwzględnienie w podziale dotacji elementów odnoszonych do liczby studentów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej ma na celu skierowanie relatywnie większej liczby środków do uczelni, w których kształci się więcej młodzieży o niskim dochodzie na osobę w rodzinie.</p>
<p xml:id="div-23">Z najnowszych danych publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny - według stanu w dniu 30 listopada 2005 r. - wynika, iż następuje stopniowy rozwój pomocy materialnej dla studentów, w tym szczególnie świadczeń o charakterze socjalnym na tle świadczeń o charakterze motywacyjnym, co stanowi pozytywną tendencję przeznaczania przez uczelnie coraz większych środków budżetowych na zaspokajanie potrzeb najuboższych studentów. W roku akademickim 2005/2006 liczba studentów otrzymujących stypendia stanowiła 29,4% ogółu studentów. W porównaniu z rokiem akademickim 2004/2005 liczba stypendystów wzrosła o 21,1%. W porównywanym okresie obserwuje się dynamiczny wzrost liczby stypendiów socjalnych - o 22,7%, podczas gdy liczba stypendiów za wyniki w nauce lub sporcie wzrosła o 11,3% (relacja stypendiów socjalnych do stypendiów za wyniki w nauce lub sporcie wynosi 51,3% do 48,7%). Znacznie wzrosła również liczba studentów otrzymujących stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych - o 173,5%. Wzrosła również wysokość stypendium socjalnego - o 39,2% (do 188,1 zł) oraz stypendium za wyniki w nauce - o 25,8% (do 226 zł). Średnia wysokość zapomogi wynosiła w 2005 r. 462 zł (wzrost o 34,3%).</p>
<p xml:id="div-24">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-25">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-26">Stefan Jurga</p>
<p xml:id="div-27">Warszawa, dnia 26 października 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>