text_structure.xml
4.05 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Posła Andrzeja Walkowiaka (pismo z dnia 19 września 2006 r., znak: SPS-024-1743/06) w sprawie możliwości udzielenia wsparcia finansowego międzynarodowym portom lotniczym w Łodzi i Bydgoszczy, przedstawiam stanowisko Ministerstwa Transportu w tej sprawie.</p>
<p xml:id="div-2">Resort transportu, będąc odpowiedzialnym za równomierny rozwój sieci transportowej kraju, w swoich działaniach dąży do stworzenia wszystkim polskim portom lotniczym optymalnych warunków rozwoju. Uwzględniając liczne interwencje poselskie zainteresowanych stowarzyszeń oraz inicjatywę władz samorządowych obu województw, resort będzie wspierał wszelkie działania zmierzające do włączenia kolejnych lotnisk do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, a w efekcie umożliwiające pozyskanie współfinansowania inwestycji lotniskowych ze środków Funduszu Spójności w latach 2007 -2013.</p>
<p xml:id="div-3">Ministerstwo prowadzi stałą współpracę z Komisją Europejską na forum komitetu transeuropejskiej sieci transportowej, który pełni funkcję doradczą dla Komisji w kwestiach sieci TEN-T. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, iż zmiana układu sieci TEN-T wymaga zmiany decyzji Nr 1692/96 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i nie jest jedynie zależna od propozycji strony polskiej. W celu wypracowania stanowiska naszej strony na zbliżające się renegocjacje planowane w 2010 r. minister transportu powołał zespół zadaniowy do przygotowania propozycji modyfikacji wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju sieci TEN-T.</p>
<p xml:id="div-4">Na chwilę obecną status obu porów lotniczych, jako znajdujących się poza listą TEN-T, nie pozwala, aby były one beneficjantami środków finansowych przewidzianych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, w ramach priorytetu VI. Transeuropejskie sieci transportowe TEN-T.</p>
<p xml:id="div-5">Nie ma natomiast przeszkód, aby modernizacja portów lotniczych tak w Łodzi, jak i w Bydgoszczy była realizowana w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych dla tych województw. Zarządy obu województw, znając najlepiej potrzeby rozwojowe swoich regionów, zgłosiły w priorytetach rozwojowych RPO konieczność dalszego rozwoju obu portów lotniczych.</p>
<p xml:id="div-6">We wstępnym projekcie RPO województwa łódzkiego zapisana jest możliwość ˝inwestycji w infrastrukturę lotniskową, nawigacyjną oraz związaną z budową i modernizacją terminali pasażerskich w istotny sposób sprzyjającą mobilności mieszkańców, wpływającą na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej regionu oraz włączającą województwo w przestrzeń europejską˝. Potwierdza to załącznik K V ˝Plan inwestycyjny przedstawiający wykaz kluczowych projektów˝, w którym zapisano w priorytecie I. Regionalna i lokalna infrastruktura transportowa projekt ˝Rozbudowy Portu Lotniczego Łódź im Władysława Reymonta˝ z szacunkową kwotą dofinansowania w wysokości 24 620 tys. euro. Odpowiednio w projekcie RPO dla województwa kujawsko-pomorskiego, w priorytecie I. Rozwój infrastruktury technicznej uznano za celową rozbudowę regionalnego portu lotniczego w Bydgoszczy. Koszt tego projektu wstępnie oszacowano na 47 mln euro.</p>
<p xml:id="div-7">Jednocześnie muszę podkreślić, że Minister Transportu nie ma możliwości zabezpieczenia środków finansowych dla portów lotniczych w ustawie budżetowej na rok 2007.</p>
<p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Eugeniusz Wróbel</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 20 października 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>