text_structure.xml 5.33 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 5 września 2006 r. (sygn. SPS-024-1618/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pani Beaty Doroty Sawickiej w sprawie przebiegu i skutków wizyty Wicepremiera, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Pana Ludwika Dorna na terenach objętych powodzią, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Po powodzi, która nawiedziła województwo dolnośląskie w dniach 7-9 sierpnia 2006 r. Rząd RP zareagował natychmiast i skierował pierwszą pomoc do najbardziej poszkodowanych. Obecnie zasiłki celowe - do 6 tys. zł - wypłacane są przez gminne ośrodki pomocy społecznej po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego. Dla województwa dolnośląskiego przekazano na ten cel ponad 4,1 mln zł. Ponadto, na odbudowę zniszczonej infrastruktury komunalnej 50 jednostek samorządu terytorialnego województwa dolnośląskiego otrzymało z budżetu państwa 25,5 mln zł. Powyższa kwota wynikła ze wskazanej przez samorządy możliwości wykorzystania środków do końca 2006 r. (koniec roku budżetowego), natomiast kolejne środki przekazywane będą jednostkom samorządu terytorialnego w miarę zgłaszanych potrzeb.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. Nr 62, poz. 558 z późn. zm.) stan klęski żywiołowej może być wprowadzony dla zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia. Pojęcia katastrofy naturalnej i awarii technicznej zostały zdefiniowane w art. 3 ww. ustawy. Przykładem klęski żywiołowej jest np. powódź, epidemia, huragan, wstrząs sejsmiczny, silny wiatr, wybuch reaktorów w elektrowni jądrowej, zanieczyszczenie wody, gleby, powietrza itp. - zdarzenia te muszą cechować się wielką skalą, a ich skutki zagrażać życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach lub środowisku na znacznym obszarze.</p>
        <p xml:id="div-4">Zgodnie z art. 228 ust. 1 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483) wprowadzenie stanu nadzwyczajnego, do którego zalicza się również stan klęski żywiołowej, możliwe jest jedynie w sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne okażą się niewystarczające. Wprowadzenie stanu nadzwyczajnego nie jest więc dyskrecjonalną decyzją właściwych organów państwa, ale wynikiem zaistnienia ściśle określonych warunków. W przypadku powodzi w Piechowicach nie wystąpiła potrzeba sięgnięcia po środek szczególny jakim jest wprowadzenie stanu klęski żywiołowej, gdyż środki konstytucyjne okazały się wystarczające.</p>
        <p xml:id="div-5">Na uwagę zasługuje fakt, że ogłoszenie stanu klęski żywiołowej nie stanowi samoistnej czy nawet dodatkowej przesłanki do otrzymania pomocy finansowej z budżetu państwa przez poszkodowane podmioty.</p>
        <p xml:id="div-6">Nadmienić należy, iż pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego jest zadaniem fakultatywnym w przypadku gminnych centr zarządzania kryzysowego, ze względu na zgłoszony przez przedstawicieli gmin podczas konsultacji społecznych problem wzrostu kosztów funkcjonowania jednostek gminnych w przypadku wprowadzenia obowiązkowego całodobowego dyżuru. Fakultatywny charakter ww. zadania nie oznacza, że powiatowe i wojewódzkie centra zarządzania kryzysowego nie będą miały możliwości weryfikowania w gminnych centrach informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego. Art. 5 ust. 2 pkt 3 lit. b projektu ustawy o zarządzaniu kryzysowym określa organizację łączności, co w praktyce oznacza, iż istnieje obowiązek określenia całodobowego sposobu wymiany informacji pomiędzy gminami, powiatami i województwami. Ponadto, zgodnie z § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania (Dz.U. Nr 215, poz. 1818 z późn. zm.) grupy robocze stanowiące powiatowe centra zarządzania kryzysowego realizują swoje zadania z zapewnieniem dobowych dyżurów.</p>
        <p xml:id="div-7">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż celem wizyty Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji było przede wszystkim zapoznanie się z sytuacją popowodziową. Wojewoda Dolnośląski poinformował przedstawicieli najbardziej poszkodowanych jednostek samorządu terytorialnego, tj. Prezydenta Jeleniej Góry, Starostę Jeleniogórskiego, Wójta Piechowic oraz Burmistrza Szklarskiej Poręby. Pozostali przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, którzy brali udział w wizycie, uczynili to z własnej inicjatywy.</p>
        <p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Paweł Soloch</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 29 września 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>