text_structure.xml
5.17 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka, znak SPS-024-1692/06 z dnia 19 września 2006 r., dotyczące zapytania Pana Posła Zbigniewa Pacelta, w sprawie podziału środków finansowych w ramach Programu Rozwój Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW 2007-2013) w ramach szacowanych limitów środków dla każdego województwa, przekazuję następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Pismem z dnia 27 marca 2006 r., znak: ROW/ws/rz-823/2273/06 przesłana została prośba do wszystkich samorządów województw w sprawie ustosunkowania się do propozycji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczącej wstępnego wyboru niektórych działań, które mogłyby być w przyszłości ujęte w ramach ˝kopert regionalnych˝, wraz z propozycją wstępnego szacunku budżetów dla tych działań. Załącznikiem do tego pisma (na płycie CD) był zarówno projekt PROW 2007-2013, jak i zestawienie tych działań wraz ze wstępnymi założeniami co do wielkości środków, jakie mogłyby zostać przeznaczone łącznie na realizację wyżej wspomnianych działań w poszczególnych województwach.</p>
<p xml:id="div-3">W piśmie tym informowaliśmy, iż są to tylko wstępne propozycje resortu rolnictwa co do podziału środków finansowych w ramach tzw. kopert regionalnych, a przygotowane przez samorządy województw propozycje posłużą nam do dalszej dyskusji na temat ostatecznego kształtu PROW 2007-2013, jak też podziału środków finansowych na województwa.</p>
<p xml:id="div-4">Wstępne założenia co do wielkości środków przypadających na każde województwo dla działań, które mogą być regionalizowane, oparto na wypracowanej w MRiRW metodzie, która pozwala na dokonanie podziału środków na poszczególne województwa przy użyciu wskaźników i wag wielokrotnych, uwzględniających czynniki demograficzne, ekonomiczne i przyrodnicze, charakteryzujące poszczególne województwa, oraz udział poszczególnych działań w łącznym budżecie PROW 2007-2013. Rozwiązanie to pozwoliło, na etapie konsultacji PROW 2007-2013, wyszacować wysokość środków przeznaczonych na poszczególne działania PROW 2007-2013, w ramach wstępnie określonych limitów środków dla każdego województwa, z możliwością ewentualnej rezygnacji z niektórych działań i alokowania powstałej nadwyżki na działania istotne z punktu widzenia identyfikowanych potrzeb w województwie. Proponowane rozwiązanie zakładało podział środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) - wkład UE, bez uwzględnienia wkładu krajowego. Poziom niezbędnego udziału środków krajowych jest uzależniony od ostatecznego kształtu PROW 2007-2013 i zostanie oszacowany w końcowej fazie uzgodnień.</p>
<p xml:id="div-5">Ponadto uprzejmie informuję, iż w dniu 27 kwietnia 2006 r. w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, podczas ogólnokrajowej konferencji poświęconej konsultacjom Krajowego Planu Strategicznego Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 oraz Programu Rozwój Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zaprezentowana została ww. metoda podziału środków finansowych. Równocześnie przekazano wszystkim przedstawicielom województw ekspertyzę dotyczącą przyjętych algorytmów i metodologię podziału środków finansowych w ramach ˝kopert regionalnych˝. W wersji elektronicznej wyżej wspomnianego dokumentu, w miarę dalszych prac nad Programem, istnieje możliwość wprowadzenia dodatkowych wskaźników, wag oraz innych danych dla poszczególnych działań oraz województw, co po przeliczeniu określi kwotę przyznaną dla województwa w ramach ˝kopert regionalnych˝ poszczególnych działań PROW 2007-2013, których wdrażanie będzie zregionalizowane.</p>
<p xml:id="div-6">Tak więc, ustosunkowując się do pytań zawartych w zapytaniu, alokacji tych, co już podkreślano niejednokrotnie w korespondencji z władzami poszczególnych województw, nie należy traktować jako ostatecznych, ponieważ procedura akceptacji ˝kopert regionalnych˝ podlegać będzie podobnej procedurze, jaką stosowano w przypadku Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006˝.</p>
<p xml:id="div-7">Zastosowany na etapie konsultacji PROW 2007-2013 algorytm wskazywał jedynie na możliwą szacunkową kwotę alokacji. Brak takiej informacji ze strony MRiRW spowodowałby, że propozycje województw odnośnie do potrzeb finansowych po ich zsumowaniu mogłyby przekroczyć przykładowo 10-krotnie alokacje dla PROW 2007-2013. Skutkowałoby to tym, że wartość takiej informacji, która miała posłużyć wyszacowaniu alokacji dla działań i osi priorytetowych PROW 2007-2013, byłaby bezużyteczna.</p>
<p xml:id="div-8">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-9">Henryk Kowalczyk</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 6 października 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>