text_structure.xml 12.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pani poseł Ewy Wolak w sprawie realizacji prac przygotowawczych do budowy inwestycji o nazwie ˝Budowa obwodnicy Wrocławia A-8˝, pragnę przedstawić wyjaśnienia dotyczące zagadnień poruszonych w pytaniach Pani Poseł.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie chciałbym poinformować, że z uwagi na ważność inwestycji przy planowaniu harmonogramu prac przygotowawczych przyjęto minimalny, bardzo napięty czas ich realizacji, rezygnując z rezerwy czasowej przeznaczonej na rozwiązanie ewentualnych problemów. Przy czym zakładano pierwotnie, że dokumentacja projektowa będzie zakończona do czerwca 2006 r., wykup gruntów - do lipca 2006 r., a badania archeologiczne - do końca 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-3">W trakcie realizacji prac przygotowawczych napotkano wiele trudnych problemów, które spowodowały kilkumiesięczne przesunięcie prac, jednak nadal podtrzymuje się zakończenie prac projektowych i wykupu gruntów w zasadniczym zakresie do końca 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-4">Odpowiadając na pytania Pani Poseł zawarte w piśmie, obszernie wyjaśniam:</p>
        <p xml:id="div-5">Pytanie 1. Czy planowane na lipiec 2006 r. - w ramach prac przygotowawczych do realizacji inwestycji - pozyskanie gruntów pod obwodnicę zostało pomyślnie ukończone?</p>
        <p xml:id="div-6">Pierwotnie zakładany termin zakończenia wykupu gruntów (lipiec 2006 r.) nie mógł być dotrzymany.</p>
        <p xml:id="div-7">W trakcie procesu nabywania nieruchomości nastąpiło:</p>
        <p xml:id="div-8">- wydłużenie się czasu wydawania przez Urząd Gminy prawomocnych decyzji podziałowych, a następnie wydawania przez Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej dalszej dokumentacji geodezyjnej, która stanowi podstawę do rozpoczęcia procesu nabycia nieruchomości;</p>
        <p xml:id="div-9">- wydłużenie się czasu nabywania działek, dla których właściciele wyrazili zgodę na zbycie nieruchomości, warunkując podpisanie umów sprzedaży przedstawieniem ostatecznych rozwiązań projektowych dróg dojazdowych do działek pozostających poza pasem drogowym; faza zaawansowania projektu budowlanego nie pozwalała na natychmiastową realizację powyższych żądań;</p>
        <p xml:id="div-10">- konieczność ponownego opracowania dla terenu gminy Kobierzyce dokumentacji geodezyjnej na skutek błędnego uzgodnienia przez Powiatowy Zakład Katastralny numeracji działek będących przedmiotem opracowania;</p>
        <p xml:id="div-11">- konieczność opracowania dodatkowej dokumentacji geodezyjnej dla nabywanych działek wymaganej przez sądy wieczystoksięgowe pomimo odmiennych ustaleń z biurami notarialnymi na etapie sporządzania oferty;</p>
        <p xml:id="div-12">- wydłużenie się czasu ustalenia prawa trwałego zarządu na rzecz GDDKiA dla części działek stanowiących własność Skarbu Państwa, dla których wymagane jest przeprowadzenie procedury komunalizacyjnej przez służby wojewody; z przeprowadzonej analizy dokumentów wynika, że działki te na mocy obowiązujących przepisów stanowić będą mienie właściwych jednostek samorządu terytorialnego, jednak fakt ten musi zostać potwierdzony stosowną decyzją Wojewody Dolnośląskiego;</p>
        <p xml:id="div-13">- wydłużenie się czasu nabycia działek gminnych, na których usytuowane są rodzinne ogrody działkowe; w związku z realizacją inwestycji nastąpi częściowa likwidacja ROD na obszarze około 22,32 ha; temat ten, wymagał negocjacji z przedstawicielami Okręgowego Zarządu Polskiego Związku Działkowców zakończonych podpisaniem czterech porozumień, jednakże uruchomienie procesu nabycia gruntów jest możliwe dopiero po uzyskaniu zgody na likwidację części ogrodu poprzez wydanie uchwały Prezydium Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców, a dla każdego porozumienia wydanie uchwały trwa co najmniej kilka miesięcy, dla jednego z nich nadal nie ma uchwalonej zgody na likwidację ogrodu w części. Proces nabycia gruntów, na których zlokalizowane są ROD, wymaga również wykonania operatów szacunkowych i wypłacenia odszkodowania za własność majątkową dla indywidualnych działkowców - zrealizowano obecnie 536 wypłat.</p>
