text_structure.xml
10.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem poselskim Pana Posła Wojciecha Szaramy z dnia 8 września 2006 r., skierowanym na ręce Ministra Skarbu Państwa, a dotyczącym sprzedaży mieszkań zakładowych przez spółkę ˝Orzeł Biały˝ S.A. z siedzibą w Bytomiu, poniżej pozwalam sobie odnieść się do zadanych pytań.</p>
<p xml:id="div-2">Zakłady Górniczo-Hutnicze ˝Orzeł Biały˝ zostały przekształcone w spółkę akcyjną w 1991 r. Od dnia przekształcenia do września 1995 r. Skarb Państwa posiadał 100% akcji spółki. Dnia 2 września 1995 r. 612 225 akcji spółki Zakłady Górniczo-Hutnicze ˝Orzeł Biały˝ S.A. z siedzibą w Bytomiu zostało wniesionych w podwyższonym kapitale do Siódmego Narodowego Funduszu Inwestycyjnego S.A. z siedzibą w Warszawie. Zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz.U. z 1993 r, nr 44, poz.202, z póź.zm.) akcje spółek biorących udział w programie NFI zostały rozdysponowane w następujący sposób: 33% otrzymał tzw. fundusz wiodący (7 NFI S.A.), 27% objęły w pakietach pozostałe fundusze. Po udostępnieniu ok. 15% akcji pracownikom spółki (art. 46 ww. ustawy) Skarb Państwa dysponował i dysponuje do dnia dzisiejszego 25,57-procentowym udziałem w kapitale zakładowym ˝Orzeł Biały˝ S.A. (posiada 474 474 akcje spółki). Obecnie pracownicy spółki dysponują 8,5% akcji w kapitale zakładowym spółki. W związku z powyższym od dnia wniesienia akcji spółki do NFI Skarb Państwa nie jest bezpośrednio podmiotem dominującym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz spółkach publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 184, poz.1539).</p>
<p xml:id="div-3">W 1999 r. została utworzona przez ˝Orzeł Biały˝ S.A. Agencja Nieruchomości ˝Orzeł˝ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, co nastąpiło zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Należy zaznaczyć, że w czasie utworzenia spółki Agencja Nieruchomości ˝Orzeł˝ Sp. z o.o. nie obowiązywała ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa, która weszła w życie dopiero w roku 2001.</p>
<p xml:id="div-4">Z informacji uzyskanych od Zarządu ˝Orzeł Biały˝ S.A. wynika, iż:</p>
<p xml:id="div-5">Spółka ˝Orzeł Biały˝ S. A. wnosiła aportem do Agencji Nieruchomości ˝Orzeł˝ Sp. z o.o. prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych budynkami mieszkalnymi sukcesywnie w październiku 1999 r., w marcu 2000 r. i w lipcu 2005 r. Do Agencji Nieruchomości ˝Orzeł˝ Sp. z o.o. zgodnie z decyzją Spółki ˝Orzeł Biały˝ S.A. wnoszono aportem tylko budynki o uregulowanym stanie prawnym, z jednoczesnym zachowaniem wszelkich procedur określonych obowiązującymi przepisami prawa.</p>
<p xml:id="div-6">W roku 2005 obowiązywała już ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa, niemniej jednak jej regulacje nie dotyczyły spółki ˝Orzeł Biały˝ S.A., gdyż Skarb Państwa jedynie w okresie od grudnia 1991 r. do września 1995 r. posiadał 100% akcji w kapitale zakładowym ˝Orzeł Biały˝ S.A. Już przed utworzeniem Agencji Nieruchomości ˝Orzeł˝ Sp. z o.o., w posiadaniu Skarbu Państwa znajdowało się jedynie 25,57% akcji. Istotne jest także, że przez pojęcie mieszkania ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. rozumie lokal mieszkalny - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.</p>
<p xml:id="div-7">Odrębna zgoda Skarbu Państwa na wniesienie budynków aportem do spółki nie była wymagana, a w czasie utworzenia Agencji Nieruchomości ˝Orzeł˝ Sp. z o.o. budynki mieszkalne nie stanowiły nieruchomości tzw. fabrycznych, zgodnie z definicją obowiązującego wówczas Kodeksu handlowego. Na wnoszenie aportu do Agencji Nieruchomości ˝Orzeł Biały˝ S.A., o ile było to wymagane przepisami, uzyskiwał zgodę Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy.</p>
<p xml:id="div-8">Przewidziane ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa,preferencje dla pracowników mogą mieć zastosowanie wyłącznie do mieszkań zbywanych po wejściu w życie ustawy i tylko w przypadku, gdy Skarb Państwa w spółce powstałej z przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego miałby pozycję dominującą, co jednak nie miało miejsca w istniejącym stanie faktycznym.</p>
