text_structure.xml 7.27 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Anny Sobeckiej w sprawie nowelizacji przepisów ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze dotyczących licencji syndyka, SPS-024-1730/06, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535, z późn. zm.) przewiduje, że syndykiem, nadzorcą sądowym albo zarządcą może być osoba fizyczna posiadająca odpowiednią licencję, również spółka handlowa, której wspólnicy ponoszący odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem albo członkowie zarządu reprezentujący spółkę posiadają taką licencję (art. 157 ust. 1 i 2).</p>
        <p xml:id="div-3">W art. 157 ust. 3 ustawodawca zdecydował, że będzie to jedna, taka sama licencja dla wszystkich ww. podmiotów, i wskazał, że zasady i tryb wydawania tej licencji określi odrębna ustawa. Pełnienie innych obowiązków w postępowaniu upadłościowym, takich jak: tymczasowego nadzorcy sądowego, zarządcy tymczasowego i zastępców zarówno syndyka, jak i wszystkich pozostałych organów, będzie wymagało legitymowania się posiadaniem licencji.</p>
        <p xml:id="div-4">Rozwiązanie polegające na przyznaniu jednej licencji na takich samych zasadach, uprawniającej do pełnienia wszystkich możliwych funkcji na podstawie przepisów ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, jest korzystne przede wszystkim dla samych zainteresowanych. Posiadanie kwalifikacji do kompetencji szerszych uprawnia do pełnienia obowiązków opartych na kompetencjach węższych, ale nie odwrotnie. W różnych fazach postępowania upadłościowego, jak i w zależności od opcji postępowania przyjętej przez sąd - sąd wyznacza do pełnienia funkcji właściwych w określonej sytuacji. Zmiana etapu postępowania bądź opcji wymaga zmiany organu pełniącego dotychczas określone obowiązki.</p>
        <p xml:id="div-5">Art. 158 ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze dotyczy sytuacji zmiany opcji postępowania. Zarówno w razie zmiany postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu na postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku upadłego, jak i w sytuacji odwrotnej, tj. zmiany postanowienia o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku upadłego na postanowienie o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu, sąd orzeka o odwołaniu z dotychczasowej funkcji i powołaniu, w zależności od opcji lub etapu postępowania, do pełnienia właściwej funkcji.</p>
        <p xml:id="div-6">Z art. 158 w brzmieniu obowiązującym wynika, że jeżeli osoba pełniąca dotychczas określoną funkcję posiada licencję, może być po odwołaniu powołana do pełnienia nowych obowiązków, adekwatnych do zaistniałej sytuacji. Projekt ustawy o licencji syndyka zawiera propozycję zmiany tego przepisu, polegającą na usunięciu z jego treści zbędnej wskazówki dla sądu. Jedynym warunkiem powołania przez sąd do pełnienia obowiązków w postępowaniu upadłościowym jest posiadanie licencji, a argument, że dana osoba pełniła już obowiązki w trwającym postępowaniu i wywiązywała się z nich należycie, może mieć tylko znaczenie pozytywne.</p>
        <p xml:id="div-7">Decyzja sądu ma w tym przedmiocie charakter dyskrecjonalny, gdyż postanowienie sądu w tym zakresie nie podlega zaskarżeniu.</p>
        <p xml:id="div-8">Zarówno konstrukcja przepisów ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze odnosząca się do syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy (także do innych funkcji), jak i projektu ustawy o licencji syndyka jednoznacznie wskazują na pozytywny aspekt jednolitych wymogów kwalifikacyjnych dla wszystkich funkcji postępowania.</p>
        <p xml:id="div-9">Art. 157 ust. 1 ustawy - Prawa upadłościowe i naprawcze wskazuje na obowiązek posiadania ˝odpowiedniej˝ licencji przez syndyka, nadzorcę sądowego i zarządcę. Określenie ˝odpowiedniej˝, w kontekście projektu ustawy o licencji syndyka, traci sens, gdyż projekt konkretyzuje tę licencję, nazywając ją ˝licencją syndyka˝. Z tego względu projekt przewiduje nowelizację tego przepisu, polegającą na wyeliminowaniu ww. określenia.</p>
        <p xml:id="div-10">Wymogi kwalifikacyjne przewidziane w projekcie ustawy o licencji syndyka są dość szerokie. Uwzględniają one przede wszystkim potrzebę pozyskania na potrzeby funkcji występujących w postępowaniu upadłościowym wysokiej klasy specjalistów. Weryfikacja posiadanej i wymaganej wiedzy będzie dokonywana m.in. w toku egzaminu przeprowadzanego przez komisję powołaną przez Ministra Sprawiedliwości. Efektem przejścia procedury kwalifikacyjnej i uzyskania licencji powinna być nieograniczona możliwość pełnienia wszystkich funkcji przewidzianych przez ustawę - Prawo upadłościowe i naprawcze. Dotychczasowa praktyka wskazuje, że do pełnienia tych funkcji niezbędne są bardzo wysokie kwalifikacje i wiedza z różnych dziedzin prawa i nauki, a także określone doświadczenie.</p>
        <p xml:id="div-11">Projekt przewiduje m.in. wymóg wykazania się doświadczeniem w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Z pojęcia ˝zarządzanie przedsiębiorstwem˝ można wywieść bardzo różne umiejętności, w tym także takie, które mogą okazać się przydatne przy wykonywaniu czynności niezbędnych w opcji upadłości likwidacyjnej.</p>
        <p xml:id="div-12">Tworzenie różnych kategorii licencji w oparciu o szersze i węższe wymogi kwalifikacyjne, a przez to uprawniających do pełnienia funkcji wymagających wyższych bądź niższych kwalifikacji, spowodowałoby niepotrzebne zróżnicowanie, przy czym wątpliwe jest, aby uzyskanie takich licencji (uprawniających do węższych kompetencji) spotkało się w ogóle z jakimkolwiek zainteresowaniem.</p>
        <p xml:id="div-13">Odnosząc się do zawartego w zapytaniu odwołania się do Konstytucji RP, stwierdzić należy, że właśnie zróżnicowanie wymogów kwalifikacyjnych dla organów postępowania upadłościowego byłoby niekonstytucyjne. W przypadku gdyby takie zróżnicowanie nastąpiło, osoba posiadająca licencję syndyka, a więc o znacznie wyższym stopniu jakości niż licencja np. zarządcy, nie mogłaby pełnić również funkcji zarządcy, co oznacza, że sąd, mając do dyspozycji osobę o wyższych kwalifikacjach, nie mógłby wybrać właśnie takiej osoby.</p>
        <p xml:id="div-14">Ustawa o licencji syndyka porządkuje sferę kwalifikacji syndyka budzącą aktualnie wiele kontrowersji. Wysokie wymogi określone w projekcie tej ustawy wynikają z potrzeby zapewnienia jak najwyższego poziomu prawidłowości prowadzenia postępowań upadłościowych, co - zważywszy na skutki upadłości - leży w interesie ogólnospołecznym.</p>
        <p xml:id="div-15">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-16">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-17">Andrzej Duda</p>
        <p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 24 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>