        <p xml:id="div-14">Obecnie nabytych jest około 63% działek gminnych i 68% działek od osób fizycznych oraz 64% przejętych w trwały zarząd przez GDDKiA.</p>
        <p xml:id="div-15">Pytanie 2. Na jakim etapie znajduje się obecnie wykonanie dokumentacji projektowej?</p>
        <p xml:id="div-16">W chwili podpisywania umowy na wykonanie dokumentacji projektowej obowiązywało stare Prawo ochrony środowiska. Po uchwaleniu w 2005 r. zmian w ustawie Prawo ochrony środowiska zaistniała potrzeba opracowania materiałów do wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które nie wchodziły w zakres umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej. Biorąc pod uwagę czas potrzebny do przygotowania opracowania oraz fakt, że warunki określone w decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych będą wymagały wprowadzenia pewnych zmian w projekcie, uzgodniono wydłużenie terminu realizacji umowy do 30 września 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-17">W trakcie wykonywania dokumentacji projektowej, analizując przedstawione w Projekcie Wstępnym wykonanym w 1996 r. rozwiązania, stwierdzono konieczność wprowadzenia w kilku lokalizacjach zamiennych rozwiązań technicznych. Wprowadzenie tych zmian będzie możliwe dopiero po uzyskaniu ˝zmian w części ostatecznej decyzji o ustaleniu lokalizacji˝. Wydłużona procedura uzyskania powyższej decyzji będzie skutkowała dalszym przesunięciem terminu uzyskania kompletnej dokumentacji projektowej.</p>
        <p xml:id="div-18">Pytanie 3. Czy w trakcie prac przygotowawczych do tej bardzo ważnej dla Wrocławia i Dolnego Śląska inwestycji pojawiły się trudności z ich realizacją i jeśli tak, to jakiego typu są to problemy? Czy inne zaplanowane przez Ministerstwo działania przebiegają bez zakłóceń?</p>
        <p xml:id="div-19">Oprócz przedstawionych powyżej problemów związanych z wykupem gruntów i spełnieniem wymogów nowego Prawa ochrony środowiska nastąpiła konieczność wprowadzenia zmian w stosunku do koncepcji obwodnicy Wrocławia.</p>
        <p xml:id="div-20">Decyzja Wojewody Dolnośląskiego Nr I-P-1/03 o ustaleniu lokalizacji autostrady płatnej A8 (dawnej A4) dla odcinka obwodnicy Wrocławia była wydana w oparciu o koncepcję wykonaną w 1996 r. Oprócz meritum sprawy decyzja zawiera bardzo szczegółowe zapisy w p. II i III dotyczące kwestii technicznych.</p>
        <p xml:id="div-21">Od 1997 r. nastąpiły istotne zmiany mające znaczny wpływ na szczegółowe rozwiązania techniczne zastosowane w projekcie obwodnicy, między innymi zmiany w wytycznych do projektowania, wprowadzenie nowych przepisów (nowelizacja prawa ochrony środowiska, zmiany w przepisach przeciwpowodziowych po powodzi w 1997 r.) oraz nowe inwestycje (np. LG Philips) zlokalizowane w pobliżu Wrocławia, które generują ruch o dużym natężeniu, w głównej mierze kierowanym na projektowaną obwodnicę.</p>
        <p xml:id="div-22">W związku z tym zaistniała konieczność wprowadzenia pewnych zmian w rozwiązaniach technicznych przewidywanych w projekcie obwodnicy, które w żaden sposób nie naruszają określonych decyzją linii rozgraniczających.</p>
        <p xml:id="div-23">Zmiany te podyktowane są koniecznością wykonania projektu zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi dotyczącymi autostrad płatnych, przepisami prawa budowlanego, warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, oraz pozostałymi przepisami technicznymi.</p>
        <p xml:id="div-24">Wprowadzenie zmian umożliwi wywiązanie się z zobowiązań wynikających z:</p>
        <p xml:id="div-25">umowy inwestycyjnej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a zakładem produkcji modułów LG Philips LCD;</p>
