text_structure.xml
4.29 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Mateusza Piskorskiego (nr SPS-024-1734/06) dotyczące stanu realizacji programu rządowego ˝tańsze i skuteczniejsze państwo˝ poprzez zamianę etatów przeznaczonych dla żołnierzy zawodowych na etaty cywilne w komórkach obronnych resortów i urzędów, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Z propozycją rozważenia możliwości zastąpienia etatów wojskowych stanowiskami dla pracowników cywilnych w Biurze Spraw Obronnych wystąpił do Ministra Edukacji i Nauki w lutym br. Minister Obrony Narodowej.</p>
<p xml:id="div-3">Kwestia ta była przedmiotem szczegółowej analizy kierownictwa resortu edukacji. Uwzględniono w niej zakres zadań obronnych stojących przed Ministerstwem, które wynikają z ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP oraz stosownych rozporządzeń wykonawczych związanych z planowaniem operacyjnym, programowaniem i szkoleniem obronnym, a także charakterystycznych dla resortu edukacji, dotyczących edukacji obronnej młodzieży szkolnej. Właściwa realizacja powyższych zadań wymaga zatrudnienia profesjonalnej kadry, która, podobnie jak żołnierze zawodowi pełniący dotychczas służbę w resorcie edukacji, będzie spełniać te wysokie wymagania, wywiązując się w satysfakcjonujący sposób z powierzonych zadań.</p>
<p xml:id="div-4">Pragnę jednocześnie w tym miejscu wyjaśnić, że zadania obronne realizowane przez Biuro Spraw Obronnych tylko w pewnym stopniu mają związek z pracą nauczycieli ˝przysposobienia obronnego˝ oraz wizytatorów ds. obronnych kuratoriów oświaty. Zasadniczym celem działania BSO jest natomiast zapewnienie funkcjonowania urzędu Ministra w określonych stanach gotowości obronnej państwa oraz realizacji zadań obronnych przez Ministerstwo.</p>
<p xml:id="div-5">W tej sytuacji automatyczne zastąpienie żołnierzy zawodowych przez nauczycieli ˝przysposobienia obronnego˝ oraz wizytatorów ds. obronnych kuratoriów oświaty nie zapewniłoby należytej realizacji bieżących zadań obronnych Ministerstwa oraz postawiłoby w kłopotliwej sytuacji resort edukacji w trakcie ćwiczeń obronnych organizowanych przez NATO oraz Unię Europejską. Do realizacji powyższych zadań są dobrze przygotowani żołnierze zawodowi kierowani do MEN przez Ministerstwo Obrony Narodowej, czego dowodem jest brak zastrzeżeń do ich bieżącej pracy oraz wysokie oceny i wyróżnienia wystawiane przez organizatorów ćwiczeń.</p>
<p xml:id="div-6">W kwestii środków finansowych wydatkowanych przez budżet państwa na uposażenia żołnierzy zawodowych należy stwierdzić, że w istocie niewiele różnią się one od środków przeznaczanych na pensje urzędników służby cywilnej zatrudnionych na porównywalnych stanowiskach oraz posiadających podobne kwalifikacje i staż pracy. Warto przy tym zaznaczyć, że żołnierze zawodowi w resorcie edukacji narodowej zarabiają mniej od żołnierzy zawodowych na adekwatnych stanowiskach w Ministerstwie Obrony Narodowej.</p>
<p xml:id="div-7">Uwzględniając powyższe, resort edukacji narodowej przedstawił Ministerstwu Obrony Narodowej plan stopniowego wycofywania żołnierzy zawodowych z MEN. Rozłożenie w czasie powyższej operacji zminimalizuje ewentualne zakłócenia w wykonywaniu zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa przez Ministerstwo.</p>
<p xml:id="div-8">Takie rozwiązanie przedmiotowego procesu, pozwalające na ograniczenie jego negatywnego oddziaływania na funkcjonowanie Ministerstwa w obszarze szeroko rozumianej obronności, znalazło akceptację MON. W chwili obecnej plan zamiany stanowisk wojskowych na cywilne nie jest zagrożony i będzie sukcesywnie realizowany. Najbliższy etap jego realizacji nastąpi w I kwartale 2007 roku.</p>
<p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-10">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-11">Sławomir Kłosowski</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 13 października 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>