text_structure.xml
3.58 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pani Poseł Krystyny Łybackiej i Pana Posła Henryka Gołębiewskiego (pismo nr SPS-024-1739/06) w sprawie tworzenia gabinetów lekarskich w szkołach, uprzejmie wyjaśniam.</p>
<p xml:id="div-2">W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania powinni sprawować również lekarze. Przyczyniłoby się to do wczesnego wykrywania zagrożeń, odchyleń w stanie zdrowia zarówno w rozwoju psychicznym, jak i somatycznym uczniów.</p>
<p xml:id="div-3">Zdaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej na terenie szkoły lekarz powinien przede wszystkim wykonywać bilanse zdrowia i nadzorować wykonywanie szczepień ochronnych. Wskazane by było, aby lekarz w szkole dokonywał orzecznictwa lekarskiego dla potrzeb ucznia i szkoły, w tym kwalifikacji uczniów do zajęć wychowania fizycznego i sportu oraz do udziału w organizowanym wypoczynku. Powrót lekarzy do szkół w dużej mierze mógłby przyczynić się do zorganizowania systemu edukacji zdrowotnej dla wszystkich dzieci i młodzieży w wieku szkolnym w celu ukształtowania postaw, zachowań, umiejętności i motywacji prozdrowotnej, w tym racjonalnego odżywiania, odpowiedniej aktywności fizycznej oraz w celu zapobieżenia zachowaniom antyzdrowotnym, takim jak palenie tytoniu, używanie środków odurzających, spożywanie alkoholu.</p>
<p xml:id="div-4">Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami powinna być powiązana z programem profilaktyki i promocji zdrowia w szkole oraz realizowana w ścisłej współpracy z pracownikami szkoły i rodzicami uczniów.</p>
<p xml:id="div-5">Wprowadzenie do szkół profilaktycznej opieki zdrowotnej sprawowanej przez lekarza wymaga zmian legislacyjnych w obowiązujących regulacjach prawnych resortu zdrowia i edukacji.</p>
<p xml:id="div-6">Należy nadmienić, że w obecnym stanie prawnym finansowanie lekarzy rodzinnych, jak również pielęgniarek środowiska nauczania i wychowania, odbywa się poprzez przekazywanie stawek kapitacyjnych określonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia na ubezpieczonego (ucznia). Wysokość stawki kapitacyjnej zależy od wykonywanych procedur medycznych przez lekarza bądź pielęgniarkę. W podstawowej opiece medycznej Narodowy Fundusz Zdrowia nie oszacował kosztów wykonywania poszczególnych procedur.</p>
<p xml:id="div-7">Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135) nakłada obowiązek profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą lekarzom podstawowej opieki zdrowotnej (rodzinnym). Zadania te opłacane są przez stawki kapitacyjne. Jak wynika z informacji przekazanych przez Ministerstwo Zdrowia, nie jest możliwe płacenie po raz drugi przez Narodowy Fundusz Zdrowia lekarzom ˝szkolnym˝ za wykonywanie tego samego zakresu świadczeń profilaktycznej opieki zdrowotnej. W tej sytuacji należałoby rozważyć możliwość zabezpieczenia na ten cel środków z budżetu państwa.</p>
<p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Sławomir Kłosowski</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 19 października 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>