text_structure.xml
4.72 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem Pana Posła Mirosława Maliszewskiego w sprawie sytuacji zakładów przetwórstwa owocowego uprzejmie informuję Pana Marszałka w kwestiach poruszonych w przedmiotowym zapytaniu:</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z zapisami Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego podmioty korzystające z pomocy w ramach Działania 1.5 ˝Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych˝ mają obowiązek wykazania korzyści poprzez zawarcie umów kontraktacyjnych z producentami rolnymi obejmujących co najmniej jeden rok. Umowy te powinny dotyczyć co najmniej 50% przetwarzanego surowca w ujęciu wartościowym. Obowiązek ten ciąży na przetwórcy od momentu zakończenia realizacji projektu i w ciągu następnych 5 lat.</p>
<p xml:id="div-3">Kontrola realizacji powyższego warunku jest zadaniem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Ma ona obowiązek sprawdzenia ważności zawartych umów m.in. pod kątem formalnoprawnym, gdyż treść umowy powinna zawierać informacje wymagane przepisami Kodeksu cywilnego.</p>
<p xml:id="div-4">W sytuacji gdy przetwórca nie zachowa wymaganego 50% poziomu umów, które spełniają określone wymagania (m.in. co najmniej roczny okres obowiązywania, zgodność z wymogami określonymi w Kodeksie cywilnym), Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa może nie wypłacić lub zażądać zwrotu wypłaconej pomocy finansowej.</p>
<p xml:id="div-5">Odnośnie do utraty możliwości uzyskania refundacji z powodu importu nadmiernej ilości przetworów pragnę poinformować, iż zapisy rozporządzenia Rady (WE) z dnia 17 maja 1999 r., Nr 1257/1999, dotyczące wsparcia rozwoju wsi ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej nie odnoszą się do możliwości importu produktów rolnych z państw trzecich. Wprowadzenie do zapisów Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich˝ tej opcji możliwe było dzięki negocjacjom tego zagadnienia z Komisją Europejską i derogacji od przepisów wspólnotowych. Założony we wniosku i umowie o dofinansowanie realizacji projektu maksymalny limit udziału surowców z państw trzecich, jednak na poziomie nie wyższym niż 30% całości przetwarzanych produktów rolnych (w ujęciu wartościowym), jest progiem, który powinien być na bieżąco monitorowany przez podmiot korzystający z pomocy w ramach Działania ˝Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych˝. Wynika to z faktu, iż obowiązek spełnienia tego warunku, tak jak i innych kryteriów dostępu, znajduje się po stronie producenta, który powinien tak zaplanować dostawy surowców i wielkość produkcji, aby nie przekroczyć założonych limitów i proporcji.</p>
<p xml:id="div-6">W sytuacji gdy na podstawie kontroli dokonanej u przetwórcy przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zostanie stwierdzone, iż został przekroczony maksymalny dopuszczony udział surowców pochodzących z krajów trzecich, Agencja może nie wypłacić bądź też zażądać zwrotu wypłaconej mu pomocy finansowej.</p>
<p xml:id="div-7">Odnośnie do pytania dotyczącego zwrotu środków uzyskanych z Unii Europejskiej na inwestycje w przetwórstwie w przypadku niespełnienia warunków zawartych w Rozporządzeniu Rady (WE) z dnia 17 maja 1999r. nr 1257/1999 z tytułu spadku cen skupu owoców do przetwórstwa w ostatnich 3-4 latach uprzejmie informuję, iż zgodnie z przepisami art. 26 ww. rozporządzenia dotyczącego wsparcia rozwoju wsi przez Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej ˝inwestycja musi służyć poprawie sytuacji w sektorze podstawowej produkcji rolnej, którego to dotyczy. Musi też gwarantować producentom takich podstawowych produktów odpowiedni udział w uzyskanych zyskach ekonomicznych˝. Zgodnie z praktyką krajów członkowskich UE warunek ten przekłada się na konieczność podpisywania przez zakłady przetwórcze umów kontraktacyjnych lub umów o dostawy z producentami rolnymi. Stąd biorąc pod uwagę kryteria dostępu do wsparcia w ramach Działania ˝Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych˝, spadek cen skupu owoców do przetwórstwa nie ma wpływu na wypełnienie przepisów ww. rozporządzenia.</p>
<p xml:id="div-8">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-9">Marek Zagórski</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 28 września 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>