<p xml:id="div-9">Natomiast ustawa z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe regulowała zasady i tryb przekazywania przez przedsiębiorstwa państwowe gruntów zabudowanych budynkami mieszkalnymi wraz z towarzyszącymi obiektami infrastruktury technicznej i społecznej oraz lokali gminom, na których obszarze położone są przekazywane grunty albo spółdzielniom mieszkaniowym, których członkami są wszystkie osoby będące w dniu złożenia oferty przejęcia nieruchomości przez spółdzielnię najemcami lokali mieszkalnych położonych w przekazywanych nieruchomościach. Ustawa ta jednak nie nakładała ani na przedsiębiorstwo państwowe, ani na spółkę powstałą w drodze przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego obowiązku przekazania, a ponadto przekazanie mogło nastąpić pod określonymi warunkami.</p>
<p xml:id="div-10">Propozycje wykupu lokali mieszkalnych, na zasadach preferencyjnych, tj. dopuszczających obniżki cen rynkowych do 70%, ze strony ˝Orzeł Biały˝ S.A. oraz Agencji Nieruchomości ˝Orzeł˝ Sp. z o.o. otrzymało 920 najemców, a z propozycji skorzystało 511 najemców.</p>
<p xml:id="div-11">W związku ze sprzedażą Agencji Nieruchomości ˝Orzeł˝ Sp. z o. o. spółce HKS Sp. z o. o. zauważyć należy, iż zmienił się jedynie udziałowiec spółki. Agencja Nieruchomości ˝Orzeł˝ Sp. z o.o. nadal jest użytkownikiem wieczystym i ma prawo własności co do budynków. Procedura sprzedaży udziałów była jawna. W ˝Pulsie Biznesu˝, w miesięczniku o zasięgu ogólnopolskim ˝Polska Giełda Nieruchomości˝, jak i dwukrotnie w dzienniku ˝Rzeczpospolita˝ ukazały się ogłoszenia o zaproszeniu do składania pisemnych ofert na zakup udziałów. Ogłoszenia te spółka ˝Orzeł Biały˝ S.A. zamieściła również na swojej stronie internetowej. W wyniku przeprowadzonej procedury udziały zostały kupione przez HKS Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu.</p>
<p xml:id="div-12">Zgodę na zbycie posiadanych przez ˝Orzeł Biały˝ S.A. udziałów Agencji Nieruchomości ˝Orzeł˝ Sp. z o.o. udzieliło Walne Zgromadzenie ˝Orzeł Biały˝ S.A. w 2004 r. Ostateczne warunki zbycia (w tym ustalenie ceny nie niższej niż wynikająca z aktualnej wyceny biegłego rzeczoznawcy) zostały zatwierdzone przez Radę Nadzorczą Spółki. Reprezentant Skarbu Państwa w Radzie Nadzorczej ˝Orzeł Biały˝ S.A. nie sygnalizował Skarbowi Państwa ewentualnych nieprawidłowości, jakie miałyby dotyczyć przedmiotowej transakcji.</p>
<p xml:id="div-13">˝Orzeł Biały˝ S.A. w lipcu 2006 r. zbył udziały, które posiadał w Agencji Nieruchomości ˝Orzeł˝ Sp. z o.o., a stan prawny nieruchomości w czasie sprzedaży udziałów nie uległ zmianie. Prawa i uprawnienia lokatorów mieszkań będących w dyspozycji Agencji Nieruchomości ˝Orzeł˝ Sp. z o.o. są nadal regulowane tymi samymi przepisami, co przed datą zbycia udziałów.</p>
<p xml:id="div-14">Jednocześnie pragnę poinformować, iż jak wynika z informacji posiadanych przez Skarb Państwa, Prokuratura Rejonowa w Bytomiu odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie domniemanego popełnienia przestępstwa przez Zarząd ˝Orzeł Biały˝ S.A. odnośnie do sprzedaży mieszkań zakładowych z wniosku lokatorów budynku przy ulicy Chełmońskiego w Bytomiu.</p>
<p xml:id="div-15">Ponad powyższe pragnę zaznaczyć, iż Skarb Państwa jako akcjonariusz Spółki, posiadający 25,57-procentowy udział w kapitale zakładowym i 1 przedstawiciela w 5-osobowej Radzie Nadzorczej, nie ma faktycznych i formalnych możliwości wpływania na politykę właścicielską akcjonariusza wiodącego, jak również na decyzje Rady Nadzorczej, która działa jako organ kolegialny. Pozwalam sobie podkreślić fakt, iż Skarb Państwa nie dysponuje kompetencjami ustawowymi pozwalającymi wpływać na politykę inwestycyjną prywatnych, niezależnych podmiotów prawnych, jakim pozostaje również ˝Orzeł Biały˝ S.A. Ograniczenie kompetencji Skarbu Państwa tylko do takich, jakimi dysponują akcjonariusze mniejszościowi w spółkach prawa handlowego, wynika z ogólnie obowiązujących przepisów prawa. Ponadto zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i Statutu Spółki to Zarząd, powoływany przez Radę Nadzorczą, odpowiada za bieżące prowadzenie spraw Spółki i reprezentowanie jej na zewnątrz. Należy w tym miejscu podkreślić, iż zgodnie z K.s.h. Rada Nadzorcza nie ma prawa wydawania Zarządowi wiążących zaleceń co do prowadzenia spraw spółki i kompetencja ta nie przysługuje również Walnemu Zgromadzeniu, tj. akcjonariuszom, w tym Skarbowi Państwa.</p>
<p xml:id="div-16">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-17">Minister</p>
<p xml:id="div-18">Wojciech Jasiński</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 16 października 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>