text_structure.xml 3.93 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem Pana Posła Jacka Tomczaka w sprawie wsparcia dla inicjatywy utworzenia Polskiej Misji w Londynie przez Fundację Pomocy Wzajemnej ˝Barka˝ przekazuję następujące informacje:</p>
        <p xml:id="div-2">Sprawa możliwości udzielenia pomocy Fundacji była już kilkakrotnie przedmiotem analizy. Działania na rzecz Polaków prowadzone w ramach proponowanej inicjatywy przez polską organizację pozarządową mogą okazać się bardziej skuteczne niż działania organizacji zagranicznych z uwagi na ułatwioną możliwość dotarcia do polskich obywateli, nawiązania z nimi kontaktu i zbudowania ich zaufania. Istotna może się tu okazać podjęta już przez Fundację współpraca z dwiema brytyjskimi organizacjami pozarządowymi. Wydaje się, że przydatne byłoby również nawiązanie współpracy lub uzyskanie wsparcia władz brytyjskich, które mogłyby udzielić stosownych informacji odnośnie warunków działania na rynku brytyjskim i możliwych środków finansowania.</p>
        <p xml:id="div-3">Należy zaznaczyć, iż proponowane przez Fundację zadania Misji, takie jak pomoc Polakom w rozwiązywaniu trudności związanych z pracą i pobytem w Anglii, są przede wszystkim zadaniami władz publicznych lub organizacji pozarządowych działających w tym kraju. Publiczne służby zatrudnienia, w tym zwłaszcza EURES, są skutecznymi narzędziami pośrednictwa pracy i źródłami informacji dla osób, które decydują się skorzystać z gwarantowanej prawem wspólnotowym swobody przepływu pracowników pozwalającej obywatelowi państwa członkowskiego UE na dokonanie wyboru kraju zatrudnienia. MPiPS włącza się również w to zadanie poprzez prowadzenie szerokiej kampanii informacyjnej nt. dostępu do rynków pracy i warunków zatrudnienia w innych państwach członkowskich. Powyższe informacje są dostępne w Polsce. Ministerstwo wielokrotnie zachęca polskich obywateli do zapoznania się z podstawowymi informacjami dotyczącymi warunków życia i pracy w państwach członkowskich UE, aby w ten sposób zapobiec rozczarowaniu i ewentualnym ryzykom towarzyszącym wyjazdom bez odpowiedniego przygotowania.</p>
        <p xml:id="div-4">Natomiast z dokonanej analizy wydatków budżetowych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, jak również wydatków w ramach planu finansowego Funduszu Pracy wynika, iż udzielanie systematycznego wsparcia finansowego dla przedmiotowej inicjatywy nie jest obecnie możliwe.</p>
        <p xml:id="div-5">W roku 2006, z uwagi na uwarunkowania budżetowe, nastąpiło ograniczenie środków na zadania realizowane przez Ministerstwo w stosunku do lat ubiegłych. Przewidywane w budżecie państwa wydatki skierowane są przede wszystkim na realizację nałożonych na resort niezbędnych zadań. Nie ulega wątpliwości, że przy notowanej skali migracji wydatki na udzielanie postulowanej pomocy byłyby zbyt duże i stanowiłyby precedens. Przy permanentnym deficycie budżetu państwa, związanym między innymi z finansowaniem świadczeń społecznych na terenie Polski, ustanowienie tego rodzaju wydatków na świadczenia za granicą nie jest możliwe.</p>
        <p xml:id="div-6">Również z uwagi na aktualny stan prawny wynikający z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.) brak jest podstaw do przekazania dotacji dla organizacji i instytucji pozarządowych ze środków Funduszu Pracy.</p>
        <p xml:id="div-7">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Kazimierz Kuberski</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 18 października 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>