text_structure.xml
7.33 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Posła na Sejm RP Pana Wiesława Szczepańskiego z dnia 27 sierpnia 2006 r. w sprawie praktyk naruszania zbiorowych interesów konsumentów przez Koncern Energetyczny ENERGA S.A., uprzejmie informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Działania Ministra Gospodarki są ukierunkowane głównie na określenie i zapewnienie w drodze działalności legislacyjnej rozwiązań systemowych, które w istotny sposób wpływają na dostawę paliw i energii, oraz standardy jakościowe obsługi odbiorców.</p>
<p xml:id="div-3">Szczegółowe regulacje w ww. zakresie zawiera ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, t.j. ze zm.), określająca zasady kształtowania polityki energetycznej państwa, zasady i warunki zaopatrzenia i użytkowania m.in. energii elektrycznej oraz działalności przedsiębiorstw energetycznych. Ustawa określa również organy właściwe w sprawach gospodarki paliwami i energią.</p>
<p xml:id="div-4">Wg art. 21 ww. ustawy zadania z zakresu spraw regulacji gospodarki paliwami i energią oraz promowania konkurencji realizuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, który jest centralnym organem administracji rządowej.</p>
<p xml:id="div-5">Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, realizując ustawowe obowiązki wynikające z ustawy Prawo energetyczne, monitoruje zachowania koncesjonowanych przedsiębiorstw energetycznych m.in. w zakresie standardów jakościowych obsługi odbiorców, w tym proces przyłączania nowych podmiotów do sieci elektroenergetycznych. W latach ubiegłych do Urzędu Regulacji Energetyki wpływały sygnały od osób starających się o przyłączenie do sieci elektroenergetycznych o stosowaniu przez spółki dystrybucyjne praktyk, które mogą prowadzić do ponoszenia strat przez przedsiębiorstwa energetyczne oraz konieczności ponoszenia przez podmioty przyłączane do sieci zwiększonych kosztów. Z informacji wynikało, że ubiegającym się o przyłączenie do sieci oferowano wykonywanie instalacji odbiorczych przez spółkę dystrybucyjną lub jej pracowników. Sytuacje takie ocenione zostały jako poważne nieprawidłowości, naruszające ustalenia zawarte w ustawie Prawo energetyczne, jednoznacznie stanowiące, że budowę i rozbudowę odcinków sieci służących do przyłączenia instalacji należących do podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci zapewnia przedsiębiorstwo energetyczne, umożliwiając ich wykonanie zgodnie z zasadami konkurencji także innym przedsiębiorcom zatrudniającym pracowników o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-6">Wg informacji Prezesa URE przedsiębiorstwa energetyczne podjęły czynności mające na celu zapobieganie występującym nieprawidłowościom. Stosowane przez przedsiębiorstwa energetyczne (spółki dystrybucyjne) środki zaradcze w głównej mierze polegają na zakazie prowadzenia działalności konkurencyjnej przez pracowników spółki. Na postawie ustawy Kodeks pracy wprowadzany jest powszechnie obowiązek zawarcia z pracownikami ˝Umowy o zakazie konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy˝. Ponadto stosowane jest organizowanie przetargów na wykonawstwo zadań inwestycyjnych, wnioskowanych przez potencjalnych odbiorców energii elektrycznej. Proces ten można uznać jako tworzenie nowej jakości obsługi odbiorców. W opinii Prezesa URE wprowadzane przez przedsiębiorstwa energetyczne środki zaradcze skutecznie zapobiegają powstawaniu nieprawidłowości w ww. zakresie.</p>
<p xml:id="div-7">Natomiast odnosząc się do postawionego przez Pana Posła Wiesława Szczepańskiego zarzutu, jakoby zmuszania podmiotów ubiegających się o przyłączenie do nieodpłatnego przekazywania na majątek zakładu energetycznego (spółki dystrybucyjnej) wybudowanych i sfinansowanych przez nie urządzeń elektroenergetycznych w świetle obowiązujących aktualnie przepisów uznaję jako bezzasadny. Praktyki takie mogły mieć miejsce w przeszłości, pod rządami ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz. U. Nr 21, poz. 96 ze zm.). Ponieważ ustawa ta nie regulowała kwestii własności oraz rozliczania kosztów budowy przyłączy i odcinków sieci, przyłączanych do sieci przedsiębiorstw energetycznych, zdarzały się przypadki stosowania przez zakłady energetyczne takich praktyk.</p>
<p xml:id="div-8">Wobec braku regulacji na ten temat w ustawie o gospodarce energetycznej Trybunał Konstytucyjny w uchwale z dnia 4 grudnia 1991r. (Sygn. akt W4/91) orzekł, że stosunki między dostawcami a odbiorcami energii lub paliwa, na których koszt wykonane zostały urządzenia przyłącza i odcinki sieci w celu poboru energii lub paliwa ze wspólnej sieci, w zakresie własności przyłączonych urządzeń i rozliczenia poniesionych kosztów podlegają ocenie na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. W uzasadnieniu uchwały Trybunał Konstytucyjny wyraził też pogląd, że dla oceny kwestii własności urządzeń przyłączonych do sieci przedsiębiorstwa energetycznego właściwe są przepisy art. 49 i 191 K.c.</p>
<p xml:id="div-9">W świetle powyższego nie ma podstaw prawnych do nieodpłatnego przejmowania na majątek zakładów energetycznych przyłączy i odcinków sieci zbudowanych kosztem i staraniem przyłączanych do sieci podmiotów.</p>
<p xml:id="div-10">Odnosząc się natomiast do wniosku dotyczącego zmiany przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 20 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci elektroenergetycznych, ruchu i eksploatacji tych sieci (Dz. U. z 2005 r. Nr 2, poz. 6) uprzejmie informuję, że w chwili obecnej powyższe rozporządzenie jest nowelizowane. Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego znajduje się w fazie konsultacji sektorowych, a następnie będzie poddany konsultacjom społecznym i międzyresortowym.</p>
<p xml:id="div-11">Jednakże chciałbym zauważyć, że spółki dystrybucyjne nie mogą być pozbawiane prawa do określania warunków i wymagań, dotyczących projektowania i realizacji przyłączy - uwzględniając ich ustawową odpowiedzialność za stan techniczny i bezpieczeństwo pracy sieci elektroenergetycznych oraz standardy jakościowe obsługi odbiorców. Przepis stanowiący, że umowa o przyłączenie jest podstawą do rozpoczęcia realizacji prac projektowych i budowlano-montażowych, na zasadach określonych w tej umowie, zabezpiecza interes ekonomiczny zarówno spółki dystrybucyjnej, jak i podmiotu składającego wniosek o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej.</p>
<p xml:id="div-12">Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia zostaną przyjęte jako wyczerpująca odpowiedź na problemy podniesione w piśmie Pana Posła Wiesława Szczepańskiego.</p>
<p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-14">Andrzej Kaczmarek</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 11 października 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>