text_structure.xml 9.86 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Odpowiadając na pismo, nr SPS-023-1663/06, z dnia 7 września br., przekazujące zapytanie posła Jerzego Szmajdzińskiego w sprawie zwiększenia środków finansowych przeznaczonych na ochronę przeciwpowodziową Jeleniej Góry, przedstawiam poniższe informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">1. W zakresie wykonania robót udrożnieniowych koryta rzeki Kamiennej na odcinku od jej ujścia do zbiornika Sobieszów.</p>
        <p xml:id="div-3">Temat udrożnienia rzeki Kamiennej wraz z przeprowadzeniem niezbędnych zabiegów hydrotechnicznych koryta i doliny w celu poprawy zabezpieczenia przeciwpowodziowego na odcinku od ujścia zbiornika przeciwpowodziowego Sobieszów w Jeleniej Górze powraca każdorazowo po przejściu wezbrań powodziowych od roku 1997 do ostatniego z sierpnia br. Prezydent Miasta Jeleniej góry wystąpił z pismem z dnia 08.04.2002 r. do Dyrektora RZGW we Wrocławiu z inicjatywą współpracy w zakresie wykonania udrożnienia koryta rzeki Kamiennej w Jeleniej górze jako zadania wspólnego. W związku z tym RZGW we Wrocławiu zleciło w roku 2003 wykonanie projektu pn.: ˝Projekt budowlano-wykonawczy na udrożnienie koryta rzeki Kamiennej w m. Jeleniej górze na odcinku od ujścia do zbiorniku przeciwpowodziowego Sobieszów, o długości 10 km, w aspekcie zabezpieczenia przeciwpowodziowego˝ Pracowni Projektowej Budownictwa Wodnego JUKS we Wrocławiu.</p>
        <p xml:id="div-4">Wykonane opracowanie wskazuje niezbędne perspektywiczne zabiegi hydrotechniczne związane z ochroną przeciwpowodziową miasta Jeleniej Góry. Zadanie to jednak ze względu na znaczne ograniczenia środków finansowych na usuwanie skutków powodzi przewidzianych dla RZGW do dnia dzisiejszego nie zostało zrealizowane. Wezbranie powodziowe z sierpnia 2006 r. potwierdza jednak pilną konieczność zrealizowania w pełnym zakresie robót ujętych w powyższym opracowaniu. Wody powodziowe rzeki Kamiennej na wielu odcinkach przelały się ponad korony istniejących umocnień, zalewając ulice i budynki mieszkalne. Jedną z przyczyn takiego stanu jest wypłycenie koryta rzeki, duża ilość namulisk, drzew oraz zakrzaczeń, utrudniających swobodny przepływ wód powodziowych. Zadanie to zostało ujęte w projekcie budżetu państwa na rok 2007.</p>
        <p xml:id="div-5">2. W zakresie możliwości budowy automatycznego monitoringu stanu wód na rzekach oraz potokach w Kotlinie Jeleniogórskiej.</p>
        <p xml:id="div-6">Funkcjonujący w IMGW krajowy system osłony przeciwpowodziowej na obszarze Kotliny Jeleniogórskiej ograniczony jest do 8 posterunków sygnalizujących wartości opadów i do 7 posterunków wodowskazowych sygnalizujących stany wody na rzece Bóbr, Kamiennej i ujściowych odcinkach Łomnicy i Kamienicy. Nie zapewnia on pełnej osłony terenów i miejscowości leżących nad ciekami górskimi i podgórskimi.</p>
        <p xml:id="div-7">Biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu, częstość występowania gwałtownych powodzi oraz bardzo krótkie czasy wystąpienia kulminacji fal od maksymalnego natężenia deszczu, czasy przyboru wody w ciekach i czasy przemieszczania się kulminacji fal nie umożliwiają strukturom kryzysowym na prowadzenie właściwych działań w zakresie ochrony przeciwpowodziowej. Na obszarze Kotliny Jeleniogórskiej uzupełnieniem krajowego systemu powinien być lokalny, zautomatyzowany system wczesnego ostrzegania przed powodziami. Pozwoli on na automatyczne dokonywanie pomiarów i ich przesyłanie, a także wysyłanie sygnałów alarmowych do mieszkańców.</p>
        <p xml:id="div-8">Na przełomie 2005/2006 r. w tym kierunku już zostały poczynione wstępne prace. Na zlecenie Zarządu Powiatu Jeleniogórskiego w Instytucie Meteorologii i Gospodarki Wodnej Oddziału we Wrocławiu zostało wykonane opracowanie pt. ˝Koncepcja Lokalnego Systemu Osłony Przeciwpowodziowej Kotliny Jeleniogórskiej˝. W opracowanej ˝Koncepcji...˝ wskazano podstawy merytoryczne budowy Lokalnego Systemu Osłony Przeciwpowodziowej Kotliny Jeleniogórskiej (LSOPKJ). Określono strukturę systemu, propozycje rozwiązań organizacyjnych i technicznych oraz podano wytyczne do celów projektowych i wykonawczych, które posłużą do sprecyzowania zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia publicznego na etapie przystąpienia do inwestycji. Przedstawiono wskazówki do założeń eksploatacyjnych, które będą musiały być uwzględnione po zakończeniu fazy realizacji technicznej systemu.</p>
