text_structure.xml 5.74 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pani Poseł Marii Zbyrowskiej z dnia 14 września br., w sprawie pobierania przez banki opłat z tytułu świadczenia usług bankowych przez Internet, przesłane przy piśmie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 września br., znak: SPS-024-1716/06, uprzejmie przedstawiam następujące stanowisko.</p>
        <p xml:id="div-2">Ad 1</p>
        <p xml:id="div-3">Na podstawie art. 110 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.) banki mogą pobierać przewidziane w umowie prowizje i opłaty z tytułu wykonywanych czynności bankowych oraz opłaty za wykonywanie innych czynności, w tym także za dokonane przelewy w ramach bankowości elektronicznej.</p>
        <p xml:id="div-4">Zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy - Prawo bankowe banki prowadzą samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie planu finansowego w sposób zapewniający pokrycie z uzyskanych kosztów działalności oraz zobowiązań. Ponadto działalność bankowa prowadzona jest również z zamiarem generowania zysku.</p>
        <p xml:id="div-5">Bankowość elektroniczna to usługi, które powstały na skutek oczekiwań konsumentów oraz rozwoju nowych technologii. Wdrażanie nowych produktów wiąże się z koniecznością poniesienia kosztów. Tak też, jak wynika z informacji otrzymanych ze Związku Banków Polskich, było w przypadku wdrażania usług internetowych.</p>
        <p xml:id="div-6">W początkowym okresie wprowadzania na rynek bankowy nowych usług, jakimi były konta internetowe, promowano ich łatwość, szybkość, niskie koszty oraz bezpieczeństwo, odkładając, jak trzeba założyć, zwrot poniesionych nakładów na przyszłość. Z tego powodu usługi, jakie oferowały banki przy założeniu konta internetowego, były całkowicie bezpłatne.</p>
        <p xml:id="div-7">Niewątpliwie korzystanie z internetowych usług bankowych stanowi interesującą dla klientów formę przeprowadzania rozliczeń. Bankowe usługi internetowe można postrzegać jako tańsze dla banku, jednak nie oznacza to, że bank nie ponosi żadnych kosztów z nimi związanych. Należy zauważyć, że mimo wirtualnej natury usług internetowych nie mogą one funkcjonować np. bez udziału pracowników banków czy bez uwzględnienia nakładów, m.in. związanych z utrzymaniem infrastruktury informatycznej.</p>
        <p xml:id="div-8">Coraz więcej przykładów zarówno z sektora bankowego, jak i przede wszystkim szeroko rozumianego eCommerce dowodzi, iż coraz mniej usług, także informacyjnych, pozostaje całkowicie bezpłatnych.</p>
        <p xml:id="div-9">Mając powyższe na uwadze, pobieranie przez banki opłat za usługi świadczone przez internet nie jest pozbawione uzasadnienia, o ile bank dokonuje ich pobrania zgodnie z przepisami prawa. W szczególności poziom opłat określony jest odpowiednio w umowach, regulaminach czy tabelach opłat i prowizji dostępnych klientowi.</p>
        <p xml:id="div-10">Ad 2</p>
        <p xml:id="div-11">Odnosząc się do drugiego pytania, pragnę zauważyć, że przepisy prawa bankowego nie przewidują możliwości ingerencji przez podmioty zewnętrzne w ustalanie przez banki cen świadczonych przez nie usług, o ile są one ustalane zgodnie z tymi przepisami. Również Minister Finansów, na podstawie obecnie obowiązujących przepisów, nie posiada uprawnień do wpływania na treść postanowień umów zawieranych przez banki z ich klientami, a tym samym do oddziaływania na wysokość pobieranych przez banki opłat, w tym także za usługi świadczone drogą elektroniczną. Zgodnie z ustawą Prawo bankowe banki są samodzielnymi podmiotami prawa i w granicach tego prawa posiadają pełną swobodę w kreowaniu polityki w zakresie przedmiotu swojej działalności, również w przypadku polityki obejmującej określanie wysokości opłat z tytułu usług bankowych świadczonych drogą elektroniczną.</p>
        <p xml:id="div-12">Należy w tym miejscu podkreślić, że Minister Finansów nie ma instrumentów prawnych do nadzorowania banków w zakresie zgodności ich działań z przepisami prawa bankowego. Wykonywanie nadzoru nad bankami leży w świetle przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. nr 72, poz. 665 z poźn. zm.) w kompetencjach Komisji Nadzoru Bankowego, której organem wykonawczym jest Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego.</p>
        <p xml:id="div-13">Warto również dodać, że w indywidualnych przypadkach nieprzestrzegania przez banki tych regulacji i ustalania niezgodnych z obowiązującym prawem opłat czy prowizji konsumenci mają, oprócz drogi sądowej, zagwarantowaną możliwość pozasądowego załatwiania sporów, np. poprzez zwrócenie się o pomoc do powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów, organizacji konsumenckich oraz arbitra bankowego działającego przy Związku Banków Polskich.</p>
        <p xml:id="div-14">Mając powyższe na uwadze, pragnę Panią Poseł zapewnić, iż Minister Finansów będzie popierał wszelkie inicjatywy i działania mające na celu przestrzeganie zasad konkurencji w sektorze bankowym, która jest jednym z podstawowych czynników korzystnego dla konsumentów kształtowania się cen za usługi wykonywane przez banki.</p>
        <p xml:id="div-15">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-16">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-17">Piotr Soroczyński</p>
        <p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 23 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>