text_structure.xml
4.04 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Maeszałku! Odpowiadając na przekazane przy piśmie z dnia 19 września 2006 r. zapytanie Pana Posła Adama Szejnfelda w sprawie niejednolitej interpretacji przepisów dotyczących zwolnienia z podatku od osób fizycznych przychodów żołnierzy, odbywających służbę poza granicami kraju, uprzejmie informuję.</p>
<p xml:id="div-2">Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2003 r., wolne od podatku dochodowego były należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom i pracownikom cywilnym jednostek wojskowych użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom, a także należności pieniężne wypłacone żołnierzom, policjantom i pracownikom pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.</p>
<p xml:id="div-3">Minister Finansów już w 2001 r. dostrzegł potrzebę zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez podległe mu organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej w zakresie stosowania cytowanego wyżej zwolnienia przedmiotowego. Dlatego też, Minister Finansów działając na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2006 r., Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2001 r., wydał urzędową interpretację przepisu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej wykładni (pismo z dnia 14 grudnia 2001 r., Nr PB5/RB-033-165-2067/01) uznano, iż zastosowanie przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących dwóch przesłanek:</p>
<p xml:id="div-4">- wypłacone należności pieniężne muszą być bezpośrednio związane z użyciem wymienionych w tym przepisie osób poza granicami państwa,</p>
<p xml:id="div-5">- należności te muszą wynikać z celów określonych w zwolnieniu.</p>
<p xml:id="div-6">W konsekwencji oznacza to, iż omawiane zwolnienie podatkowe nie miało zastosowania do wynagrodzeń (uposażeń) policjantów, żołnierzy i pracowników cywilnych wynikających ze stosunku służbowego lub stosunku pracy.</p>
<p xml:id="div-7">A zatem stanowisko Ministra Finansów w przedmiotowej sprawie, było znane organom podatkowym oraz organom kontroli skarbowej od połowy grudnia 2001 r. Warto zauważyć, iż instytucja urzędowej interpretacji przepisów, określona w powołanym wyżej art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, jest jedynym przewidzianym przez prawo podatkowe dla Ministra Finansów sposobem, na zaprezentowanie organom podatkowym stanowiska w zakresie interpretacji przepisów podatkowych. Jednakże, Trybunał Konstytucyjny, w wyroku z dnia 11 maja 2004 r., sygn. akt K 4/03, stwierdził, że interpretacje dokonywane przez Ministra Finansów nie wiążą organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Zatem to z powyższego, obok odmienności zaistniałych stanów faktycznych, może wynikać zróżnicowanie w orzecznictwie pomiędzy organami podatkowymi, o czym wspomina Pan Poseł w interpelacji.</p>
<p xml:id="div-8">Odnosząc się zaś do orzeczeń sądów administracyjnych należy podkreślić, iż nie stanowią one powszechnie obowiązującego prawa, lecz wiążą wyłącznie w sprawie, w której zapadły.</p>
<p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-11">Jarosław Neneman</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 3 października 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>