text_structure.xml 5.69 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 19 września 2006 r., znak: SPS-024-1688/06, przy którym przesłane zostało zapytanie Pana Posła Zbigniewa Pacelta z dnia 4 września 2006 r. w sprawie podatku akcyzowego na gaz płynny służący do napędu pojazdów samochodowych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Gaz płynny do napędu pojazdów samochodowych (LPG), traktowany jako substytut benzyn silnikowych, uznawany jest za mniejsze zagrożenie dla środowiska ze względu na niższe wskaźniki emisji szkodliwych produktów spalania w porównaniu z paliwami benzynowymi. Dlatego też, ze względów ekologicznych, stosowane rozwiązania systemowe odróżniają tego rodzaju paliwo od innych, mniej przyjaznych dla środowiska, co znajduje wyraz m.in. w relatywnie niższym opodatkowaniu autogazu podatkiem akcyzowym.</p>
        <p xml:id="div-3">Aktualnie obowiązująca stawka podatku akcyzowego na gaz płynny służący do napędu pojazdów samochodowych, która wynosi 695 zł/1.000 kg, jest znacznie niższa od stawek akcyzy dla tradycyjnych paliw silnikowych.</p>
        <p xml:id="div-4">Należy podkreślić, iż ponad 80% zużycia gazu płynnego w Polsce zaspokaja import tego produktu, głównie ze Wschodu. Polscy producenci (PKN Orlen S.A., Grupa Lotos S.A. oraz PGNIG S.A.) posiadają jedynie kilkunastoprocentowy udział w tym rynku. Stąd też poziom cen gazu płynnego do celów napędowych jest w znacznej mierze wypadkową sytuacji na rynkach światowych.</p>
        <p xml:id="div-5">Obserwowane od kilku miesięcy korzystne relacje cen LPG do cen benzyn silnikowych wpłynęły, bez wątpienia, na umocnienie pozycji autogazu na rynku paliw silnikowych.</p>
        <p xml:id="div-6">Odnosząc się do poruszonych w zapytaniu kwestii, pragnę poinformować, iż resort finansów przygotował projekt ustawy o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006-2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Przedmiotowy projekt zakłada wprowadzenie szeregu regulacji prawnych, w tym nowelizację art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.). Zmiana polega m.in. na podwyższeniu maksymalnej stawki akcyzy na gaz płynny i metan używane do napędu pojazdów samochodowych z kwoty 700,00 zł/1.000 kg do poziomu 1.100 zł/1.000 kg gotowego wyrobu. Regulacja ta ma na celu dążenie do ustalania właściwych relacji w opodatkowaniu benzyny i gazu płynnego służących do napędu pojazdów samochodowych.</p>
        <p xml:id="div-7">Jeżeli zaproponowana nowelizacja art. 65 ust. 1 ww. ustawy zostanie przyjęta przez Sejm, Minister Finansów, korzystając z delegacji ustawowej, w drodze rozporządzenia dokona obniżenia stawki akcyzy na gaz płynny służący do napędu pojazdów samochodowych do poziomu 1.000 zł/1.000 kg. Należy podkreślić, iż proponowana stawka akcyzy na gaz do napędu pojazdów samochodowych, w przeliczeniu na litry, wyniosłaby 562 zł za 1.000 litrów. Zatem stawka ta zachowa swój proekologiczny charakter, będzie bowiem i tak dużo niższa od stawki akcyzy dla benzyny bezołowiowej wynoszącej obecnie 1.315 zł/1.000 litrów.</p>
        <p xml:id="div-8">Można oszacować, iż ewentualny wzrost stawki akcyzy na tzw. autogaz wyniesie 17 gr na litrze tego paliwa, zaś łącznie z podatkiem VAT około 20 gr na litrze.</p>
        <p xml:id="div-9">Przewiduje się, iż podwyżka cen autogazu z tego tytułu, przy rosnących cenach benzyn silnikowych, nie powinna mieć istotnego wpływu na ilość montowanych instalacji gazowych w samochodach, bowiem pomimo niewielkiego zmniejszenia konkurencyjności tego paliwa zostanie utrzymana znacząca różnica w bieżących kosztach eksploatacji samochodu na korzyść autogazu.</p>
        <p xml:id="div-10">Należy podkreślić, iż decyzje w zakresie rozwiązań technicznych (rodzaj silnika, jego pojemność, parametry eksploatacyjne) czy też wyposażenia wszystkich kupowanych w Polsce, importowanych bądź nabywanych wewnątrzwspólnotowo samochodów pozostają indywidualną sprawą ich nabywców, podobnie jak decyzje w zakresie montażu w samochodach instalacji gazowych. Każdy, kto kupuje i użytkuje samochód, bez względu na jego przeznaczenie, powinien zdawać sobie sprawę z faktu, iż koszty jego eksploatacji mogą ulec zmianie. Na ceny paliw mają wpływ nie tylko stawki podatku akcyzowego, ale przede wszystkim sytuacja na światowych rynkach tych wyrobów. Rząd nigdy nie prowadził akcji propagandowej mającej na celu zachęcanie właścicieli pojazdów do montażu instalacji gazowych, stąd zarzut ˝oszukania użytkowników LPG˝ jest całkowicie bezzasadny. Podobnie jak dyskusyjna teza Pana Posła w zakresie wpływu ewentualnego wzrostu akcyzy na LPG na rezygnację przedsiębiorców z tworzenia dodatkowych miejsc pracy dla bezrobotnych.</p>
        <p xml:id="div-11">W związku z tym, iż w chwili obecnej projekt ustawy znajduje się w Komisji Finansów Publicznych, wszelkie zmiany w tym projekcie mogą być wprowadzane wyłącznie na gruncie prac parlamentarnych.</p>
        <p xml:id="div-12">Wyrażam przekonanie, że udzielona odpowiedź satysfakcjonuje Pana Posła.</p>
        <p xml:id="div-13">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-14">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Jarosław Neneman</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 4 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>