text_structure.xml 7.13 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania Pana Mirosława Maliszewskiego, posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie sposobu pobierania opłat za gaz i prąd, przedstawiam następujące stanowisko.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tekst jedn. Dz.U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625, z późn. zm.), dalej zwanej ˝Prawem energetycznym˝, dostarczanie paliw gazowych lub energii elektrycznej następuje na podstawie umowy sprzedaży tych nośników energii i umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowy kompleksowej. W umowach tych powinny być zawarte co najmniej elementy określone w ww. ustawie, do których zalicza się m.in. cenę, stawki opłat lub grupy taryfowe stosowane w rozliczeniach i warunki wprowadzania w nich zmian oraz sposób rozliczeń za dostarczane paliwa gazowe lub energię elektryczną. Do umów tych mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące sprzedaży rzeczy (art. 555 ustawy Kodeks cywilny). Za dostarczane paliwa gazowe lub energię elektryczną i świadczone usługi przedsiębiorstwa energetyczne pobierają opłaty ustalane w zatwierdzanych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (zwanego dalej ˝Prezesem URE˝) taryfach. W myśl art. 45 ust. 1 Prawa energetycznego Prezes URE, zatwierdzając przedstawione przez przedsiębiorstwa energetyczne taryfy dla paliw gazowych lub energii powinien zapewnić:</p>
        <p xml:id="div-3">1) pokrycie kosztów uzasadnionych działalności gospodarczej przedsiębiorstw energetycznych w zakresie wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, dystrybucji lub obrotu paliwami gazowymi i energią oraz magazynowania, skraplania lub regazyfikacji paliw gazowych, wraz z uzasadnionym zwrotem z kapitału zaangażowanego w tę działalność;</p>
        <p xml:id="div-4">2) pokrycie kosztów uzasadnionych ponoszonych przez operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych w związku z realizacją ich zadań;</p>
        <p xml:id="div-5">3) ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym poziomem cen i stawek opłat.</p>
        <p xml:id="div-6">Szczegółowe zasady rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi regulowane są rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi (Dz.U. z 2004 r., Nr 277, poz. 2750). Zgodnie z § 36 ust. 1 ww. rozporządzenia przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się obrotem paliwami gazowymi dokonuje rozliczeń za pobrane paliwa gazowe z odbiorcami pobierającymi paliwa gazowe w ilości do 10 m3/h dla gazu ziemnego wysokometanowego lub do 25 m3/h dla gazu ziemnego zaazotowanego na podstawie wskazań układu pomiarowego, w okresach rozliczeniowych ustalonych w taryfie lub w umowie sprzedaży paliw gazowych. Rozliczenie z odbiorcami odbywa się w okresach rozliczeniowych nie dłuższych niż 12 miesięcy (§ 36 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi). W § 36 ust. 2 znajduje się natomiast zapis pozwalający na pobieranie opłat w oparciu o prognozowane zużycie gazu.</p>
        <p xml:id="div-7">Kwestię dokonywania rozliczeń w zakresie opłat za energię elektryczną reguluje z kolei rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz.U. z 2004 r., Nr 105, poz. 1114). Zgodnie z § 35 ust. 1 ww. rozporządzenia rozliczeń z odbiorcami za dostarczaną energię elektryczną i świadczone usługi przesyłowe dokonuje się w okresach rozliczeniowych ustalonych w taryfie. Okres rozliczeniowy nie powinien być dłuższy niż dwa miesiące, a dla odbiorców zaliczanych do V grupy przyłączeniowej (podmioty przyłączane bezpośrednio do sieci rozdzielczej, o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV oraz mocy przyłączeniowej nie większej niż 40 kW i prądzie znamionowym zabezpieczenia przedlicznikowego nie większym niż 63 A) nie może być dłuższy niż rok. Jeżeli okres rozliczeniowy jest dłuższy niż miesiąc, w okresie tym mogą być pobierane opłaty za energię elektryczną w wysokości określonej na podstawie prognozowanego zużycia energii elektrycznej w tym okresie (§ 35 ust. 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną).</p>
        <p xml:id="div-8">Warto podkreślić, iż zarówno w przypadku gazu ziemnego, jak i energii elektrycznej, pobieranie opłat na podstawie prognozowanego ich zużycia ma charakter fakultatywny, zaś strony umowy sprzedaży energii elektrycznej lub gazu ziemnego, zgodnie z normą art. 5 Prawa energetycznego i zasadą swobody umów wyrażoną w Kodeksie cywilnym, mogą same określić sposób prowadzenia rozliczeń za dostarczaną energię elektryczną lub gaz ziemny.</p>
        <p xml:id="div-9">W związku z powyższym pragnę poinformować, że obowiązujący obecnie system pobierania opłat i wystawiania faktur za okres dłuższy niż miesiąc jest zgodny z obowiązującymi przepisami, a jego stosowanie związane jest z minimalizacją kosztów zakładów energetycznych, które zgodnie z umowami muszą dotrzymywać kontraktowych warunków w zakresie ilości, jakości, niezawodności i ciągłości dostarczania energii wobec swoich odbiorców. Należy przy tym wspomnieć, że przedsiębiorstwa energetyczne, kupując energię elektryczną lub gaz ziemny oraz usługi przesyłowe dla swoich odbiorców, muszą również rozliczać się ze swoimi dostawcami w terminach ściśle określonych umowami, na co muszą mieć zabezpieczone środki.</p>
        <p xml:id="div-10">Minimalizacja kosztów w niniejszym przypadku wyraża się w ten sposób, że prowadzenie rozliczeń w okresach rozliczeniowych dłuższych niż miesiąc zmniejsza częstotliwość odczytywania wskazań układów pomiarowo-rozliczeniowych i wystawiania faktur przez zakład energetyczny. Jak wiadomo, koszty odczytywania i wystawiania faktur, jako koszty uzasadnione, pokrywane są przez klientów w formie tzw. opłat abonamentowych, które w przypadku comiesięcznego odczytywania i wystawiania faktur uległyby zwiększeniu.</p>
        <p xml:id="div-11">Należy jednocześnie stwierdzić, że nie ma żadnych przeciwwskazań, aby w ramach obowiązujących systemów rozliczeń przedsiębiorstwa energetyczne dopuszczały możliwość comiesięcznego rozliczania opłat za dostarczaną energię elektryczną lub gaz ziemny.</p>
        <p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-13">Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów</p>
        <p xml:id="div-14">Cezary Banasiński</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 23 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>