text_structure.xml 6.62 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 29 września 2006 r., znak: SPS-024-1741/06, przy którym załączone zostało zapytanie Pana Posła Ireneusza Rasia w sprawie urealnienia cen gazu, przedstawiam poniższe informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 2 i art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1504, z późn. zm.) nadzorowanie polityki cenowej podmiotów działających na krajowym rynku gazu, w tym zatwierdzanie i kontrolowanie taryf paliw gazowych przedsiębiorstw energetycznych, analizowanie i weryfikowanie kosztów przyjmowanych przez te przedsiębiorstwa jako uzasadnione do kalkulacji cen i stawek opłat w taryfach dokonywane jest przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.</p>
        <p xml:id="div-3">Ta sama ustawa w art. 47 określa taryfę jako zbiór cen i stawek opłat oraz warunków ich stosowania proponowanych przez samo przedsiębiorstwo gazownicze. Taryfa wprowadzana jest w życie po uprzednim sprawdzeniu jej zgodności z przepisami wyżej wymienionej ustawy i aktów wykonawczych do niej, a następnie zatwierdzeniu i publikacji w Biuletynie Branżowym URE - Paliwa gazowe.</p>
        <p xml:id="div-4">Zasady kalkulacji cen gazu jako towaru określa § 24 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi (Dz.U. nr 227, poz. 2750), zwanego dalej ˝rozporządzeniem taryfowym˝, zgodnie z którym ceny te winny być ustalane na podstawie kosztów pozyskania gazu oraz kosztów własnych związanych z obrotem oraz w przypadku małych odbiorców (do których zalicza się gospodarstwa domowe rozliczane w grupach od W-1 do W-3) winny uwzględniać tę część kosztów handlowej obsługi odbiorców, które nie znalazły odzwierciedlenia w stawkach opłat abonamentowych.</p>
        <p xml:id="div-5">Dla Karpackiej Spółki Gazowniczej sp. z o.o., która dostarcza gaz ziemny odbiorcom z województw Polski Południowo-Wschodniej, a także pozostałych spółek dystrybucyjnych Grupy Kapitałowej Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa kosztem pozyskania gazu ziemnego wysokometanowego, którego udział w cenie gazu dla odbiorców domowych sięga 90%, jest koszt jego zakupu od przedsiębiorstwa obrotu hurtowego, tzn. od PGNiG SA, które z kolei cenę tego gazu kalkuluje na podstawie średnioważonych kosztów jego zakupu z importu (ustalonych jako iloczyn cen importowych i kursu walutowego) oraz kosztów wydobycia ze źródeł należących do tego przedsiębiorstwa.</p>
        <p xml:id="div-6">Zgodnie z § 18 ust. 1 i 2 rozporządzenia taryfowego stawki opłat za usługi przesyłowe w sieciach przesyłowych kalkuluje się jako stawki dystansowe lub grupowe, a w sieciach dystrybucyjnych jako stawki grupowe. Wybór rodzaju stawek w obecnym stanie prawnym należy więc do przedsiębiorstwa energetycznego świadczącego usługi przesyłowe, a Prezes Urzędu Regulacji Energetyki nie może odmówić zatwierdzenia taryfy, która została ustalona zgodnie z obowiązującymi przepisami.</p>
        <p xml:id="div-7">Stawki opłat dystrybucyjnych (stała i zmienna) kalkulowane są z uwzględnieniem kosztów wyspecyfikowanych w § 21 rozporządzenia taryfowego, w tym m.in. kosztów: zakupu usługi przesyłowej, magazynowania gazu w górotworze, budowy oraz utrzymania przyłączy i sieci dystrybucyjnych w stanie umożliwiającym ciągłą dostawę paliw odbiorcom, instalacji i eksploatacji gazomierzy oraz zakupu paliw w ilości niezbędnej do pokrycia różnicy między ilością paliw wprowadzoną do sieci a pobraną z sieci przez odbiorców.</p>
        <p xml:id="div-8">Zastosowanie stawek opłat zależnych od dystansu determinowane jest głównie możliwością przypisania przesyłającego gaz (którym mógłby być również odbiorca) do konkretnego punktu wejścia, w którym będzie on wprowadzał gaz do systemu, i punktu wyjścia, w którym gaz ten będzie odbierał z systemu. Punkt wyjścia z systemu w umowach kompleksowych o dostawę gazu (którą na dzień dzisiejszy mają wszyscy odbiorcy w Polsce) jest określony, natomiast wyznaczenie punktu wejścia do systemu jest utrudnione z uwagi na stan infrastruktury przesyłowej, strukturę rynku oraz techniczne możliwości operatora systemu przesyłowego.</p>
        <p xml:id="div-9">Ponadto określenie wskazanych wyżej punktów wymagałoby zawarcia przez zlecających usługę przesyłową umów z Operatorem Gazociągów Przesyłowych Gaz-System sp. z o.o., a nie, jak do tej pory, umów kompleksowych z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem SA i dopiero wówczas możliwe byłoby wnioskowanie do Operatora o ustalenie stawek dystansowych.</p>
        <p xml:id="div-10">Proces ten jednak wymaga przeprowadzenia wnikliwych analiz, konsultacji i uzgodnień celem uwzględnienia interesów, praw oraz obowiązków wszystkich uczestników rynku gazu, w tym odbiorców gazu ziemnego w poszczególnych regionach kraju, gdyż każda zamiana systemu stanowienia cen pociągnęłaby za sobą skutki finansowe dla tych właśnie podmiotów.</p>
        <p xml:id="div-11">Należy również dodać, iż zgodnie z zaleceniami dyrektywy 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającej dyrektywę 98/30/WE stawki dla sieci przesyłowych powinny być kalkulowane nie jako stawki dystansowe, ale jako stawki typu ˝wejście - wyjście˝, co związane jest ściśle z koncepcją rynku ˝wirtualnego˝ gazu, której wprowadzenie w obecnej sytuacji jest niemożliwe z uwagi na istniejące regulacje prawne oraz strukturę krajowego systemu gazowego.</p>
        <p xml:id="div-12">Chciałbym również podkreślić, iż przepisy powołanych wyżej aktów prawnych nie zezwalają na różnicowanie cen gazu w zależności od regionu, w którym gaz ten jest przez odbiorcę nabywany.</p>
        <p xml:id="div-13">Przedkładając powyższe wyjaśnienia, wyrażam nadzieję, że przedstawione informacje stanowią wyczerpującą odpowiedź na przedstawione przez Pana Posła Ireneusza Rasia pytania.</p>
        <p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Marcin Korolec</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 7 listopada 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>