        <p xml:id="div-9">Przy projektowaniu sieci obserwacyjno-pomiarowej Lokalnego Systemu Osłony Przeciwpowodziowej Kotliny Jeleniogórskiej za podstawowe kryteria przyjęto te, które określone są wymogami Państwowej Służby Hydrologiczno-Meteorologicznej. Przede wszystkim sieć ta powinna dostarczać wyniki pomiarów i obserwacji z posterunków stanowiących uzupełnienie państwowej sieci obserwacyjno-pomiarowej na tym obszarze. Dla LSOPKJ zaproponowano 13 lokalizacji automatycznych posterunków opadowych i 16 lokalizacji automatycznych posterunków wodowskazowych. Przy pełnej realizacji budowy posterunków we wszystkich proponowanych lokalizacjach posterunki sieci telemetrycznej LSOPKJ stanowiłyby ok. 2/3 łącznej liczby automatycznych stacji pomiarowych w Kotlinie Jeleniogórskiej, pozostała 1/3 przypadałaby na sieć telemetryczną IMGW.</p>
        <p xml:id="div-10">Zbudowanie systemu osłony i ostrzegania jest przedsięwzięciem kosztownym. Koszty systemu składają się z trzech podstawowych elementów: opracowania planów, budowy systemu i jego utrzymania. W podjęciu decyzji o tworzeniu LSOPKJ powinna być wcześniej przeprowadzona kalkulacja ekonomiczna. Muszą być zapewnione warunki do jego zbudowania, wdrożenia i eksploatacji. Wymaga to posiadania środków finansowych na zakup niezbędnego sprzętu, eksploatację i serwisowanie i konserwację, opłacenie zatrudnionych pracowników o odpowiednich kwalifikacjach oraz zapewnienie odpowiednich pomieszczeń, a także na prowadzenie szkoleń służb kryzysowych i społeczeństwa (warsztaty), przygotowanie i rozpowszechnianie informacji oraz reagowanie kryzysowe.</p>
        <p xml:id="div-11">W opracowaniu przedstawiono tylko całkowite koszty budowy automatycznych stacji pomiarowych LSOPKJ obejmujące: koszt zakupu urządzeń automatycznych stacji pomiarowych, koszt konstrukcji nośnych i prac budowlanych, koszt instalacji systemu łat wodowskazowych automatycznych telemetrycznych stacji hydrologicznych (ATSH) lub ogrodzenia automatycznych telemetrycznych stacji opadowych (ATSO), koszt wykonania projektu oraz koszt przeprowadzenia niezbędnych pomiarów hydrologicznych. Koszty te oszacowano na ok. 4 760 000,0 zł. Opracowaną ˝Koncepcję...˝ przekazano Zamawiającemu - Starostwo Powiatowe, Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa w Jeleniej Górze, ul. Sudecka 38, 58-500 Jelenia Góra.</p>
        <p xml:id="div-12">Równolegle Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej podjął współpracę w ramach międzynarodowego projektu ˝FLOODMED - Monitoring, prognozowanie i najlepsze praktyki w łagodzeniu skutków i ochrony przed powodzią w regionie Cadses˝, realizowanego w programie INTERREG IIIB Cadses. Całość projektu opiewa na kwotę 2 250 000 euro, w tym zadania IMGW oszacowano na kwotę 200 000 euro. W projekcie bierze udział 13 partnerów z 9 krajów europejskich. Jako obszar pilotażowy dla Polski wybrano zlewnię górnego Bobru. Główne zadania, jakich podjął się Instytut przy realizacji tematu obejmują:</p>
        <p xml:id="div-13">- zebranie i opracowanie wybranych danych hydro-meteorologicznych dla zlewni pilotażowej,</p>
        <p xml:id="div-14">- oszacowanie adekwatności obecnej sieci pomiarowej w odniesieniu do monitoringu zjawisk ekstremalnych - propozycja niezbędnych modyfikacji, rozszerzeń, ulepszeń i rozbudowy,</p>
        <p xml:id="div-15">- instalacja sieci monitoringu (zakup - instalacja - uruchomienie) w zlewni górnego Bobru - dorzecze rzeki Kamiennej,</p>
        <p xml:id="div-16">- porównanie i analiza wyników różnych modeli typu opad - odpływ dla zlewni kontrolowanych na obszarze państw uczestniczących w projekcie oraz wymiana doświadczeń dotycząca zastosowania modeli, ich wyników, asymilacji danych,</p>
        <p xml:id="div-17">- analiza adekwatności istniejących prac zabezpieczających przed powodzią i propozycje rozwiązań alternatywnych, a także identyfikacja ich potencjalnego wpływu na ograniczenie zagrożenia i skutków powodzi,</p>
        <p xml:id="div-18">- propozycja systemu prognozowania i ostrzegania działającego w trybie rzeczywistym.</p>
        <p xml:id="div-19">3. W zakresie budowy zbiornika przeciwpowodziowego w Kostrzycy.</p>
        <p xml:id="div-20">Wybór zadań inwestycyjnych przedstawionych w Strategii Gospodarki Wodnej determinowany był nadrzędnym kryterium, którym jest bezpieczeństwo ludzi i kraju. Jednakże, biorąc pod uwagę finansowe realia, ustalono, że w hierarchii potrzeb najważniejsze dla podjęcia realizacji w najbliższych latach są: zbiornik przeciwpowodziowy Racibórz, stopnie wodne poniżej Włocławka i Przewozu oraz inwestycja modernizacyjna - zbiornik wodny Nysa. Niewymienienie imienne w Strategii na przykład budowy suchego zbiornika przeciwpowodziowego Kostrzyca nie zamyka możliwości jego budowy w przypadku znalezienia na nią środków finansowych. Resort nie przewiduje uzupełnienia Strategii o imiennie wymienione dalsze obiekty, gdyż nazwane zostały tylko te o największym znaczeniu dla ochrony przeciwpowodziowej.</p>
        <p xml:id="div-21">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-22">Andrzej Szweda-Lewandowski</p>
        <p xml:id="div-23">Warszawa, dnia 26 września 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>