        <p xml:id="div-26">˝Programu dla Odry 2006˝, w ramach którego planowana jest modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego dostosowująca system koryt i kanałów do przeprowadzenia przez miasto wody powodziowej.</p>
        <p xml:id="div-27">GDDKiA Oddział we Wrocławiu opracowała propozycję zmiany w trybie art. 161 K.p.a. części decyzji Wojewody Dolnośląskiego Nr I-P1/03 z dnia 15 kwietnia 2003 r. o ustaleniu lokalizacji autostrady płatnej A8 (dawnej A4) dla odcinka obwodnicy Wrocławia i uzyskała w pierwszych dniach sierpnia 2006 r. pozytywne opinie dotyczące proponowanej zmiany treści decyzji od Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Prezydenta Wrocławia, Starosty Powiatowego we Wrocławiu, Starosty Powiatu Trzebnickiego, Burmistrza Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie oraz Wójta Gminy Wisznia Mała, Wójta Gminy Długołęka, Wójta Gminy Kobierzyce.</p>
        <p xml:id="div-28">Pismem nr GDDKiA-BPI-1/kw/4117/1145/06 z 17 sierpnia wnioskowano do Ministra Budownictwa o zmianę w części ostatecznej decyzji Wojewody Dolnośląskiego z dnia 15 kwietnia 2003 r. Nr I-P 1/03 o ustaleniu lokalizacji autostrady płatnej A8 (dawnej A4) dla odcinka obwodnicy Wrocławia w województwie dolnośląskim.</p>
        <p xml:id="div-29">Obecnie, nie mając decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych i decyzji zmieniającej w części decyzję lokalizacyjną, inwestor nie może wystąpić o pozwolenia wodnoprawne i uruchomienie procesu uzgadniania dokumentacji, wobec powyższego ponownie zmieniono termin opracowania dokumentacji projektowej, przesuwając go na koniec 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-30">W związku z tym, że w trakcie prac przygotowawczych zgłoszono ok. 80 spraw wywłaszczeniowych, które przedłużają proces pozyskiwania nieruchomości, zaszła konieczność zmiany uzgodnionego sposobu prowadzenia inwestycji. Inwestor wyprzedzająco przygotowuje dokumentację i wystąpi o pozwolenie na budowę odcinka obwodnicy - około 4,2 km (od km 18+000 do km 22+133), tj. dla estakady przez Odrę i pola irygacyjne. Osobno zostanie zorganizowany przetarg na duży zakres robót dla obiektów mostowych.</p>
        <p xml:id="div-31">Do końca miesiąca września zaplanowano ogłoszenie przetargu na nadzór inwestorski i weryfikację dokumentacji projektowej na cały zakres przedsięwzięcia.</p>
        <p xml:id="div-32">Pytanie 4. Czy środki pieniężne przeznaczone przez Rząd na rok 2006 na działania związane z tą inwestycją zostaną w pełni wykorzystane? Jeśli nie, to jakie są tego przyczyny?</p>
        <p xml:id="div-33">W 2006 r. łącznie na tę inwestycję zaplanowano 353,0 mln zł. Na wniosek GDDKiA rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych ze środków KFD skorygowano środki przyznane na to zadanie do kwoty 303,0 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-34">W wyniku ponownej analizy stwierdzono, że ulegnie zmniejszeniu przewidywany koszt nabycia gruntu (mniejsza ilość działek przeznaczonych do wykupu, mniejsza cena za 1 m2 gruntów poza gminą Wrocław) i koszt wykonania prac archeologicznych (ponowna analiza przestrzeni reliktowej i kwalifikowanej pracochłonności). W związku z tym przewiduje się zmniejszenie przyznanych na 2006 r. środków do 250,0 mln zł. Dalsze uszczegółowienie wielkości środków niezbędnych na 2006 r. będzie możliwe na przełomie października i listopada, kiedy to proces wywłaszczeń będzie znacznie zaawansowany.</p>
        <p xml:id="div-35">Od początku roku do dnia 20 września 2006 r. wydatkowano na tym zadaniu około 120 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-36">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
        <p xml:id="div-37">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-38">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-39">Warszawa, dnia 29 września 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>