text_structure.xml 7.75 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Jarosława Jagiełły, przesłane przy piśmie Pana Marka Kotlinowskiego, wicemarszałka Sejmu, z dnia 19 września 2006 r., znak: SPS-024-1681/06, w sprawie wyczerpania limitu zakontraktowanych z NFZ usług medycznych na oddziałach kardiologii i alergologii dziecięcej Szpitala im. Mikołaja Kopernika w Łodzi, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Mając na uwadze poruszoną w piśmie Pana Posła kwestię dotyczącą trudnej sytuacji finansowej Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. M. Kopernika w Łodzi oraz możliwości przekazania przez Ministerstwo Zdrowia oraz Narodowy Fundusz Zdrowia dodatkowych środków finansowych na jego prawidłowe działanie, uprzejmie informuję, iż zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz.408 ze zm.) organ, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, może przyznać mu dotacje budżetowe między innymi w zakresie realizacji zadań z zakresu inwestycji, w tym zakupu aparatury i sprzętu medycznego oraz realizacji programów zdrowotnych oraz promocji zdrowia. Zadania realizowane przez organy założycielskie zakładów opieki zdrowotnej mogą być również wspierane ze środków budżetu państwa w ramach kontraktu wojewódzkiego.</p>
        <p xml:id="div-3">Ponadto znaczne możliwości poprawy sytuacji finansowo-ekonomicznej zakładów opieki zdrowotnej stworzyła ustawa z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 78, poz. 684 ze zm.).</p>
        <p xml:id="div-4">Natomiast w zakresie zainteresowania, jak i kompetencji Narodowego Fundusz Zdrowia, pozostaje zabezpieczenie świadczeniobiorcom dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, poprzez zawieranie umów ze świadczeniodawcami, które realizowane są w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, ze zm.) oraz aktów wykonawczych do ww. ustawy oraz zarządzeń prezesa NFZ dotyczących postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych rodzajach i zakresach.</p>
        <p xml:id="div-5">Zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, fundusz jest obowiązany zapewnić równe traktowanie podmiotów ubiegających się o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej i prowadzić postępowanie w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji.</p>
        <p xml:id="div-6">Mając na uwadze poruszone przez Pana Posła kwestie wskazujące na trudności w zabezpieczeniu dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu kardiologii oraz alergologii dziecięcej przez ww. świadczeniodawcę, uprzejmie informuję, że minister zdrowia w ramach nadzoru sprawowanego nad działalnością Narodowego Funduszu Zdrowia wystąpił do Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o stanowisko w przedmiotowej sprawie, w tym o informacje dotyczące możliwości zabezpieczenia świadczeń z wymienionych zakresów przez innych świadczeniodawców.</p>
        <p xml:id="div-7">Zgodnie z przekazanymi przez fundusz informacjami w 2006 r. świadczenia z zakresu alergologii dziecięcej zostały zakontraktowane nie tylko w oddziale alergologii dla dzieci Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. M. Kopernika w Łodzi, ale również w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego Nr 4 im. Marii Konopnickiej w Łodzi oraz Instytucie Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi, na łączną kwotę 2 823 643,40 zł. (w 2005 r. kwota ta wynosiła 2 802 999,20 zł.).</p>
        <p xml:id="div-8">Odnosząc się natomiast do świadczeń z zakresu kardiologii, uprzejmie informuję, iż zgodnie z danymi Łódzkiego OW NFZ zostały one zakontraktowane w 2006 r. w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. M. Kopernika w Łodzi oraz u osiemnastu innych świadczeniodawców na terenie województwa łódzkiego (w tym dziewięciu z terenu Łodzi) na łączną kwotę 69 982 300,00 zł. (w 2005 r. kwota ta wynosiła 68 733 556,50 zł.).</p>
        <p xml:id="div-9">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż zgodnie z opinią Łódzkiego OW NFZ świadczenia z zakresu kardiologii interwencyjnej u kilku świadczeniodawców z terenu województwa łódzkiego zabezpieczone są we właściwy sposób.</p>
        <p xml:id="div-10">Mając na uwadze zawartą w piśmie Pana Posła informację, iż Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. M. Kopernika w Łodzi jest jedynym w województwie ośrodkiem, który prowadzi diagnostykę i leczenie mukowiscydozy, uprzejmie informuję, iż zgodnie z danymi Łódzkiego OW NFZ przedmiotowe świadczenia w systemie leczenia stacjonarnego udzielane są również przez Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 4 im. M. Konopnickiej w Łodzi oraz Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 1 im. N. Barlickiego w Łodzi. W systemie leczenia ambulatoryjnego, świadczenia opieki zdrowotnej dla osób z mukowiscydozą udzielane są w Poradni Leczenia Mukowiscydozy w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. M. Kopernika w Łodzi.</p>
        <p xml:id="div-11">Ponadto odnosząc się do kwestii środków finansowych przeznaczanych na świadczenia opieki zdrowotnej, uprzejmie informuję, iż zgodnie z § 19 rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 6 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 197, poz. 1643) na wniosek świadczeniodawcy, który zawarł z dyrektorem danego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia umowy, na co najmniej dwa rodzaje świadczeń określonych w ww. rozporządzeniu, składany po upływie kwartału kalendarzowego, istnieje możliwość zmiany zawartych umów polegających na zwiększeniu kwoty zobowiązania ustalonej dla jednego lub kilku rodzajów świadczeń i jednoczesnym zmniejszeniu kwoty zobowiązania za ten kwartał ustalonej dla pozostałych rodzajów świadczeń. Zmiany umów nie mogą spowodować zmniejszenia kwot zobowiązań ustalonych dla poszczególnych zakresów świadczeń w ramach danego rodzaju świadczeń o więcej niż 20% dla danego zakresu świadczeń określonych w umowach na pierwszy dzień okresu rozliczeniowego. Zatem oznacza to, że w przypadku wykorzystania przez świadczeniodawcę środków finansowych przewidzianych w umowie na realizację określonego zakresu świadczeń opieki zdrowotnej ma on możliwość wystąpienia z wnioskiem do dyrektora właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ o przesunięcie środków w ramach zawartych umów z tych zakresów świadczeń, w których pozostają one niewykorzystane, na te zakresy, w których potrzeby w trakcie realizacji umowy okazały się większe.</p>
        <p xml:id="div-12">Jednocześnie uprzejmie informuje, iż Łódzki OW NFZ, mając na uwadze sytuację dotyczącą zabezpieczenia dostępu do świadczeń z zakresu alergologii dziecięcej w na terenie województwa łódzkiego, wystąpił z prośbą do prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o umożliwienie przeprowadzenia postępowania w celu zakupu świadczeń z zakresu alergologii dziecięcej, na odpowiedź, którego obecnie oczekuje.</p>
        <p xml:id="div-13">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-14">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 18 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>