text_structure.xml 4.11 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo nr SPS-024-1689/06 z dnia 19 września 2006 r. dotyczące zapytania Pana Posła Zbigniewa Pacelta w sprawie propozycji wprowadzenia do szkół wychowania patriotycznego, uprzejmie wyjaśniam:</p>
        <p xml:id="div-2">Kształcenie i wychowanie uczniów w szkołach odbywa się na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-3">To prawda, że zarówno cele edukacyjne, treści i zadania szkoły określone podstawą programową obejmują zagadnienia dotyczące wychowania patriotycznego, takie jak ojczyzna - symbole i święta narodowe, wybrane wytwory kultury, sztuki, techniki, baśnie, opowiadania i legendy narodowe oraz z własnego regionu.</p>
        <p xml:id="div-4">Celem wychowania patriotycznego jest pogłębienie przynależności do wspólnoty narodowej i szacunku do własnego państwa z uszanowaniem innych narodów i państw.</p>
        <p xml:id="div-5">Zadaniem szkoły jest:</p>
        <p xml:id="div-6">- uświadamianie uczniom, że wspólnoty takie, jak: rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki,</p>
        <p xml:id="div-7">- stawianie wymagań w zakresie właściwej postawy uczniów wobec godła i hymnu państwowego oraz w czasie uroczystości szkolnych i państwowych,</p>
        <p xml:id="div-8">- pomoc w rozpoznawaniu własnych praw i obowiązków, a także norm i wartości demokratycznych stosowanych w życiu społecznym na poziomie grupy rówieśniczej, społeczności szkolnej i społeczności lokalnej,</p>
        <p xml:id="div-9">- ukazywanie praktycznych zasad i procedur demokratycznych w społeczności szkolnej, a także destrukcyjnego charakteru zachowań naruszających normy życia publicznego (korupcja, przedkładanie interesu partii czy grupy interesów nad interes państwa),</p>
        <p xml:id="div-10">- kształtowanie postaw prospołecznych i obywatelskich.</p>
        <p xml:id="div-11">Uczniowie poznają w szkołach prawa i obowiązki obywatela, ustrój państwa polskiego i innych państw, strukturę władzy samorządów terytorialnych, normy i wartości demokratyczne. Tożsamość narodowa jest istotą wychowania obywatelskiego w szkołach.</p>
        <p xml:id="div-12">Nauczanie treści dotyczących edukacji patriotycznej i obywatelskiej, kształtowanie szacunku do własnego państwa odbywa się na wszystkich szczeblach edukacyjnych, począwszy od wychowania przedszkolnego, poprzez szkołę podstawową, gimnazjum do szkoły ponadgimnazjalnej włącznie.</p>
        <p xml:id="div-13">W związku z powyższym Ministerstwo Edukacji Narodowej nie przewiduje wprowadzenia do szkół odrębnego przedmiotu: wychowanie patriotyczne. Natomiast przewiduje się poszerzenie szkolnych programów wychowawczych o treści i formy wychowania patriotycznego z uwzględnieniem możliwości organizacyjnych szkoły oraz specyfiki regionu. Przygotowywany obecnie program wychowania patriotycznego ma pomóc szkołom w realizacji zadań związanych z zachowaniem pamięci historycznej, z wprowadzaniem uczniów w świat wartości wynikających z dziedzictwa kulturowego narodu polskiego, z kształtowaniem i utrwalaniem tożsamości narodowej.</p>
        <p xml:id="div-14">Wychowanie jest bowiem procesem integralnym i kształtowanie postaw patriotycznych uczniów musi odbywać się na wszystkich zajęciach edukacyjnych w szkole.</p>
        <p xml:id="div-15">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-16">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-17">Sławomir Kłosowski</p>
        <p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 6 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>